konvertera till etanol

Forum Övrigt Allmänt konvertera till etanol

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-25 20:04.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23760

    walle
    Deltagare

    vad krävs för att konvertera min 900 i16 1990 aut till etanol vad behövs bytas??
    MVH NIKLAS

    #170969

    morsole
    Deltagare

    Röda spridare (-0431) så går bilen på etanol utan mankemang.

    MEN du bör ha antingen motorvärmare på morgonen eller/och separat flaska med bensin för start vid kall motor under 10 graders utetemp.

    Du kan ansluta en slang till insuget som går in i kupen där du har anslutit en startgasflaska; det är det enklaste. Eller samma slang som du kan släppa ner lite bensin i när du ska starta vid kall motor.

    Byter du sen till turbofördelare och kopplar om givaren från remskivan till turbofördelaren kan du justera tändningen med; det är inte fel att ha lite högre tändning när du kör 103 oktan i stället för 95.
    Etanolen har ett oktantal på runt 103 oktan.

    Ta via pm om du vill veta mera!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #170974

    rickard
    Deltagare

    glöm inte bytta bränsle ledningar dom är på en E85 bil i rostfritt.
    plasten ( i din bil ) tåler inte E85.

    jag har körd en 900 i 16 88b på E85 och byttad inget bilen gick bra men tå mer per mil..

    #170975

    morsole
    Deltagare

    900I-92 med 2,1 l motor drar 1,15 l per mil på dagens etanolbränsle.

    Detta avser blandad körning, absolut inte fiskörning och fullt ös på de hastigheter som gäller här; 80-100-110.

    På plus sidan finns ett enormt segdrag, en helt annan kraft än på bensin.

    Minus sidan är ju svår att starta utan särskilda hjälpmedel och lite sämre ekonomi.
    Har även installerad en vattenfälla på vevhusventilationen, där ser man hur mycket vatten som annars skulle hamna i oljan!

    Har inte upplevt några andra nackdelar med tätningar och plastledningar efter konverteringen; gäller även den bilen som Mattias kör med som går på etanol sen några år.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #170988

    Per-Erik
    Deltagare
    rickard wrote:
    glöm inte bytta bränsle ledningar dom är på en E85 bil i rostfritt.
    plasten ( i din bil ) tåler inte E85.

    jag har körd en 900 i 16 88b på E85 och byttad inget bilen gick bra men tå mer per mil..

    Ok, jag har hört detta från somliga, att plasten, samt tätningar, inte skulle klara av att köra E85, men sen finns det somliga som kört ”konverterat” i flera år utan att ha bytt något, så hur är det egentligen? Är det faktiskt så att plastslangarna inte klarar några procent mer alkohol i soppan, eller är det en myt, och lite skrämselpropaganda? Någon som VET med säkerhet?!

    #170989

    mattias e
    Deltagare

    Nej, det finns nog ingen som VET med säkerhet. Hörde ett inslag för några veckor sedan på lokalradion angående E10, så påstod en mekaniker på en större märkesverkstad att halva Sveriges bilpark skulle haverera och att andra halvan redan hade havererat när E5 introducerades. Påstod att man skulle få byta ut hela bränslesystem, toppar, dyra motorrenoveringar mm…. Varken något jag sett eller hört om tidigare. Dessutom så fungerar ju de flesta bilar utmärkt med upp till ca 30% inblandning av E85 i tanken helt utan finjustering för att anpassa styrsystemet till bränslet. Procenttalet varierar lite på varje individuell bil, men E10 är iallfall inget problem…

    Så helt klart förekommer det enormt mycket myter och skitsnack, även från ”branschfolk”.
    En vanlig sak (bransch)folk tänker på när de säger att E85 löser fan och hans moster är metanol som har helt andra egenskaper än etanol.

    Problemet är inte att E85 på något sätt är mer aggressivt än bensin utan att bensin är rätt så aggressivt i sig själv och inte behandlar gummi, slangar eller plast särskilt väl. Så har man otur så kan E85 lösa de avlagringar som bensinen skapat. Likså kan 40 år gamla bensinslangar börja läcka, men det beror mest på att de var ruttna redan innan man tankar E85. Men vad skyller man på när slangen börjar läcka eller bensinpumpen stannar när man strax innan pyttsat E85 i tanken?

    #171005

    Dicst
    Deltagare

    Bensinslangarnas kvalitet ÄR olika. Det finns vissa slangar som inte klarar oljeblandad bensin heller, men som funkar till vanlig bensin. I takt med att etanolen fasats in har slangar av sämre kvalitet självsanerat sig ut (ungefär som när man har testat vilka saker som överlever micron, de andra slänger man 🙂 )

    Har man tur och har slang resistent för uppgiften så har man.
    Har man otur och inte har lämplig slang, så går man till en slangfirma (typ Hydroscan eller liknande) och köper ett par meter slang specificerad för uppgiften. Att gå till Biltema eller lokala macken och köpa det de har på hyllan löser inte problemet.

    #171016

    rickard
    Deltagare

    på den bilen jag har haft på ethanol byttade jag 2x den gummiring under pumpen föratt den blir 2x så stor.

    prova bara med dom bränsle slang som sitter i bilen nu , ja frågan är bara varför :confused: har nya e85 bilar rostfritt istället.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng