Köpa Saab 9000 97-98?

Forum / Övrigt / Allmänt / Köpa Saab 9000 97-98?

Forum / Övrigt / Allmänt / Köpa Saab 9000 97-98?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 3, 2005 at 10:28 #12334

      Hej
      En kompis till mig kom och frågade om man ska tänka på något särskilt vid köp av en Saab 9000 97-98.

      Någor speciellt som är problem eller som man ska tänka ¨på.
      Mottager tacksamt råd.

      Hälsningra
      Roger Forssén i Norrköping

        mars 3, 2005 at 19:58 #85429

        Den ev rost som kan finnas, att kupe fläkt ( jobbig att byta) och acc panel fungerar som det skall.
        Att kylfläkten startar, kolla kablarna vid kontakthylsan så dom inte har ärgat bort, då startar inte fläkten när bilen blir varm, samt ac:n kyler inte som den skall. Har bilen gått långt 20.000 mil eller mer är det läge för kamkedje byte för att säkerställa sig mot ev haveri. Dessa är ju dessutom dyra. Lycka till!!

        MVH Michael

          mars 4, 2005 at 09:54 #85430

          Priset för kamkedjebyte ligger på ca:17 000:-
          Om bilen gått mer än 15 000 mil, kolla också koppling och om topplockspackningen är bytt vilket verkar vara ett standardproblem runt 10 000 mil.
          Kontrollera också alla växellägen på lådan, att ingen växel kärvar.
          Annars är det en mycket fin bil i sina sista levnadsår.

          Per/Haninge

            mars 4, 2005 at 18:06 #85431

            Att det skulle kosta 17000 kr att byta kamkedja är en ren utopi. Då är det säkert en “hel” kedja vilket fordrar att motorn lyfts ur bilen, men det låter väl dyrt det med. Materialet kostar ca 1200 kr på SAAB, då ingår delbar kedja, ventilkåpspackning samt gummisläpan i ventilkåpan. Ca 5000kr är nog det rätta priset för nämnda jobb. Problemet att göra det själv är verktyget som man delar samt sätter samman kedjan med, det finns bara hos SAAB och BMW. Toppackningarna kommer sig oftast av att man slarvar med att byta glykol med rätt intervall, dvs max 2 år. Packningen rostar eller fräts upp och vatten går in. Nya9-3 och 9-5 finns en longlife glykol som skall hålla bilen ut.Sedan gäller det givetvis att se till att man har rätt vätskenivå i exp kärlet, för låg nivå kan ge dålig kylning och ett packnings haveri som följd.

              mars 4, 2005 at 19:43 #85432

              Då föreslår jag dig att ringa till ett flertal Saabverkstäder inom Stockholm och säger att detta är en ren utopi, när jag ringde runt så var Speedparts billigast med ca 8500:- och då kopplar dom bort balansaxlarna för att få ner repkostnaderna.
              Dessa uppgifter på max 5000:- visar bara att du inte har kollat med en Saabverkstad om priset.
              Anledningen till priset är att man på Saab byter drev, balansaxelkedja, ja rubbet för att garantierna skall gälla.
              Jag känner ett flertal personer som har skjutit topplockspackningen mellan 10-12 000 mil trots alltid inlämnade bilar.
              Snacket på vissa verkstäder är också att man “vet” om detta problem.
              : Roger, om det är aktuellt med kamkedjebyte och om du har ambitionen att behålla bilen så ring runt till Saab verkstäderna och kolla, dom vet vad som behöver bytas. Gå ej till lokala “bytjomen” det kommer att kosta i längden :

              Per/Haninge

                Anonym
                mars 29, 2005 at 23:21 #85433

                Om det är så dyrt är det väl lika bra att skrota bilen?! Att nästan kosta på halva bilen värde kan knappast kallas för att vara ekonomiskt sunt….Eller kanske bättre att byta motorn?

                  mars 30, 2005 at 19:12 #85434

                  jag bytte kamkedja på min 9000 för nåt år sedan ….
                  jag bytte till “hel” kedja på kamkedja och balansaxel kedja och även nya drev detta gick på ca 2500 :- i delar och skulle ha kostat 9000:- hos lokal saab mec.
                  Jag bytte den dock själv utan att ta ur motorn då det går fint att göra det genom hjulhuset om man lossar innerskärmen…
                  så en helg är “räddad” om man vill byta och har plats att vara på ….

                  mvh fredde

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.