Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Jordningsproblem Saab 99 -83
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-28 14:34 av .
- FörfattareInlägg
- 22 december, 2016 kl. 10:13 #421078
poulle
DeltagareHej! Har en Saab 99 från 1983 som jag har bytt motor i då den gamla hade havererat. Jag har kört typ 300mil sedan motorbytet och allt funkar klockrent. Men för några månader sedan så började varvräknaren lägga av då och då och samtidigt temp och bränslemätaren. Efter ett tag dog alla dessa mätare. Jag tror att det är ett jorningsfel, det som skall tilläggas är att vindrutetorkarna inte fungerar heller. Har bytt jordlinan som går mellan kaross och startmotor i och med att den var sliten men kan inte hitta var dessa funktioner är jordade, har någon något förslag??
22 december, 2016 kl. 10:27 #421079Andreas Hermansson
DeltagareKänner igen symptomen men kommer inte på något nu.
Du får kolla batteripolerna å kabeln mellan batteri å kaross.
Sen finns det jordpunkt under rattstången å även i säkringshållarna. Detta vara så enkelt att du har glapp vid säkringarna. Ibland måste man ”spänna om” kontaktblecken till säkringarna.22 december, 2016 kl. 12:01 #421080poulle
DeltagareTack för snabbt svar! Just ja det finns ju en under rattstången, den måste jag kolla. Ursäkta min okunskap men vad menar du med att ”spänna om”? Jag har bytt ut jorden mellan batteri och kaross. (har batteriet i bagaget.)
22 december, 2016 kl. 12:30 #421098Janne Hagnell
ModeratorAntar att du har kollat säkringarna..?
😝96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)22 december, 2016 kl. 13:03 #421146Andreas Hermansson
DeltagareJo blecken som håller säkringarna mattas av med tiden. Då får man ta ur säkringen å böja det långa blocket lite åt det korta så dom spänner hårdare mot säkringen. Sen stoppar man tillbaka säkringen utan att böja tillbaka onödigt mycket.
22 december, 2016 kl. 13:16 #421164poulle
DeltagareJa jag har kollat säkringarna och jag har faktiskt gjort som du sa, ”spänt om” säkringshållarna. sedan har jag hört att en kabel kan ärja någon centimeter innanför skyddshöljet på kabeln och att man då får korta av kabeln och sätta en ny sko. Hade det varit en säkring så hade instrumenten lagt av tvärt, inte som det blev nu att de gungade av /på.
22 december, 2016 kl. 14:11 #421166Andreas Hermansson
DeltagarePrecis.
Men ibland får man samma symptom med glapp i säkringarna som jordfel. Ett intermittent fel.
Men motortempen jordad ju via blocket i den änden. Så det kan var dags att knö på kontakten på baksidan kombinationsinstrumentet.
Minns inte kopplingen med turkarna…Men det kan ju vara ett annat fel.
Generatorn är ju oxå jordad då den väl sitter i gummi på H-motorerna…?
Har för mig att det sitter en kabel emellan fästet å generatorn…22 december, 2016 kl. 14:30 #421167poulle
DeltagareOk. Ja jag är lite orolig att generatorn inte heller laddar som den skall, den står ju lite vinterförvarad i mitt garage nu men jag har vbarit ute och provkört den och om hela mätarhuset för temp/bensin ligger nere så visas ju inte heller varningslampan för generatorn.
28 december, 2016 kl. 14:34 #421363poulle
DeltagareTack så mycket för hjälpen. Det var säkringsboxen som var felet, jag tog loss den och slipade kontakterna på undersidan, spände säkrings hållaren och sedan skickade dit en ny säkring och då funkade allt igen.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.