Kamkedja

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Kamkedja

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-17 19:56.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #440559

    saab95v4
    Deltagare

    Hej.
    Sitter och slösurfar på blocket och har stött på ett par Saabar med kamkedjebrott, bilar från 04 och uppåt.
    Är detta ett ”vanligt” fel? Förstår på bilar som gått upp emot 30-000 att risken såklart höjs men såg senast en på cirka 15k mil.

    Och en följdfråga då, det är helrenovering som gäller efter ett brott? D.v.s ventiler kolvar m.m?

    #440566

    M.Broberg
    Deltagare

    kamkedjebrott hör till ovanligheterna. VÄLDIGT ovanligt alltså.

    däremot slits kedjan och sträckaren bottnar så att kedjan ”hoppar” över dreven. det händer oftare.

    men ännu oftare går kolvarna 3 delar (om vi pratar 9-5)

    #440577

    saab95v4
    Deltagare

    Jo kolvarna vet jag om, men det är väl främst ena motorn? Kommer inte ihåg om det är T7 eller T5.
    Men just vid kamkedjebrott, generellt sett vad är det som behöver bytas? Både kolv och ventiler och kanske t.o.m vevstakar?

    Tänkte om man skulle köpa ett projekt, men det ”sjuka är att dom ligger inte speciellt billigt om man då t.e.x måste byta både stakar kolvar och ventiler.

    #440946

    patlon00
    Deltagare

    Liten fundering. .. vad är det som gör att kedjan slits?
    Långa oljebytes intervaller?
    Dålig oljekvalite?
    Hård körning?
    Etanolen?
    Har en som gått 11600… är alltid nojig om man kan förebygga ev haverier. ….

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.