Kopplingsbekymmer og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Kopplingsbekymmer og900

• Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-19 17:17 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    lipomannen
    Deltagare

Goddagens saabfolket!

Har lite bekymmer med kopplingen som topic lyder. När jag är ute och kör så kan jag ha svårt att få ur växlarna så man ibland får trampa 1 eller 2 gånger till för att kopplingen skall släppa helt och där med få ur växeln.
    Lufta systemet med hjälp av att trycksätta behållaren sedan låta det rinna igenom gör ingen nytta. Kopplingen slirar inte, har prövat lite max gas repor utan slirande. Vad tror ni det kan vara? Vad brukar gå på dessa bilar ? Kopplingen vill alltså inte släppa helt.

Har batterikrök med batteri skuffert monterat på den så idag när jag tog en tur så fick jag stopp då jag inte kunde få ur den ur växel. När jag skulle starta den så hade jag växel i men den ville frikoppla även om kopplingen var i botten. Så jag brände säkringen till batteriet… Slutade kort och gott med att ringa bärgarn, lite förnedrande 🙄 Ska iväg imorgon där bärgarn lämna bilen och se om man får igång strömmen igen i varje fall :wrench

Bilen är en og900 s från 1991, har gått ca 20500 mil.

Mvh Andreas

Lite snabb hjälp uppskattas stort då körkortet är nära så man vill köra med den på uppkörnings dagen 🙂

M.Broberg
    Deltagare

Funkar det om du pumpar på pedalen?

tänker intern läckage i huvudcylinder.

addz
    Deltagare

Kopplingen kopplar ej ur (Växel kan ej väljas)
    – Läckage i kopplingens hydraulsystem
    – Defekt huvud- eller slavcylinder
    – Lamellskivan fastnar på splines
    – Lamellskivan fastnar på svänghjulet eller tryckplattan
    – Defekt tryckplatta
    – Urtrampningsmekanismen sliten eller felaktigt ihopsatt

Allt det är taget från Haynesboken.
    Hur långt har bilen gått med kopplingen vet du det, aldrig bytt?
    Skulle tro på defekt huvud eller slavcylinder men jag är ingen expert! :ID

lipomannen
    Deltagare

Till m.broberg:

Tar man och pumpar ett par gånger så funkar det att koppla. Typisk symtom för att slavcylindern drar på sista värsen?

Till addz:

Humm, hela kopplings systemet Hayes nämde där :p

Nämen, ja tror också på att de kan vara slaven eller huvud cylindern. Vad jag vet, tog en liten snabb koll bland alla papper på bilen så ska den inte vara rörd i kopplings väg :/ dvs allt har rullat 20,5 k mil och är 23 år gammelt.

addz
    Deltagare

Jag tror på slavcylindern. Lite jobbigt fel det där, tycker jag i alla fall.. Finns roligare saker å skruva på!

saabgunnar
    Deltagare

Hej!

Om slavcylindern läcker så försvinner det bromsvätska ur den del av bromsvätskebehållaren som är avbalkad för just kopplingen.
    Om huvudcylindern läcker så brukar det inte försvinna utan det trycks bakvägen tillbaka till behållaren.
    Huvudcylindern är ju rätt enkel att renovera eller byta vilket man föredrar. Renovering kräver ju att inte cylindern är alltför rostangripen. Lite kan man hona bort.
    Slavcylindern är värre eftersom kopplingen måste ur. i och för sig inte svårt på en 99/og900 men ändå rätt mycket jobb.
    Kan vara jobbigt att spänna upp den om hydrauliken krånglar men kan göras på annat sätt som tidigare beskrivits i detta forum.

MVH/Gunnar

lipomannen
    Deltagare

Allright mannar! Skall ta och kolla till slaven också när jag får lite tid över igen. Tog lång tid idag att få igång strömmen till hon, var en dålig jord som hade bränt till.

I varje fall, kollade närmare på kopplingscylinder i dag också. Hela cylindern var rostig och färgen som hade än gång suttit på den var som mjuk ost. Samt att den var lite fuktig utanpå som jag tror kan vara bromsvätska. Aha, där har vi nog boven! Vid närmare undersökning så ser den inte hellre så svår ut att byta ut heller vilket är en bonus jämfört med slaven så den tar jag och börjar med.
    På grund av rostangreppen så får det nog bli en ny från Speedparts, 885:- minus rabatt fattigare. Men vad gör man inte för en gammal 900a 🙂

addz
    Deltagare

Man kan aldrig kosta på en 900 för mycket 😉
    Själv har jag dåligt urtrampningslager, ska byta koppling med. Brukar man byta slavcylinder samtidigt som kopplingsbyte? I så fall kan jag ju lika gärna byta hela skiten när det ändå är nerplockat.

M.Broberg
    Deltagare

@Addz wrote:

Brukar man byta slavcylinder samtidigt som kopplingsbyte? I så fall kan jag ju lika gärna byta hela skiten när det ändå är nerplockat.

nja.. inte om den inte strular. men renovera kan man ju göra.

jag brukar låta bli o pilla på saker som funkar, jag tar bara sönder dom…

kg70
    Deltagare

Nu har du troligen hittat felet men passa på att kolla ledningen mellan huvud- och slavcylinder också. På min rostade röret sönder där det ligger längs botten på motorrummet.

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

addz
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

Okej! Jag kan få koppla en extra gång för att få i 1an eller backen ibland.. Men det kanske lika gärna kan ha med växellådan å göra.
    Körde med för lite olja i lådan ovetandes när jag hämtade bilen. :bh Resultatet blev att tömma lådan på metallspån, men den funkar iaf!

lipomannen
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

@Addz wrote:

Brukar man byta slavcylinder samtidigt som kopplingsbyte? I så fall kan jag ju lika gärna byta hela skiten när det ändå är nerplockat.

Hade nog bytt om jag var du, nu har jag viiseligen inte plockat ner någon koppling men det låter ju för jävlig så jag hade passat på att byta den då det är ganska tråkigt att pilla på samma grej 2 gånger 😛

@kg70 wrote:

Nu har du troligen hittat felet men passa på att kolla ledningen mellan huvud- och slavcylinder också. På min rostade röret sönder där det ligger längs botten på motorrummet.

K-G

Den hade jag inte tänkt på, bra att du sade det! Var ute och kollade precis, den var hel och fin 🙂

M.Broberg
    Deltagare

En aspekt i allt det här ”byt byt byt” är att antalet nya cylindrar är begränsat. Jag ser gärna frammåt i tiden då det kanske inte finns fler nya delar. behöver man inte byta så kanske man inte ska..

renoveringssatser däremot är en anann femma, Men köp saab org och inga kopior.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng