Knackande motor

Forum Modellspecifika forum 9000 Knackande motor

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-19 15:13.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22955

    marielca
    Deltagare

    Har en Saab 9000 1991 som för ett förfärligt oväsen i motorn. Står man framför bilen, så hörs ett hårt knackande på vänstra sidan. Det kan väl inte va kamkedjan eller ??? Kanske ventilerna ? Finns det nån kunnig som kan gissa här?

    #163698

    cabmange
    Deltagare

    Knackande ljud är mer ett lager än att kedjan skulle låta, den har ett mer rasslande ljud.

    Kanck ur motorn låter för mig som ett vevstakslager, och har du tur så ner med tråg och byt lagret innan det är försent, annars så är det vev ur.

    //MH

    #163699

    marielca
    Deltagare

    jo, det kan va ett lager, har hela tiden trott att det har vart kedjan som väsnats, men den rasslar ju, detta oljudet är hårt knackande ljud, låter väldigt högt på alla varv, försvinner inte heller när bilen blir varm…jaja..dessa bilar ”suck”

    #163709

    2takt_nicke
    Deltagare

    inte någon tryckare som är kass?

    blir det skillnad om du byter olja? provat annan viskositet?

    #163710

    bluesman
    Deltagare

    Ventiltryckare skulle jag också gissa på och de kan tystna med annan olja vet jag av egen erfarenhet men kanske ändå troligare att det är en som har gett upp.

    Mvh
    Bluesman

    #163713

    marielca
    Deltagare

    Det låter som nån stod o slog med en hammare innanför ventilkåpan. Kanske ska byta olja får jag se, men det vore ett under om det blev bra

    #163715

    marielca
    Deltagare

    Har ett annat problem med bilskrutten också, det att kopplingen har lagt av fullständigt. Den stod ute i kylan utan att jag körde med den i vintras o sen tog inte kopplingen alls. Pedalen är alldeles slapp, trycker jag ned den, så får jag peta upp den med tån igen, alltså helt död. Jag hade bilen stillastående för jag våga inte köra den för knackandet i motorn. Kan det va nån cylinder som är paj tro ??

    #163815

    martin h
    Deltagare

    Gällande kopplingen så kan det läcka på tre ställen:
    -Huvudcylindern, då rinner det utmed pedalen/på golvet vid pedalstället.
    -Slangen i motorummet har spruckit, då ser man att det sprutar ut i motorrummet om du luftar och fyller på kopplinsvätskan.
    -Slavcylindern, lite svårare att se, men läcker det mycket så rinner det i skarven mellan låda/motor.

    Om du fyller och luftar systemet så borde det inte vara allt för svårt att lista ut vad som är fel. Om det är slavcylindern så måste lådan ur.

    Gällande ventilryckaren så borde man väl kunna känna att det är ”glapp” mellan tryckaren och kamaxeln om den är helt slut så att det låter så mycket som du beskriver. Det är i så fall ju bara att lyfta av ventilkåpan och känna på tryckarna. Vrid i så fall runt motorn också så att alla kan kollas i stängt läge.

    /Martin

    #163819

    marielca
    Deltagare

    Tack för tipsen, ska försöka kolla upp de här grejerna, hoppas för guds skull att det inte är slaven,för då blir det inte kul…

    #163872

    peter engqvist
    Deltagare

    har bytt slangen/röret på 2 st 9000 i år där röret rostat av precis under batterihyllan.

    den kostar 300:- på saab

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng