Justera camber i OG900 framhjul

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Justera camber i OG900 framhjul

  • Författare
    Inlägg
    • januari 30, 2025 kl. 07:43 #519694

      Hej,
      Jag har installerat Lesjöfors sänkningsfjädrar på min OG900, årsmodell 1990. Nu har framhjulens camber blivit negativ. Jag behöver justera de övre bärarmarna.
      Hur hårt sitter fästbultarna till fjäderbenstornen? Har du några tips på hur man bäst lossar dem?
      Jag tänkte be om råd innan bultarna går av i fjäderbenstornen 🙂
      mvh, Veli-Pekka

        januari 31, 2025 kl. 10:15 #519704

        Bultarna i sig sitter inte så hårt som man kan tro. Men jag är tveksam till om du behöver justera dem annat än att lossa dem,

        Var dock försiktig så inte shimsen trillar ur huller om buller, då är det svårt att få till det korrekt. Plockar du ut shimsen, så är mitt råd att tejpa ihop dem och markera vart de satt, för sätter man dem fel så är det omöjligt att få till en bra hjulinställning.

        Få som pysslar med framvagnsinställning är kunniga på äldre Saabarna, tyvärr.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        VPL
          januari 31, 2025 kl. 14:28 #519706

          Det skadar inte att rengöra gängorna och blöta med rostlösare från insidan innan man börjar skruva.
          Sitter ju bara svatsmuttrar på insidan ”tornen”

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          VPL
            januari 31, 2025 kl. 18:37 #519707

            Tycker att du skall göra en riktig hjulinställning. Inte bara att plocka bort en hög med shims. Det kan påverka castervinkeln.

            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            VPL
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.