Jämmer o Elände 2

Forum Övrigt SSR Jämmer o Elände 2

Detta ämne innehåller 12 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-11 18:21.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13917

    stefan w
    Deltagare

    Motorgången på min ärrade gamla V4 -75 har en längre tid varit bluddrig på tomgång vilket jag skyllt på dubbelsolexen som jag monterade för några år sedan. I helgen fick motorn lite översyn. Bort med förgasare och justering av tändning o ventiler. Ingendera var nån katastrof så jag kompletterade med ett kompprov eftersom jag hade gegga på insidan ventilkåporna, utan att det försvunnit nåt vatten.

    1:an – 4,0
    2:an – 8,5
    3:an – 10,5
    4:an – 9,0

    Kamaxeln?? Jag kan inte med ögat se nån skillnad i lyfthöjd när jag kör starten. Lite olja i 1:an gav 8,0. Sen provade jag inte mer utan bestämde att såsmåningom byta motor eller renovera. Geggan kommer väl sig av att förbränningsgaser slirar ner i vevhuset. Jag har också en 2T motor att renovera så V4:an får vänta, den går ju ännu. Vad tror ni om kompresultaten??

    #92993

    stefan
    Deltagare

    säkerligen otäta ventiler…………

    #92994

    kaparn
    Deltagare

    Ja orsaken till att jag övergav V4:orna var bland annat den urusla konstruktionen med ventilsäten frästa direkt i gjutgodset utan hårdmetallsäten och avsaknaden av utbytbara ventilstyrningar. Den där j..a motorn är gjord så att man måste helrenovera den var tiotusende mil för att den ska funka. Och lösningen med balansaxel ska vi inte prata om. Toppa den med en dubbelsolex och Sen har Du problem så det räcker tills Du säljer bilen och köper en tvåtaktare och det har Du ju tydligen redan gjort så det är bara att gratulera.
    Skämt åsido så är det nog som sagt brända ventilsäten som är problemet beroende på ovanstående knapphändiga felkonstruktion så räcker det med femtio mil och felställd tändning så har ventilsätena sjunkit en halv centimeter och man får byta toppar.
    Oljeemulsionen under ventilkåporna beror förmodligen på kondens, den försvinner i allmänhet när motorn blir tillräckligt varm. Har Du ingen vatten i oljan är det ingen större fara men det kan vara bra med ett oljebyte.

    #92995

    stefan
    Deltagare

    nja nu låter du lite väl hård för hur många bilar vid samma tidsperiod hade hårdmetallsäten? Samma ”usla” konstruktion finns ju hos en massa andra tillverkare……..Mycket men inte allt hänger ju på hur allting sköts.

    #92996

    stefan w
    Deltagare

    En snabb koll ger att det puffar rejält i oljepåfyllningen när jag tar bort locket. Att det ”puffar” tolkar jag som att nån enda cylinter är gles, sen är det nog även ventilerna som är glesa. När jag köpte bilen så drog den vatten, vilket jag rätt snart upptäckte. Inget syntes på utsidan, inget på oljan, lite gegga i oljepåfyllningen bara. Bort med expansionslocket och full gas i uppförsbacke på 3:an. Inget hände.
    En koll med spegel och ficklampa genom tänstifthålen visade nåt som jag antog vara 3 brunsvarta kolvtoppar och en som var ovanligt ren. Jag rev och bytte topp på sidan med den rena kolvtoppen och vattenförbrukingen upphörde. Den rena kolvtoppen var förresten cyl 1 som idag har det sämsta kompet. Kan det finnas ett samband där kanske?

    #92997

    kaparn
    Deltagare

    Iofs. men vilken annan konstruktör lyckades kombinera alla dessa brister såsom ventilsäten som försvinner (en del av det problemet tror jag beror på dagens bränsle), avsaknad av utbytbara ventilstyrningar, dubbelsolex som funkar som den vill eller inte alls, balansaxel vars lager slits snabbare än bromsbackarna och en koppling som aldrig funkar som den ska?
    Saab har gjort så många andra trevliga och välfungerande bilar så varför utsätta sig för alla dessa problem?
    När man kan njuta av en lättmanövrerad och välljudande tvåtaktare, En mjukt spinnande 99:a eller en modern och bekväm 900?

    #92998

    kaparn
    Deltagare

    Ja Du förmodligen är det ventilerna som inte tätar men det kan oxå vara kolvringarna som sitter fast. Kolvringarna kan Du ju inte kolla förrns Du vet att ventilerna är täta och för att vara säker på det så måste topparna av och ventilerna slipas in.
    Kan bli dyrt det blir nog billigare att leta rätt på en beggad motor och byta Så skulle nog jag ha gjort. En bra motor kan man få tag på för samma pris som en sotningssats och så slipper man ju allt jobb. Nästan.

    #92999

    stefan w
    Deltagare

    Motorer har jag så jag kan byta men en renovering kanske det blir ändå även om jag byter, vi får se hur nyfiken jag blir på felet/felen. Jag skall först fixa min 2T och fila den lite. Jag la nog förresten detta inlägg i fel forum av bara farten, jag beklagar detta. Vad beträffar Solexen så är den historia nu och har bytts mot en Weber 28/36 vilket också på sitt sätt spädde på eländet, jag återkommer om detta senare.

    #93000

    lelle f
    Deltagare

    V4 är mycket lätt att meka med , har du en annan motor som funkar byt då så kan du skruva isär den urlyfta i lugn och ro . Har du inte bråttom så kan du finna ringar och lager till bra pris , tex på marknader eller dylikt . Att plocka ihop en V4 behöver inte kosta skjortan .

    Kaparn :

    En mjuk spinnande 99:a ??? När man kan få en V4 med RYT som käkar din katt till lunch …

    #93001

    kaparn
    Deltagare

    Min katt??

    #93002

    stefan w
    Deltagare

    Katten ser lika trött ut som min V4
    Det är ju sant att man kan få tag på grejor på marknader så det behöver inte bli så dyrt, men jag tror ändå att man skall renovera nu medans grejor finns att köpa. Det kan förändras fortare än man anar.

    #93003

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Jag har hittat hårda ventilsäten som jag tänkte prova att montera i ett par V4-toppar.

    Tänkte matcha det med rostfria ventiler med smalare skaft så att man får ned vikten och upp flödet samtidigt som man kan köra på blyfritt eller E85.

    Mer info följer framöver.

    ///XP-Niklas

    #93004

    stefan w
    Deltagare

    Katten ser lika trött ut som min V4
    Det är ju sant att man kan få tag på grejor på marknader så det behöver inte bli så dyrt, men jag tror ändå att man skall renovera nu medans grejor finns att köpa. Det kan förändras fortare än man anar.

    Förlåt Jag tar tillbaka detta, (gäller inte katten )
    Heder åt alla som jobbar hårt för att vi skall kunna fortsätta reparera och bruka våra gammelbilar.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng