jobbig bränslemätare slut på ideer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / jobbig bränslemätare slut på ideer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / jobbig bränslemätare slut på ideer

  • Författare
    Inlägg
    • april 5, 2009 at 22:38 #19883

      Har problem med min bränslemätare den går upp i max direkt jag slår på tändningen.
      har provat med andra måtare men det kvittar.
      har provat med andra armaturer på tanken men det spelar ingen roll.
      o även om jag kopplar bort sladdarna på armaturen så är den i topp, spelar heller ingen roll om jag byter plats på sladdarna på armaturen.
      VAD ÄR PROBLEMET?????????

        april 5, 2009 at 22:49 #138278

        Jag kan minnas fel, men jag har för mig att precis samma sak händer om man kopplar loss någon (eller båda) av anslutningarna från tankgivaren. Om mitt minne stämmer, kan det alltså vara ett helt vanligt kabelbrott.

          april 5, 2009 at 23:07 #138279

          okej jag får väll söka kablarna, det är ju jordkablar bägge 2 så det är lite förbryllande när man försöker sätta såg in i dom.
          men jag ska testa kablarna imorgon
          tackar

            april 6, 2009 at 07:01 #138283

            jeg hadde samme problem på min 96a. Mener å huske at det løste seg da jeg fikk orndet jording fra tanken til karosseriet.

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              april 6, 2009 at 07:30 #138285

              det finns två sätt att jorda en mätare och en mätare som går upp på topp direkt kan antingen innebära kortis på kabeln till tanken eller så avbrott på kabeln. Går den i topp om du tar bort givarkabeln på mätaren så har du troligen avbrott i kretsen, alltså som Morten föreslog dålig jord till tanken. Eller så rentav kabeln av nånstans. Jordar du kabeln vid armaturen direkt i jord så skall mätaren gå ner på noll.

                april 7, 2009 at 06:56 #138326

                jag o kg gjorde lite tester igår men inget hjälpte, så just nu är idderna slut.
                mätte kablarna o det är inget brott på dom.
                vi provade även att dra nya sladdar direkt till mätaren, det hjälpte inte,
                provade några fler mätare, det hjälpte inte,
                slipade jordningskontakten både vid amaturen o karossen, det hjälpte inte.

                så det som återstår att göra är att ta en bil med fungerande armatur o koppla sladdar ifrån den bilen till min bil för att se om det funkar, lite krångligt ja vet men när ideerna är slut så får man börja på dom mer knäppa ideerna.

                har ni fler ideer så är de välkommna.

                  april 7, 2009 at 07:29 #138327
                  soulmannen wrote:
                  jag o kg gjorde lite tester igår men inget hjälpte, så just nu är idderna slut.
                  mätte kablarna o det är inget brott på dom.
                  vi provade även att dra nya sladdar direkt till mätaren, det hjälpte inte,
                  provade några fler mätare, det hjälpte inte,
                  slipade jordningskontakten både vid amaturen o karossen, det hjälpte inte.

                  så det som återstår att göra är att ta en bil med fungerande armatur o koppla sladdar ifrån den bilen till min bil för att se om det funkar, lite krångligt ja vet men när ideerna är slut så får man börja på dom mer knäppa ideerna.

                  har ni fler ideer så är de välkommna.

                  Lugn nu… som jag läser dina inlägg har du testa allt men sakligt och i tur och ordning…

                  1, Jordkabeln mellan tank och kaross = Ohm mät (samma värde mellan två punkter på karossen som kaross-tank) Se till att anslutningspunkterna är helt ok.
                  2, Kabel mellan givare – mätare = Koppla loss kabeln både på givaren och mätaren, Ohm mät själva kabel för att konstatera inget avbrott föreligger OCH… Ohm mät sedan kabeln mot kaross för att utesluta kortslutning i kabeln mot jord.
                  3, Givaren = Plocka ur armaturen ur tanken, Ohm mät mellan chassiet på armaturen och anslutning. Nu minns jag inte från vilket håll men, med med flotören i “fullt” eller “tomt” läge skall värdet vara noll för att sedan gradvis öka när du rör flotörens arm.
                  4, Mätaren = Du har två stift i rumpan på mätaren så mät och konstatera du har plusspänning från tändningen till mätarens “plus-sida” Den andra kabeln från tankens givare är ju “minus-sidan” Sitter dessa kablar rätt? om så… Kolla mätarens funktion genom att koppla plus 12V på ena stiftet och mätarens chassie mot jord. Anslut en kabel på mätarens minussida och lägg den direkt mot jord. Mätaren skall då antingen slå max (minns inte) eller slå från max ner till noll.

                    juni 13, 2009 at 23:59 #141470

                    Jag har “problem” med att mätaren hoppar upp och ner tex. när man svänger, men det kanske är ett vanligt problem?

                    /Nisse
                    Team Gbg
                    96 V4 '77b
                    9-3 Sport '99

                      juni 14, 2009 at 07:27 #141475

                      Ja så är det.
                      Kan lösas genom att koppla en kondensator över anslutningarna.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.