Kåpa över fuelrail

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kåpa över fuelrail

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kåpa över fuelrail

  • Författare
    Inlägg
    • juli 20, 2013 at 22:08 #7573

      Då jag i apil 2011 fick hem mitt projekt som idag är “Kvartz” –
      så upptäckte jag till min stora förvåning att det lå en kåpa i bilen som aldrig varit monterad:

      Själv sviktade minnet rejält –
      och det tog tid innan jag fick reda på att det visade sig vara en kåpa som skulle sitta över fuel railen.
      Är det någon som har lite mera :332: omkring varför den bara monterades i så kort tid
      (MY 84-86)
      för att åter plockas bort omkring 1986.

      Man hittar den nämligen i EPC upp t o m 1986,men bilarna 1987 -> är den borta.

      Så här ser den iallafall ut när den sitter på plats:

        juli 21, 2013 at 09:28 #57753

        Intressant 🙂
        Har själv en T16 -85, men min saknar denna kåpa.
        Kan ju ha blivit bortplockad genom åren…
        Kan den vara avsedd för någon speciell marknad?

        /Einar

          juli 21, 2013 at 10:12 #57757

          Har oxå haft många t16 mellan 84-86 men ingen har haft den kåpan.
          Men när jag ser den på bild känner jag igen den …
          Kan den varit för export el kanske menat för 9000?
          Roligt att se så ovanliga saker..
          Stiligt motorrum förresten .

            juli 21, 2013 at 18:57 #57765

            Ser riktigt städat och snyggt ut!

              juli 21, 2013 at 22:53 #57769

              @A Einarsson wrote:

              Intressant 🙂
              Kan den vara avsedd för någon speciell marknad?

              /Einar

              Kvartz är förvisso en 7’a d v s byggd i Finland.
              Hon är lev. i lund 1985.08.23 –
              till första och samma ägare som jag köpte av,men någon export tror jag inte hon är.

              För ungefär ett år sedan var det en MY85 OG 900 T16 på blocket –
              också med kåpan monterad:

              @andreas1 wrote:

              Har oxå haft många t16 mellan 84-86 men ingen har haft den kåpan.
              Men när jag ser den på bild känner jag igen den …
              Kan den varit för export el kanske menat för 9000?
              Roligt att se så ovanliga saker..
              Stiligt motorrum förresten .

              Har inte 9000 ett lite annat insug/fuelrail ❓

              Kåpan clipsas nämligen fast i dessa hål på fuel rail:

              Det är jo lite av typen “engångs” över monteringen med dessa plastclips –
              och har man gjord rep/renovering är det inte säkert den kommer av i ett helt stycke…… 😕

                juli 21, 2013 at 22:56 #57770

                @Christian Haugsöen wrote:

                Ser riktigt städat och snyggt ut!

                Tack 😛

                Jag hade ute hela allt då jag gjorde vid hon.
                Har dock endast frächat upp och bytt lite packningar/O-ringar.
                Motorn är fortfarande helt orginal,ej öppnad med sina snart 26.900 mil 😎

                  juli 22, 2013 at 11:20 #57781

                  9000 borde ha samma rail på lh2,2 .
                  Men som sagt absolut inte säker.
                  Kan ju vara så att pga dåliga fästen så kastades kanske kåporna vid tidig ålder i därför den saknas på dom flesta bilar.
                  Isåfall har du ju en udda orgdel.
                  Har nån gammal tidning där 900 t16 är med på bild , ska kolla när jag rotat fram den om man kan se om där sitter nån.

                    juli 23, 2013 at 18:46 #55942

                    har för mig jag läste nånstans att den togs bort då den kunde skava hål på nån bränsleslang.

                      juli 26, 2013 at 17:24 #56027

                      @peter engqvist wrote:

                      har för mig jag läste nånstans att den togs bort då den kunde skava hål på nån bränsleslang.

                      Säger inte att det inte kan vara så –
                      men jag trodde mera på att det evt var p g a ledningarna man tog bort den…….

                      En annan lustig sak är att den kåpan i EPC inte har samma art nr som den i min bil –
                      fanns det verkligen mera än en sort av dom

                        augusti 7, 2013 at 20:16 #58278

                        Och här har vi minsann en bil med kåpan

                        viewtopic.php?f=15&t=8176 :CE

                          augusti 7, 2013 at 20:42 #58281

                          @Plankan wrote:

                          Och här har vi minsann en bil med kåpan

                          viewtopic.php?f=15&t=8176 :CE

                          Sorgligt bara med skicket på karossen också 🙁

                          Bilar:
                          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                            augusti 10, 2013 at 22:21 #58359

                            @TurboLamko wrote:

                            Sorgligt bara med skicket på karossen också 🙁

                            Förvisso,men man kan inte få allt

                            Kan dock bara bekräfta min teori om att det tydligen finns 2 olika av sorten –
                            för denna har inte samma Art. Nr som min 😕

                            Men det är tydligen ingen som har fakta omkring denna kåpan i OG 900 historik………

                              augusti 11, 2013 at 08:01 #58365

                              Nu är det väl så, att du en gång tidigare har frågat om detta, och att jag gav ett ganska utförligt svar (enligt mig) om kåpan? Tyvärr kan jag inte hitta det inlägget jag gjorde, så det finns väl i en tråd som är raderad. Jag vet att det finns en servicebulletin om just denna kåpan, men just nu kan jag inte hitta den i mina pärmar. Får leta lite nogrannare en dag.

                              Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

                                augusti 11, 2013 at 08:54 #58366

                                Detta är vad jag hittade. Det verkar som det finns tre typer av kåpa, men att de är likadana förutom Art. nr. och avsaknaden av Art. nr.
                                Som jag kan utläsa det, så är denna kåpan något som kom till MY85.

                                Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

                                  augusti 11, 2013 at 17:30 #58381

                                  @Bovy wrote:

                                  Nu är det väl så, att du en gång tidigare har frågat om detta, och att jag gav ett ganska utförligt svar (enligt mig) om kåpan? .

                                  Det stämmer att frågan pr automatik har varit uppe tidligare för typ 2 år sedan –
                                  i den vevan då jag hade en projekttråd omkting min bil.

                                  Minns också att du svarade kortfattat omkring kåpan –
                                  men att jag jag inte fått alla svaren jag sökt omkring den.

                                  Denna info inkl bilaga är superb :AP
                                  Men jag söker fortfarande frågan på varför den inte fanns med längre än vad den gjorde ❓

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.