Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Kopplingen tar inte
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-11 06:52 av .
- FörfattareInlägg
- 16 juni, 2012 kl. 08:02 #25875
s900t
DeltagareKom ut här om dagen och skulle ta en tur med bilen, men när jag skulle lägga ur backen och kopplade så gick pedalen i bott utan minsta motstånd.
Gick ut och kolla under bilen, en stor jäfla pöl var det ungefär i mitten under motorn fram..
Vet någon vad som vanligast ger sej i kopplingen, är det dom där packningarna i slavcylindern eller? Har aldrig behövt grejja med kopplingar förut, så är helt novis vad det gäller sånt.. 🙂
16 juni, 2012 kl. 08:34 #191371turbocab
DeltagareJepp, det är din slav som dött och behöver troligen plockas ur och renoveras/bytas. Du får riva IC slangar, kopplingskåpan mm för att komma åt. Ditt problem nu är att pressa solfjädern för att få ut allting, något som är ganska lätt med fungerande slav och ganska omöjligt utan fungerande slav. Vinkelslip funkar. Men då behöver du en ny koppling såklart…. Kofot, skruvar och meck funkar också.
16 juni, 2012 kl. 09:44 #191374s900t
Deltagare@Turbocab wrote:
Jepp, det är din slav som dött och behöver troligen plockas ur och renoveras/bytas. Du får riva IC slangar, kopplingskåpan mm för att komma åt. Ditt problem nu är att pressa solfjädern för att få ut allting, något som är ganska lätt med fungerande slav och ganska omöjligt utan fungerande slav. Vinkelslip funkar. Men då behöver du en ny koppling såklart…. Kofot, skruvar och meck funkar också.
Okej, verkar ju va typ halva motorn där fram man får riva för att till o börja med få bort bara kopplingskåpan, har fått bort ic slangar o rör, men verkar ändå ta imot nåt men ser inte riktigt vart…. Tänkte följa den här guiden http://900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=55 som verkar va bra, men ser ut som om det e lite mer jobb på en gammel t16, slangar o rör överallt?! 😕
16 juni, 2012 kl. 10:53 #191375s900t
DeltagareSå nu är kopplingskåpan borta, var ju inte så ’avancerat’ ändå 😳
Men nu till det stora(?) problemet, kan någon detaljerat beskriva eller komma med tips hur jag går till väga för att pressa in solfjädern för hand när slavcylindern är kaputt, inte fungerar? Så man inte har isönder mer grejjer istället.. :smile
16 juni, 2012 kl. 11:53 #191376turbocab
DeltagareLångsamma sättet: Böj varje fjäder för sig, pilla en liten skruv eller nåt för att hålla tillbaka den. Pilligt, meckigt, mkt svordomar.
Snabba sättet som jag själv gjorde för 10 minuter sedan på min Aero 1993: Vinkelslipa av fjädrarna. Snabbt som fan! 🙂 Att jag gjorde det beror på att i min bil satt en fulkoppling, med större modellen diameter. Denna är helt djävla omöjlig jobba med (det blir nästan ingen skillnad på avståndet då man pressar fjädern och kan därför inte stoppa in nåt bra för att pressa den) och en original Sachs är fan så mkt bättre, så en ny sån har jag från Speedparts nu. Om du vill lösa det snabbt på din bil så beställ en koppling på speedparts och vinkla bort skiten. Your call. Jag fick bort min på 10 minuter nu.Om du inte är rädd om grejorna alls så kan man vålda ur skiten med kofot också, men inget jag rekommenderar om du är försiktig med bilen. Det är för djävla kraft i den där fjädern…..
16 juni, 2012 kl. 13:28 #191377calle saab
DeltagarePå baksidan av solfjädern sitter tre armar som man kan trycka på så att fjädrarna åker tillbaka. Ta en i taget och lägg tex en m10 mutter som mellanlägg så fjädern stannar inne. Hoppas att ni förstår. Jäkligt smidigt om slaven är kass och går fort. Vet dock inte hur nyttigt det är för tryckplattan men men.
Lycka till16 juni, 2012 kl. 17:34 #191383mike_og
DeltagareMed rätt verktyg kan du lätt trycka in kopplingen . Saab har ett som de använder.
Jag har använt allt möjligt som ersättning.
En bra variant, var en 3/4 cirkel (rör) svetsad på ett skaft/rör. Tog en halva åt gången och använde denna som SAAB gör med sitt verktyg, som hävstång. Ha klossar som underlag så inte du skadar ytor eller bryter loss material från primären.En annan metod är att lossa plattan, en halva åt gången, sedan trycka kopplingen mot slaven. Funkar, men inte lika bra eller säkert.
Kofot och tillsågad kloss..som hävstång. Funkar det med.
Annars..kolla om du inte kan låna originalverktyget mot kaffebröd hos en Saabverkstad…(dra gärna dit bilen..de lånar inte gärna ut verktyg om du ”kommer igen i morgon”..:-) )Ett tips, om kopplingen skall i och inte är sammanpressad, använd en domkraft och en kloss som mothåll, som du placerar under något stabilt…Domkraft nederst, i denna klossen, sedan kopplingen, så baksidan pekar uppåt..mot mothållet.lägg en regel mellan ditt mothåll och kopplingen så den inte skadas! Ta hjälp av en kompis för att hålla prylarna/styra i mellanringen. (Har man en press…så använder man så klart denna i stället!)
16 juni, 2012 kl. 17:39 #191385turbocab
DeltagareEn billig handpress för bänken, made in China, från JULA använder jag till det senast nämnda, funkar kanon och har sparat mig mkt tid!
Klart användbara tips för övrigt, hur man gör är ju mkt upp till fantasin. Och skall man återanvända plattan så krävs ju mer finess än annars.
16 juni, 2012 kl. 18:01 #191390mike_og
DeltagareDet tar ett par varv runt bilen, en snus, å litt tänk, så ser man att räfsan kan användas till.. och om man spikar fast locket till mors gamla dammsugare…så…
Skämt åsido…finess skall det vara så klart. Jag tar hellre tänkpausen än hämtar släggan/vinkelslipen, klipper ett finger, eller liknande… 😉
Det underlättar alltid att ha sett originalverktyget i bruk.17 juni, 2012 kl. 16:25 #191408morsole
DeltagareEtt något mindre våldsamt sätt är att ta två långa M8 skruvar, går bra med gängad stång; lossa tryckplattans skruv, ta bort dem och ta två långa gängad stångbitar och bänd ut tryckplattan så pass att du får in en mutter mellan tryckplatta och svänghjul.
Gör så mitt emot varandra, du skruvar in den gängade stången i gänghålen, och med muttern emellan så pressar du ut tryckplattan mot slaven så du kan lägga distans där den ska vara, så tryckplattan hålls fast i hoptryckt läge.
Sen demonterar du koppling och slav som vanligt!
Lite billigare, lite bättre, och du fördärvar inget!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
11 juli, 2012 kl. 06:52 #191777s900t
DeltagareHar haft lite semester och fullt upp med annat, så det har inte blivit att jag fått tummen ur att grejja med kopplingen på saaben.
Men igår kom jag att tänka på om man inte skulle ge sej på en chansning att prova o lufta skiten, kanske fanns en liten chans o få upp tryck, lossade på nippeln men det kom inte en droppe hur mycket det än pumpades.
Provade att lossa röret under nippeln, då kom det olja så de hette duga, satte tillbaks och prova med att lufta med nippeln igen och nu funkade det.
Var maaaassor med luft och oljan var inte fräch kan jag lova, fick upp tryck, kopplingen tar bättre än den gort förut nu. Var lite sent för att fortsätta grejja, så jag lät den stå över natten för att se om det läckte igen.
Var ute förut och tittade, inte en droppe har läckt, vad f*an?? Kan det varit stop eller skit nånstans som gort att det pressat ut olja vid slaven eller nån annan stans? För oljan var som sagt mycket ofräch o ’kläggig’.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.