Kåpa över fuelrail

Forum Modellspecifika forum OG900 Kåpa över fuelrail

  • Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-11 17:30 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7573
    plankan
    Deltagare

    Då jag i apil 2011 fick hem mitt projekt som idag är ”Kvartz” –
    så upptäckte jag till min stora förvåning att det lå en kåpa i bilen som aldrig varit monterad:

    Själv sviktade minnet rejält –
    och det tog tid innan jag fick reda på att det visade sig vara en kåpa som skulle sitta över fuel railen.
    Är det någon som har lite mera :332: omkring varför den bara monterades i så kort tid
    (MY 84-86)
    för att åter plockas bort omkring 1986.

    Man hittar den nämligen i EPC upp t o m 1986,men bilarna 1987 -> är den borta.

    Så här ser den iallafall ut när den sitter på plats:

    #57753
    a einarsson
    Deltagare

    Intressant 🙂
    Har själv en T16 -85, men min saknar denna kåpa.
    Kan ju ha blivit bortplockad genom åren…
    Kan den vara avsedd för någon speciell marknad?

    /Einar

    #57757
    andreas1
    Deltagare

    Har oxå haft många t16 mellan 84-86 men ingen har haft den kåpan.
    Men när jag ser den på bild känner jag igen den …
    Kan den varit för export el kanske menat för 9000?
    Roligt att se så ovanliga saker..
    Stiligt motorrum förresten .

    #57765

    Ser riktigt städat och snyggt ut!

    #57769
    plankan
    Deltagare

    @A Einarsson wrote:

    Intressant 🙂
    Kan den vara avsedd för någon speciell marknad?

    /Einar

    Kvartz är förvisso en 7’a d v s byggd i Finland.
    Hon är lev. i lund 1985.08.23 –
    till första och samma ägare som jag köpte av,men någon export tror jag inte hon är.

    För ungefär ett år sedan var det en MY85 OG 900 T16 på blocket –
    också med kåpan monterad:

    @andreas1 wrote:

    Har oxå haft många t16 mellan 84-86 men ingen har haft den kåpan.
    Men när jag ser den på bild känner jag igen den …
    Kan den varit för export el kanske menat för 9000?
    Roligt att se så ovanliga saker..
    Stiligt motorrum förresten .

    Har inte 9000 ett lite annat insug/fuelrail ❓

    Kåpan clipsas nämligen fast i dessa hål på fuel rail:

    Det är jo lite av typen ”engångs” över monteringen med dessa plastclips –
    och har man gjord rep/renovering är det inte säkert den kommer av i ett helt stycke…… 😕

    #57770
    plankan
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Ser riktigt städat och snyggt ut!

    Tack 😛

    Jag hade ute hela allt då jag gjorde vid hon.
    Har dock endast frächat upp och bytt lite packningar/O-ringar.
    Motorn är fortfarande helt orginal,ej öppnad med sina snart 26.900 mil 😎

    #57781
    andreas1
    Deltagare

    9000 borde ha samma rail på lh2,2 .
    Men som sagt absolut inte säker.
    Kan ju vara så att pga dåliga fästen så kastades kanske kåporna vid tidig ålder i därför den saknas på dom flesta bilar.
    Isåfall har du ju en udda orgdel.
    Har nån gammal tidning där 900 t16 är med på bild , ska kolla när jag rotat fram den om man kan se om där sitter nån.

    #55942
    peter engqvist
    Deltagare

    har för mig jag läste nånstans att den togs bort då den kunde skava hål på nån bränsleslang.

    #56027
    plankan
    Deltagare

    @peter engqvist wrote:

    har för mig jag läste nånstans att den togs bort då den kunde skava hål på nån bränsleslang.

    Säger inte att det inte kan vara så –
    men jag trodde mera på att det evt var p g a ledningarna man tog bort den…….

    En annan lustig sak är att den kåpan i EPC inte har samma art nr som den i min bil –
    fanns det verkligen mera än en sort av dom

    #58278
    plankan
    Deltagare

    Och här har vi minsann en bil med kåpan

    viewtopic.php?f=15&t=8176 :CE

    #58281
    turbolamko
    Deltagare

    @Plankan wrote:

    Och här har vi minsann en bil med kåpan

    viewtopic.php?f=15&t=8176 :CE

    Sorgligt bara med skicket på karossen också 🙁

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #58359
    plankan
    Deltagare

    @TurboLamko wrote:

    Sorgligt bara med skicket på karossen också 🙁

    Förvisso,men man kan inte få allt

    Kan dock bara bekräfta min teori om att det tydligen finns 2 olika av sorten –
    för denna har inte samma Art. Nr som min 😕

    Men det är tydligen ingen som har fakta omkring denna kåpan i OG 900 historik………

    #58365
    bovy
    Deltagare

    Nu är det väl så, att du en gång tidigare har frågat om detta, och att jag gav ett ganska utförligt svar (enligt mig) om kåpan? Tyvärr kan jag inte hitta det inlägget jag gjorde, så det finns väl i en tråd som är raderad. Jag vet att det finns en servicebulletin om just denna kåpan, men just nu kan jag inte hitta den i mina pärmar. Får leta lite nogrannare en dag.

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #58366
    bovy
    Deltagare

    Detta är vad jag hittade. Det verkar som det finns tre typer av kåpa, men att de är likadana förutom Art. nr. och avsaknaden av Art. nr.
    Som jag kan utläsa det, så är denna kåpan något som kom till MY85.

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #58381
    plankan
    Deltagare

    @Bovy wrote:

    Nu är det väl så, att du en gång tidigare har frågat om detta, och att jag gav ett ganska utförligt svar (enligt mig) om kåpan? .

    Det stämmer att frågan pr automatik har varit uppe tidligare för typ 2 år sedan –
    i den vevan då jag hade en projekttråd omkting min bil.

    Minns också att du svarade kortfattat omkring kåpan –
    men att jag jag inte fått alla svaren jag sökt omkring den.

    Denna info inkl bilaga är superb :AP
    Men jag söker fortfarande frågan på varför den inte fanns med längre än vad den gjorde ❓

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng