Koll av V4 bromsar i klass veteran
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2003-08-04 09:41 av eriks.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymaugusti 3, 2003 at 15:50 #11631
Hej alla gas glada.
Jag har varit inne på SBF’s hemsida och läst lite, och hittade i ett mötes protokoll att man ska kolla alla som åker v4 under hösten.Det har tydligen klagats på att många åker med icke godkända bromsar…
Mvh Tomaugusti 3, 2003 at 19:05 #81542Svar till Per/Haninge:
Andra skivor, bromsok och belägg.
____________________________________Här kan man ju dela upp det hela i två “läger”
1. Strikt orginal
2. Säkra uthålliga bromsar
Problemet är att det troligen inte går att få tag i bromsbelägg fram till V4an som pallar med hård bromsning under längre tid. Jag körde alltid med Ferodo DS11 väl “utfadade” före tävling. Hade inga som helst problem med bromsarna även om sträckan var flera mil krokig Smålandsväg. Provade orginal “Svenssonbelägg” en tävling men de tog slut efter en sträcka.
Kanske man kan, som i Volvo orginal när en detalj utgått i reservdelssortimentet, klassa in bromsar som finns i bilmärkets sortiment tex 99 eller liknande och hålla samma bromsande area som orginal. Borde inte vara så omöjligt.
Skall nu teknikerna leka polis på tävlingarna och jaga bromsar när det finns andra avarter att jaga som strokade vevaxlar i Volvo mm.
Veteran är ju en entusiastklass för böveln! 😡/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookAnonymaugusti 3, 2003 at 19:43 #81543Citat:
Ursprungligen postat av Per/Haninge:
[qb] Vad har man gjort med bromsarna ?
Ren nyfikenhet.Per/Haninge [/qb]
Finns väl lite olika varianter… BMW 323 skivor med breddade V4:a ok, bromsar från Saab 9000 eller Peugeot 205 gti är några varianter som jag har sett.
Hej..
Är ju några veckor sedan det protokollet dök upp, vad jag förstår så är det någon som lagt en skrivelse till rallyutskottet om detta med V4:ans bromsar. En fråga jag ställer mig lite undrande till när det gäller just Veteran klassen är när rallyutskottet ska få en skrivelse om att kolla Volvo 140 motorer med mer än 2.0 liters borrning, Opel Ascona A med felaktiga bromsar, Asconor med 2.0 liters block… osv osv.. det känns lite konstigt att just ett bilmärke med felaktigheter pekas ut när det finns på i stort sett alla bilar i den klassen…Bromsarna på V4:an är ju ett trist kapitel, jag tycker man kunde få ändra bromsarna till något som håller, det är ju en säkerhetsdetalj, en rimlig lösning vore ju att man fick ändra bromsarna med förutsättning att inte bromsbeläggens yta blev större och att inte kolven i bromsoket var större än original. Då kan man ju inte ha gjort bromsarna prestandamässigt bättre, man har bara gjort förutsättningarna större för att dom inte ska ta slut efter 6 km SS.
Det finns tävlingsbelägg till V4an att köpa, se
http://hx-48088.hotel.x-source.se/produkter/index.htm
Bra??? vet inte har inte testat.Jag åker med 9000 skivor och nya 900 ok fram på 95an, i och försig då med 4-bultsnav.
Fördelen är att bromsarna blir inte lika varma, de klara fler tokbromsningar från högre fart utan att tappa bromskraft.
Är det riktigt illa om bromsarna går varmt så kan man tappa bromsarna helt om oljan kokar, kul i julafton
Men stannar man fortare med andra bromsar???
Jag tror inte det för friktionen mot underlaget är ju inte ändrats.Hej..
Fuling..
” Mintex bromsbelägg är av kvalité M1144 med ett optimalt temperaturspann av 100 – 400 grader och en friktionskoefficient av 0,44. Högstatemperatur är 700 grader med friktionskoefficient på 0,39.”V4:a bromsarna kan bli betydligt varmare än 400 grader, jag vet inte vad det är för temp när skivorna är på väg att bli orange?
Mvh Roger
ps/ Jag har fått 2 vfoton från tävlingen, inte mycket att ha men du kanske vill ha ett som minne efter bedrövelsen?/DS -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.