Justera förgasare / CO-halt 99:a

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justera förgasare / CO-halt 99:a

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Justera förgasare / CO-halt 99:a

  • Författare
    Inlägg
    • november 5, 2014 at 23:14 #26662

      Jag har en Saab 99 GL 1980 som inte gick igenom besiktningen för b.la skyhög CO-halt (8,4). Zenith-Stromberg 175 CD

      Men frågan är HUR justerar man förgasaren? Jag har 3 olika verkstadsmanualer men jag får ändå inte kläm på det, jag hittar helt enkelt ingen justerskruv!

      Den sitter inte på undersidan. Där är bara en plugg.

      Den borde sitta vid temperatujusterargrejen, men där finns inget, bara ett hål. Kan jag ha tappat skruven? Dock kan jag varken se eller känna att det skulle kunna sitta en skruv i detta hål (se bild, som säkert är upp och ner)

      Bilen började plötsligt gå markant sämre dagarna före besiktningen…
      Oljan är nyss bytt
      K-sprit fanns i tanken
      Luftfiltret kan säkert behöva bytas

        november 6, 2014 at 06:25 #199385

        Finns ett specialverktyg som stoppas ner i hålet för dämpkolven.
        Lite omständigt men man kan ta ur den stora vacumkolven och lossa nålen.
        Mäta utsticket och justera på lös nål.

        Tyvärr är nålen utsliten, det bästa är att byta nål då hela motorn varvtalsområde påverkas av sänkningen av nålen.
        Med nerflyttad nål kommer motorn att bli svag och orkeslös vid normalkörning.

        Byt nål.

        Sabbe

          november 6, 2014 at 08:12 #199386

          Aha, skumt att ingen av mina manualer lyckades ta upp denna procedur…

          Jag tolkar det alltså som att det går att sänka bränslenålen utan specialverktyget, men att det kan vara krångligt?

          Hur vet jag i så fall hur mycket nålen ska justeras?

          Det som är lite skumt i sammanhanget är att bilen gick toppenbra tills att den helt plötsligt gick kasst (gick bara att köra med choke). Nålen kan ju inte ha blivit utsliten över en natt

          Risken är ju som vanligt att det är 2 helt osammanhängande fel som inträffat samtidigt. Och det är inte första gången det hänt precis före besiktning…

            november 6, 2014 at 09:05 #199391

            Du får kanske kolla membranet i förgasaren?

            Lossa de fyra skruven som sitter rakt ner i förgasaren i var sitt hörn upptill; då ser du gummimembranet, som ska vara HELT…

            Det fanns att köpa på alla mackar innan, men en bra reservdelsnasare tar hem det, om han inte har det på hyllan.

            Bör inte kosta mera än högst 40 kronor.

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              november 6, 2014 at 11:18 #199398

              Om membranet går sönder orkar knappt vakumkolven lyfta.
              Bilen blir nästan okörbar.
              Ett litet hål på gummit ger dock mindre problem.

              Skruva på lös nål är svårt att uppskatta ändringen men nålen skall ut/neråt för att minska bränslet.
              Bifogar bild på nål från Misab, de tar 400 kr för en Volvonål. Den fungerar inte då det finns stora skillnader på nålarna som inte är synliga.

              Sabbe

                december 11, 2014 at 22:25 #150658

                Jag tänkte återkoppla hur det gick. Med en dag tillgodo på ombesiktningsperioden så gick bilen igenom med bra CO-värden. Den går dessutom alldeles utmärkt.

                Eftersom det är svårt att få tag på originalverktyg så fick jag tillverka ett själv. Helt enkelt en rund stång med ett spår i ena änden. Man kan öppna locket för förgasaroljan, sticka ner verktyget och skruva. Medsols höjer nålen, motsols sänker nålen. Man får dock vara försiktig när man skruvar så man inte vrider sönder membranet. Originalverktyget är utformat så att det håller allt på plats och inget kan vrida sig. Man kan dock öppna hela locket, ta loss dämpkolv, nål och membran från förgasaren och skruva. Eftersom det är lite trial and error med hur mycket man får skruva är det dock enklast att göra det med allt på plats och motorn igång.

                  december 12, 2014 at 09:32 #200243

                  Ja själv är bäste dräng; eller hur säger man?

                  När det begav sig ställde jag förgasare efter näsan; jag hade ingen co mätare, men näsan fungera bra, och jag har aldrig fått för hög co med den!

                  Däremot kanske lite för låg!

                  Specialverktyg i all ära, men det räcker ju att man gör nåt som funkar.

                  Väl spatserad!

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.