Jubileums V4’or (1980)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Jubileums V4’or (1980)

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare

Någon här som vet något om den blå jubben som står i kristinehamn.Har stått på en gräsplätt i ett villaområde ända sen jag flyttade hit för ca 4 år sedan.Den ser lite halvtaskig ut.Men man kanske skulle kolla upp den iallafall? / Mats

augusti 20, 2008 kl. 11:15 #125801

Kolla in den nya wiki-sidan ni som har en Jubbe och fyll på listan: http://www.saabklubben.com/wiki/index.php/Saab_96_V4_%28Jubileumsmodellen%29 🙂

augusti 20, 2008 kl. 13:56 #125805

Astrid är ditlagd 😉

augusti 20, 2008 kl. 19:25 #125823

Verkar ju som det går hårt åt beståndet av 80-jubbar. Likväl tycker jag det är ofta man ser sådana på träffar. Vi var två stycken på int-träffen i Lettland. Den sist tillverkade 80-an (9 jan-80) är en jubbe med brun inredning (Finnich spec) och återköptes av muséet i Nystad i slutet på förra årtusendet och där såg jag den vid int-träffen i Finland. Den sista jubbe-80an med svensk spec (7 jan-80) är ganska sönderrostad. Trollhättejubben med högst nummer blev klar 3 jan-80. Det vore kanske läge att planera för 30-årsfest till minnet av bilen som satte halva Svenska folket på hjul? Det är ju bara ettochetthalvt år dit!

augusti 23, 2008 kl. 07:04 #125967

Då får man kanske lägga på ett kol! Men å andra sidan så är snabba renoveringar inget för mig, det får allt ta lite tid så man blir nöjd efteråt. Men inget är ju omöjligt!

augusti 24, 2008 kl. 17:03 #126037

Jag inhandlade en Blåmet. -80:a idag, som hade Brun inredn.,den hade köpts ny av säljarens Morfar, och hade tydligen inte haft Alu.fälgar heller vid leveransen!!
                Enligt ch.nr. så är inte detta en av de 300 sista, så min fråga är: Fanns denna färg under hela 1980 som tillval??

/ Bosse

augusti 24, 2008 kl. 17:23 #126039

Hej!

It looks like a special-edition that was available in Germany (and I think also in Holland) in 1979. It was called ”Special”. It had blue-metallic paint, brown interior, fotbolsfälgar, sport leather steering-wheel and front-spoiler.

I had one, but it sadly was damaged in an accident. It was too much work to rebuild it so it was parted out and scrapped.

But as far as I know these cars were sold in 1979 with chassis-numbers 9679……., so I am not sure if your 96 is one of this special-edition or not.

Best Regards,
                  Erik

augusti 24, 2008 kl. 18:23 #126046

Den har aldrig haft något av detta, förutom den bruna inredningen,
                    och har ch.nr: 96806000552

/ Bosse

augusti 25, 2008 kl. 08:17 #126070

Hej Bosse!
                      Efter mitt vetande så fanns det även denna färg som tillval ja, Dessa bilar liknar jubilèumsmodellen dock utan den blå plyshinredningen. Så din bil är inte någon Jubilèumsmodell, men ändå väl värd att bevara 🙂

Ch.nr är inte i ordning på tillverkningsföljden som du kan se om du tittar i wikin. Vet dock ej hur stort spann det gäller men. Det som Erik Streda pratar om är, kan man säga, den jubilèumsvarianten som såldes utanför sverige som hade S&R-ratt, frontspoiler, fotbollsfälgar och brun inredning. Skall dock inte förknippas med de svenska med blå-plysch.

Jag råkar veta att Jonas ”Viggencab” här på forumet har en blå met. bed brun inredning också, så han kanske vet mer om just den sorten vad vet jag 🙂

Lycka till me bilen i vilket fall!

/Christian

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.