Koppling ur funktion!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Koppling ur funktion!

  • Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-29 08:40 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16802

    Hej,
    Var tidigare idag och försökte få igång en 67as V4.
    Det verkar som om kopplingen ej fungerar. När jag drar på starten med en växel i och kopplingen nedtryckt hoppar bilen.
    Det är tryck i kopplingspedalen och olja i kopplingscylindern och det verkar som det rör sig lite grann vid membranet nere vid lådan när man trampar på kopplingspedalen.
    Bilen har inte varit igång de sista 5-10 åren, vad kan ha hänt?
    MVH
    Roger

    #112361
    anx
    Deltagare

    Lamellen har fastnat på svänghjulet eller tryckplattan brukar släppa om man får igång bilen och kör på hög växel med koppling intryckt!

    #112362
    john gt
    Deltagare

    Typiskt V4 som ståt länge lamelen har klibat fast på svänghjulet. Kan vara lite halv trickit att få loss.

    John.

    #112379

    Brukar vara en typisk vårgrej efter vintersömnen! Själv brukar jag-trampa ner kopplingen i botten.trampa på bromsen medan jag slår till starten någon sekund! Misshandel-men det brukar funka!!

    MVH/KG

    #112456
    saab v4-ever
    Deltagare

    Tänka sig! Jag var inne och kikade på en annan tråd om vinteruppställning och tog upp denna fråga där.
    Är det någon som kommit på något vettigt sett att undvika att lamellen fastnar på vintern? Självklart förstår jag att varmgarage är bättre än kallgarage. 🙂
    Det verkar ju vara relativt vanligt tyvärr.
    ///Harald

    #112465
    jan.n
    Deltagare

    [font:Courier New]KG:s trick fungerar alltid. I med en hög växel – frikoppling och bromspedal nere så långt som möjligt – ett ”juck” med startmotorn och och lamellen är lös :blush: Den normala körningen kan börja! Inte så snällt men effektivt! Trodde detta var standardproceduren efter vinterförvaringen?[/font]

    #112468

    Att undvika att lamellen fastnar under vintern på V4an:

    Eftersom det är hydraulisk koppling hjälper inte en bräda mellan stol och pedal som håller nere kopplingspedalen (detta går bra på gamla TT). Vik istället undan damasken vid slavcylindern; be en kompis eller frugan att trycka ner kopplingspedalen och så pillar du in träbiten som du täljt till för att passa att hålla kopplingen intryckt en liten bit 🙂

    Om inte KG´s trick fungerar vid ”klibbad lamell” gör så här: Rulla ut bilen. Varmkör på plats. Se nu till att du har frihjulsläge inkopplat. Starta med växel i och rulla iväg. ”Jucka” med gasen så att bilen rycker. Det hjälpte mig med Kermit i våras.

    #112488
    Morten S.
    Moderator

    Noen deciliter cocacola ned i inspeksjonsluken på vxl-huset. Vent 2-3 minutter og prøv å start. Fungerer som oftest, og det har enda ikke opplevd at det har gjort noen skade.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #112495
    saab v4-ever
    Deltagare

    Oj, vad många svar! Härligt forum!
    Jorå jag har prövat ”juck”tekniken och min fråga var mer av karaktären hur undviker man att den fastnar. Det där med nedtryckt koppling kanske funkar. Men hur blir det med fjädrarna i tryckplattan?
    Tackar!
    ///Harald

    #113667
    saab v4-ever
    Deltagare

    Tack KG för ditt tips!
    Igår användes din metod på en 95 72:a och pang sa det, så hade man fungerande koppling igen! Nu skall det bytas tank mm så kanske den kan komma till besiktning så småningom.
    John GT, du vet vilken bil jag pratar om! 😉
    ///Harald

    #113746
    fredrik
    Deltagare

    Harald!

    Kul att 95:an som jag räddade ifrån skroten äntligen är på väg ut på vägen igen! Hoppas du har provat Den grymma stereo anläggningen eller behöll John den???

    /Fredrik

    #113819
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jorå Fredrik visst är det den Tyrolergröna. Det sitter 6 högtalare i bilen och en Philips stereo i originalhållare låg lös på golvet. :confused: Den skall nog in i bilen igen! 🙂

    Igår tokmeckades det i garaget. Ut med den gamla rostiga tanken (rostig invändigt)och i med en fräschare begagnad. Tro det eller ej, men golvet var helt och fint under tanken. 🙂
    Nu går bilen kanon efter lite rengöring och byte av termostat, tyvärr verkar ventiltätningarna slut, den stinker sur olja ur avgaserna.

    Inredningen är delvis uppäten av hund el dyl. Är det någon som sitter och trycker på inredningsdelar kan det vara intressant. Det skall vara inredningen som passar tyrolergröna och ambragula bilar. Kanske fanns i andra bilar också förresten. Har nog faktiskt sett dom i blåa 73:or också när jag tänker efter. Till 95:a alltså

    Räknar med att fixa lite till och därefter reg.besiktiga. Vi får väl se hur det går.

    Borde kanske flytta denna till annat ämne! :sad2:

    ///Harald

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.