Jahopp, vattenpump…
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Jahopp, vattenpump…
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Jahopp, vattenpump…
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-09-13 06:18 av gv8.
-
FörfattareInlägg
-
september 10, 2014 at 12:22 #26501
Hallå,
Då har min B-motor börjat sippra kylvätska vid pumpens undersida. Jag har forskat i hur man ska gå tillväga för att byta pumpen, men alla involverar någon form av specialverktyg… Arghhh!
Nån som vet om man kan tillverka något eget verktyg, eller var man kan få tag i ett?
Jag är också lite nervös för att man kommer skada aggregataxeln när man gör operationen…Söker därför info om vad man bör tänka på för att få det tätt och fungerande. Vet att det inte är en omöjlig reparation, men komplicerad!
En annan sak – kan man köra bilen när det läcker från evakueringshålet? Eller riskerar man att hela pumpen skär och tar med sig aggregataxeln?
Tacksam för svar!
/ Gustav :wrench
Hej Gustav
Jag har nyss bytt min pump och det gick ganska lätt med en hemgjord avdragare. Tog en gammal 3-kloavdragare och byggde om den med
hjälp av några plåtbitar, en rörstump, några skruvar och muttrar samt en vänstergängad mutter som passar på pumpaxeln. Den muttern samt hela pumpsatsen finns på saabklubben. Du kan kolla in min tråd https://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=19&t=38049.
Motorn tar inte skada av att det läcker lite kylarvätska från pumpen. Vattnet tar sig inte in till motoroljan, om oljebussningen är hel, utan rinner bara ut på marken.
Pumpaxeln är lagrad i botten under aggregataxeln med glidlager och över med ett kullager och dessa påverkas ej av att bussningen mot kylarvätskan läcker.
/Stigseptember 11, 2014 at 20:24 #198878Har fått vatten i oljan på en av mina när vattenpumpen läckte, det rann liksom igenom packboxen för oljan oxå….
september 12, 2014 at 09:03 #198886Är det någon som vet var man kan få tag i ett specialverktyg att låna för reparationen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.