Jordningsproblem Saab 99 -83

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Jordningsproblem Saab 99 -83

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Jordningsproblem Saab 99 -83

  • Författare
    Inlägg
    • december 22, 2016 at 10:13 #421078

      Hej! Har en Saab 99 från 1983 som jag har bytt motor i då den gamla hade havererat. Jag har kört typ 300mil sedan motorbytet och allt funkar klockrent. Men för några månader sedan så började varvräknaren lägga av då och då och samtidigt temp och bränslemätaren. Efter ett tag dog alla dessa mätare. Jag tror att det är ett jorningsfel, det som skall tilläggas är att vindrutetorkarna inte fungerar heller. Har bytt jordlinan som går mellan kaross och startmotor i och med att den var sliten men kan inte hitta var dessa funktioner är jordade, har någon något förslag??

        december 22, 2016 at 10:27 #421079

        Känner igen symptomen men kommer inte på något nu.
        Du får kolla batteripolerna å kabeln mellan batteri å kaross.
        Sen finns det jordpunkt under rattstången å även i säkringshållarna. Detta vara så enkelt att du har glapp vid säkringarna. Ibland måste man “spänna om” kontaktblecken till säkringarna.

          december 22, 2016 at 12:01 #421080

          Tack för snabbt svar! Just ja det finns ju en under rattstången, den måste jag kolla. Ursäkta min okunskap men vad menar du med att “spänna om”? Jag har bytt ut jorden mellan batteri och kaross. (har batteriet i bagaget.)

            december 22, 2016 at 12:30 #421098

            Antar att du har kollat säkringarna..?
            ?

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              december 22, 2016 at 13:03 #421146

              Jo blecken som håller säkringarna mattas av med tiden. Då får man ta ur säkringen å böja det långa blocket lite åt det korta så dom spänner hårdare mot säkringen. Sen stoppar man tillbaka säkringen utan att böja tillbaka onödigt mycket.

                december 22, 2016 at 13:16 #421164

                Ja jag har kollat säkringarna och jag har faktiskt gjort som du sa, “spänt om” säkringshållarna. sedan har jag hört att en kabel kan ärja någon centimeter innanför skyddshöljet på kabeln och att man då får korta av kabeln och sätta en ny sko. Hade det varit en säkring så hade instrumenten lagt av tvärt, inte som det blev nu att de gungade av /på.

                  december 22, 2016 at 14:11 #421166

                  Precis.
                  Men ibland får man samma symptom med glapp i säkringarna som jordfel. Ett intermittent fel.
                  Men motortempen jordad ju via blocket i den änden. Så det kan var dags att knö på kontakten på baksidan kombinationsinstrumentet.
                  Minns inte kopplingen med turkarna…Men det kan ju vara ett annat fel.
                  Generatorn är ju oxå jordad då den väl sitter i gummi på H-motorerna…?
                  Har för mig att det sitter en kabel emellan fästet å generatorn…

                    december 22, 2016 at 14:30 #421167

                    Ok. Ja jag är lite orolig att generatorn inte heller laddar som den skall, den står ju lite vinterförvarad i mitt garage nu men jag har vbarit ute och provkört den och om hela mätarhuset för temp/bensin ligger nere så visas ju inte heller varningslampan för generatorn.

                      december 28, 2016 at 14:34 #421363

                      Tack så mycket för hjälpen. Det var säkringsboxen som var felet, jag tog loss den och slipade kontakterna på undersidan, spände säkrings hållaren och sedan skickade dit en ny säkring och då funkade allt igen.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.