Katalysator i grp H?

Forum / Övrigt / SSR / Katalysator i grp H?

Forum / Övrigt / SSR / Katalysator i grp H?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 22, 2007 at 05:34 #16398

      Efter att ha varit borta från skogsåkandet i halvannat år nås jag av beskedet om kravet på kat i grp H. Inget att säga om, att möta miljökraven är bilsportens enda sätt att överleva. Det räcker inte med presenning i depån längre.

      Men jag vill ha dina råd och tips i denna fråga. SBF:s regler har jag men jag är ute efter vilken modell som är spec lämplig för V4. Var placeras den? Den där testnippeln, bygger man den själv? Vilket bränsle kör man på?

      Nå, ös på nu.

      (SBF:s regler här)

        juli 22, 2007 at 06:37 #109290

        Du kan ju ta kontakt med “teknikgubben” på Södra BF, Tommy Book. Kontaktinfo finns här!

        Lite info från en återförsäljare

        Hittade ingen direkt info om V4an men här har du lite Volvo originalinfo. Nippeln beskrivs också i text och bild. Principerna bör ju vara liknande på vinkelfyran.

        Info angående homologering

        Sedan kan man ju ha åsikter om det, enligt mig personligen, framhastade beslutet att tvingas använda katalysator i tävlingsbilar som aldrig haft kat monterat. Kanske borde man införa miljörabatt för utbyte av gamla gräsklippare i stället. Det hade nog gett mer miljövinster.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          juli 22, 2007 at 07:26 #109294

          Det finns olika storlekar på dom, du får ju inte dit någon stor på V4:an. Det finns kombinerade katalysator & ljuddämpare i samma.

          KAten ska sitta så långt bak som möjligt.

          Tänk på att du ska ha kat:en först, alltså ljuddämpare måste sitta efter katen, annars kan saker släppa inuti dämparen och åka in i katen och förstöra den. En kombinerad katalysator-ljuddämapare på tvären under kofångaren bak borde funka.

          Alt. 2 är ju att App K bes din V4:a, då slipper du ju kat:en, just nu iaf. Blir det många App K bilar så kommer dom också att få kat, även om det finns folk som tror att man inte kan inför det kravet i en Internationell klass så går det utmärkt.

          Nipplarna sitter där från början så det behöver du inte fundera på.

          Kan bara hålla med dig Bengt, en kat funkar inte på en bil med dubbla weber 45:or för när högfartsmunstyckena öppnar så dränks kat:en av soppa… Det finns ingen miljövinst alls i detta om man tar med tillverkning och destruktion av kat:en Beslutet är ett rent politiskt beslut för att “stämma i bäcken” mot miljö-smurfar..

          För övrigt samma fenomen som miljöbilen Toyota Prius, ska man ta med tillverkningen och destruktion av batteriet som sitter i bilen så blir den inte så miljövänlig längre, men det ser ju bra ut när man begränsar sig till vad den tar i soppa i L/mil….

            juli 22, 2007 at 09:52 #109297

            Hmm KATen skall väll sitta så nära motorn som möligt pga att den måste upp i en viss temp för att funka.

              juli 22, 2007 at 15:24 #109306
              fuling wrote:
              Hmm KATen skall väll sitta så nära motorn som möligt pga att den måste upp i en viss temp för att funka.

              Ja, det gör den på std-bilar för att katen ska tända när tant Agda ska till affären, men en tävlingsbil som går på fullgas tänder den ändå.

                juli 22, 2007 at 17:14 #109319

                sen kanske reglementet är så att alla är nöjda bara det sitter ett katalysatorliknande föremål på avgasröret eller är det så illa att de gör prover på avgasvärden också…….

                  juli 22, 2007 at 19:46 #109330
                  Stefan wrote:
                  sen kanske reglementet är så att alla är nöjda bara det sitter ett katalysatorliknande föremål på avgasröret eller är det så illa att de gör prover på avgasvärden också…….

                  Det finns uttag för att göra det, vet ingen som gjort det än iaf..

                  Enklast är ju att mäta med en infraröd termometer på avgasröret innan och efter kat, då vet man ju om den har tänt och fungerar.

                    juli 22, 2007 at 20:03 #109331
                    Roger wrote:
                    För övrigt samma fenomen som miljöbilen Toyota Prius, ska man ta med tillverkningen och destruktion av batteriet som sitter i bilen så blir den inte så miljövänlig längre, men det ser ju bra ut när man begränsar sig till vad den tar i soppa i L/mil….
                    Bengt Akesson wrote:
                    Kanske borde man införa miljörabatt för utbyte av gamla gräsklippare i stället. Det hade nog gett mer miljövinster.

                    Istället för att diskutera vad alla andra borde göra så är det för oss inom motorsporten viktigast att se till vad vi själva kan göra. För det är väl inte så att om alla alu-burkar pantas eller alla brunstensbatterier återlämnas så kan vi fortsätta köra med gamla förorenande motorer i skogen. Det är endast det vi själva åstadkommer som vi kan påverka. Och citat i likhet med “en kat bör sitta så långt bak som möjligt, helst på bilen bakom” gör oss motorsportare inte trovärdiga.

                    Vad gäller kat-attrapper (som finns att köpa på flera ställen) så citerar jag SBP:s regler: “För utvärdering av verkningsgraden ska reningseffekten på CO-halten i avgaserna mätas. För att kunna beräkna detta ska CO-halten mätas före och efter katalysatorn.” I två ställen står det “ska”. Inte “bör” eller “kan” eller “får” eller “vore det bra om”. Utan “ska”. Det innebär att organiserande klubb har ett stort ansvar här.

                    Sedan vill jag tacka för all respons. Jag återkommer med tankar kring placeringen. Det vore intressant att se hur andra placerat sin kat.

                      juli 22, 2007 at 20:19 #109334

                      Mats A// 1: Sätt dig in i hur en kat fungerar samt hur förgasare som dubbla weber 45:or funkar så ser du idiotin. Det är som att elda med en vedpanna, du har ett optimalt drag, en perfekt glödbädd som knappt ger någon rök, då öppnar du luckan där du stoppar in veden och slänger in 3 dl bensin sen slår du igen luckan.. Det är ungefär vad som händer, kat:en glöder och får en överdos av bensin med följd av att det exploderar.

                      Tro nu inte jag är emot miljöförbättringar, jag vill bara dom ska vara miljövinster, inte bara se bra ut på pappret i ena ändan.

                      2: Här är det roliga.. Man mäter Co halten… Varför i helvete då? Det värdet går att få till noll zero nada utan katalysator på en bil med dubbla weberförgasare…

                      Summering: Är det noll Co-halt man är ute efter borde det ju räcka med att man har noll i co-halt, oavsett om man har kat eller ej, eller? Det är ju en massa oförbrända kolväten man är ute efter med en kat.

                      Placeringen av kat är endast en följd av att du ska få upp arbetstempen i den snabbt, därför sitter den när grenröret. Kolla på en WRC eller Super 1600 bil i rally VM får du se, du ser hur det glöder i avgasröret när dom kört förbi, det är katen du ser.

                        juli 22, 2007 at 20:22 #109335

                        Inte nog med att man måste ha kat, den måste vara godkänd av SBF.
                        SBF regler suger och det luktar svåger bestämelser 🙁
                        I min värd skull kat:en kunna hämtas från en std bil bara den ger önskat resultat.

                        Ur milöhänsende är det ett spel för galerierna, allså bra en politisk grej av SBF.

                        Jag kommer åka KAT på 95an, BARA för SBF kräver det.
                        Då bilen skall kunna åka tävling med, allså med vagnbok och hel ski….
                        Men den kommer även vara gatlegal.
                        KATen sätta den ca under passagerar stolen.
                        Allså göra en upphöjning i golvet. Men det får man väll inte göra på en Rallybil, eller?

                          juli 23, 2007 at 16:41 #109376
                          fuling wrote:
                          Inte nog med att man måste ha kat, den måste vara godkänd av SBF.
                          SBF regler suger och det luktar svåger bestämelser 🙁
                          I min värd skull kat:en kunna hämtas från en std bil bara den ger önskat resultat.

                          Ur milöhänsende är det ett spel för galerierna, allså bra en politisk grej av SBF.

                          Jag kommer åka KAT på 95an, BARA för SBF kräver det.
                          Då bilen skall kunna åka tävling med, allså med vagnbok och hel ski….
                          Men den kommer även vara gatlegal.
                          KATen sätta den ca under passagerar stolen.
                          Allså göra en upphöjning i golvet. Men det får man väll inte göra på en Rallybil, eller?

                          Nä, man får inte göra en upphöjning på en tävlingsbil tyvärr..

                            juli 26, 2007 at 16:19 #109511

                            (geting.se tar inte emot mina jpg eller gif så det får bli bifogade bilder – beklagar.) Om vi nu koncentrerar oss på den tekniska delen av frågan: Så som bilden visar (2440) ser min rallybil ut idag. Den ger 108dB :blush:. En regelmässig montering (≤103 dB) skall vara som i bild 2441. Men, i bild 2442 finns det ett antal alternativ till montering. Placering #2 är den som förekommer i standardbilar. Den minimerar risken för att katalysatorn förstörs av partiklar från dämparna, som antytts ovan. Men kan den bli så varm att den förstörs?

                            Placering #3 är den naturliga om man bortser från den långa dämparen under golvet. Frågan är om kat:en har några ljuddämpande egenskaper.

                            Placering #1 medger bästa kylning och följer rådet att dämparen ska sitta långt bak. Det är också lätt att bygga en värmesköld (om det ens är nödvändigt).

                            Ge mig råd här, tack!

                              juli 26, 2007 at 17:24 #109514
                              Mats A wrote:
                              Om man anser att SBF agerar fel är det allas möjlighet i en parlamentarisk demokrati att genom val låta rösta bort dem som man inte är nöjd med. (Länk till SBF:s styrelse och rallyutskott samt valberedning.)

                              (geting.se tar inte emot mina jpg eller gif så det får bli bifogade bilder – beklagar.) Om vi nu koncentrerar oss på den tekniska delen av frågan: Så som bilden visar (2440) ser min rallybil ut idag. Den ger 108dB :blush:. En regelmässig montering (≤103 dB) skall vara som i bild 2441. Men, i bild 2442 finns det ett antal alternativ till montering. Placering #2 är den som förekommer i standardbilar. Den minimerar risken för att katalysatorn förstörs av partiklar från dämparna, som antytts ovan. Men kan den bli så varm att den förstörs?

                              Placering #3 är den naturliga om man bortser från den långa dämparen under golvet. Frågan är om kat:en har några ljuddämpande egenskaper.

                              Placering #1 medger bästa kylning och följer rådet att dämparen ska sitta långt bak. Det är också lätt att bygga en värmesköld (om det ens är nödvändigt).

                              Ge mig råd här, tack!

                              Jag kanske ska länka till lärarförbundet åt dig? Det är ungefär på den nivån ditt inlägg blir när du hänvisar till det i ett svar till mig med länk till ovanstående. Med andra ord för att förtydliga: 1: Jag vet hur det går till. 2: Jag har försökt ska du tro, men det är inte så lätt som du vill göra gällande med förändring varken på det viset eller innifrån.

                              Kat:en i sig är inte ljuddämpande.
                              Om du sätter kat:en enl bild 1 och en liten ljuddämpare på tvären under kofångaren efter kat:en så har du båda så skyddade du kan få från demolering.

                                december 26, 2007 at 06:15 #116266

                                Jag lyfter denna fråga igen:

                                En kat-lösning är, som jag beskrivit på annan plats, på gång. Det blir en sedvanlig ljuddämparlösning med en lång dämpare under golvet samt den lilla i bakskärmen. Sedan placeras en kat på tvären under bakre kofångaren.

                                Fast, det slog mig: En kat gillar ju inte bly. Men hur reagerar den med ett traditionellt blyersättningsmedel? Vi pratar natrium här, eller?

                                  december 26, 2007 at 08:14 #116268
                                  Mats A wrote:
                                  Jag lyfter denna fråga igen:

                                  En kat-lösning är, som jag beskrivit på annan plats, på gång. Det blir en sedvanlig ljuddämparlösning med en lång dämpare under golvet samt den lilla i bakskärmen. Sedan placeras en kat på tvären under bakre kofångaren.

                                  Fast, det slog mig: En kat gillar ju inte bly. Men hur reagerar den med ett traditionellt blyersättningsmedel? Vi pratar natrium här, eller?

                                  Mats, kat:en blir inte långlivad om du har ljuddämpare framför den, släpper något av innehållet i dämparna och åker in i kat:en så tar det livet av den.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.