Konstigt ljud i en 96 V4 -80

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Konstigt ljud i en 96 V4 -80

Detta ämne innehåller 8 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-16 19:21.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14497

    anonymous
    Deltagare

    tja!
    köpt en saab 96 v4 igår som gått 4600 mil bilen är skitfin enda felet är nått konstigt knakande ljud från motorn som verkar ha med varvet att göra ju mer man varvar desto fortare låter de. Låter typ som ett resonansljud eller nått som slår i. plz nån som vet vad det kan vara ??

    mvh / johan

    #96450

    är det endast varvtalsberoende eller måste du köra bilen också?

    #96451

    david_aa
    Deltagare

    Om det är ett starkt ”skärande” ljud torde det vara fläktlagret, men det låter vanligtvis så mycket att det knappast missas… Lyssna runt fläkten, men akta fingrarna. Kan lösas genom bytande av lager eller en hel transmissionskåpa med medföljande lager. Annars gör man som jag, köp en kortare fläktrem och skit i fläkten…

    #96452

    kaparn
    Deltagare

    Svårt avgöra ett ljud på en beskrivning. Men ett förslag är att en ventil sitter fast, lossa ventilkåporna och kolla att alla ventiler rör sig. Det kostar i alla fall inget att titta efter om du är rädd om ventilkåpspackningarna.
    .

    #96453

    anonymous
    Deltagare

    är det endast varvtalsberoende eller måste du köra bilen också?

    de låter när jag står still med bilen

    #96454

    mats a
    Deltagare

    Hörs det endast vid tomgångsvarv? Försvinner ljudet när du varvar motorn? Eller överröstas det? Om du böjer dig över motorn (och ger gas), hör du då från vilken ände på motorn ljudet kommer?

    Framände: Generator, vattenpump, fläktlager, ventil?

    Bakände: Växellåda (brr ), fördelare (?), ventil?

    #96455

    anonymous
    Deltagare

    hmm jippi balanslagret som va trasigt jippi 😛
    nån som har en v4 motor från en -80 som gått cirka 4600 mil 😛

    #96456

    matthias r
    Deltagare

    Satsa på att byta balansaxellagren, efter det kan du förtränga farhågor kring V4:ans vanligaste haveriorsak för lång tid framöver. Din motor är säkert fö i mycket god kondition om den inte slitit i mer än knappt femtusen mil.

    #96457

    stefan w
    Deltagare

    Gör en koll på ram o vevlager också när du ändå håller på så inte dessa också är skadade. Två gånger har jag gjort misstaget att inte kolla

    Två gånger har jag fått plocka ur motorn igen och byta dessa och svurit över mig själv

    Det lustiga är att dom gånger som jag gett mig tid att kolla så har de varit ok.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng