Justering av parkeringsbroms

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Justering av parkeringsbroms

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-06 20:51.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15552

    christopher h.
    Deltagare

    Jag är säker på att ämnet nog behandlats tidigare och har försökt att söka efter någon passande tråd utan lycka. I min 95:a årsm. 1978 är parkeringsbromsens verkan istort sett obefintlig och det gillade inte besiktningen (inte jag heller för den delen om bilen får för sig att rulla iväg… 😉

    Hur justerar jag bromsen lättast? Jag har sett att det finns ett par justermuttrar under golvmattan vid baksätet och tänkte ta en dust med dessa i morgon, är det annat att tänka på?

    Mvh
    Christopher

    #102978

    gammsaaben
    Deltagare

    Hade du jämn och bra bromsverkan i övrigt?

    I så fall är det precis som du säger: justera med muttrarna framme vid spaken i kupén. Jag brukar först smörja rikligt med 5-56 eller dylikt för att sedan bända fram den långa pinnbulten med en spårskruvmejsel. Har man tur kan man sedan rotera muttrarna med handkraft vilket sparar en del tid. Om jag minns rätt ska hjulen vara låsta när spaken dragits upp tre hack.

    Har du dessutom ojämn bromsverkan bak och/eller kärvande handbroms så är det mer att göra, du får återkomma i så fall. 🙂

    Lycka till!

    #102980

    kaparn
    Deltagare

    Det är ju självjusterande parkeringsbroms jag har för mig att man i första hand ska justera med justermuttrarna på på bakre bromssköldarna men kolla med verkstadshandboken för säkerhets skull.
    Om du först justerar vajrarna och sedan byter bromsbelägg bak så kan det bli jättefel.
    5-56 är för övrigt ett medel som borde förbjudas då det är som att kissa i sängen det blir bra för stunden men leder till ökat obehag efter ett tag, korrosionen ökar markant efter att det avdunstat. Smörj med riktig olja och inget annat.
    Det verkar som om 5-56:et efterlämnar någon typ av syra som även fräter om det är torrt alltså även inne i kupe`n, särskilt om man sprayar i säkringsdosan så kan man märka att det blir sämre efter ett tag.

    #102981

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag brukar bara ge mig på justerskruvarna på sköldarna om det är ojämn bromsverkan bak. Det är väl mest en smaksak, men jag tycker det är lättare att justera inne i kupén då de bakre justerskruvarna ofta har rostat fast.

    Visste inte om det där med 5-56 och korrosion, inte ett större problem inne i kupén men bra att veta! 🙂

    #102993

    stefan
    Deltagare

    Man ska ALLTID börja med att grundjustera backarna med de justeringar som är på skölden, det gäller alla bilar. Sen kan man grundjustera wirarna.
    Justerar man bromsarna med endast wirarna så sätter man anliggningen på justeringen ur funktion och slitaget på handbromsarmen accelerera med raketfart eftersom backen då kommer att ligga an på armen endast.

    Personligen skulle jag ta av trummorna och kolla så du har nå band kvar först och främst innan man justerar nånting överhuvudtaget.

    #103009

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Gör som Stefan beskriver så blir det rätt. Har precis genomfört denna procedur på Sonetten och det blev ”kanon” på bromsprovaren.

    Håller även med Kaparn, 5.56 är som att pinka i brallorna – Det värmer för stunden! 😥

    /B

    #103014

    lecup
    Deltagare

    Man skal også gøre kablerne løse(wirarna) med muttrarna frem i kupeen,så man kan få handbromsarmene helt tilbage,så justerer backarna på bromseskolden og siden justere,stramme wirarna.

    #103017

    lecup
    Deltagare

    Til sisdt, kan man tage til en grusvej,køre cirka 30km/time og bremse.Man kan måle bremsesporerne og se om bagbremsene (og håndbremse ) er godt justerede.

    #103020

    fuling
    Deltagare

    Börjar trummorna bli slitna så kan man få problem med handbromsen.
    Färdbromsen brukar funka.

    Jag har haft trassel att få handbromsen att ta bra. Men det märks att trummorna är slitna pga att justerskruvarna i sköldarna går långt in.
    Jag köpte ett par rostfria handbromsarmar, dessa är lite bredare/längre mellan anliggningsytorna i backarna. De är gjorda så med flit pga slita trummor.
    Funkade klockrent.

    #103052

    christopher h.
    Deltagare

    Tack alla för svaren ni skrev på mitt spörsmål. Bilen hade ingen ojämn bromsverkan bak under besiktningen, utan bromsarna var fullt godkända. Enda problemet var att den förre ägaren (som renoverade bromsarna) tydligen glömt att justera parkeringsbromsen…

    Nåja, tack vare era tips är det fixat nu iallafall även om det var ett pyssel att få arbetsutrymme vid justerskruvarna.

    /Christopher

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng