Kopplingsbyte 900i 2.1 -93

Forum Modellspecifika forum OG900 Kopplingsbyte 900i 2.1 -93

• Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-30 18:12 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    ingemargavle
    Deltagare

Håller på att göra iordning en 900 till min dotter och då kopplingen känts slut så rev jag ur kopplingen men den var inte speciellt sliten men lite tendens till anlöpt yta på lammellerna. Men densåg betydligt klenare ut än den sachs koppling jag köpt. Gamla lamelldiametern var 200mm och den nya 215mm.

Denna lamell ser även ut att ha ett klenare centrum med 4 fjädrar den är märkt LuK 320 0136 10.
    Den nya ser rejälare ut fast det inte är en 9000 lamell.

Sökte på den gamla lamellen och såg att vissa rekomenderar den till Saaben men visst kan den klenare dimmensionen vara det som gör att den slirar vid tung belastning.
    Lamellaxelns lager i svänghjulet var slitet så någon ihopsättning blev det inte idag…
    Visst ska det även vara en låsring på lamellaxeln? Om den fanns flög den iväg vid demonteringen…

olahol
    Deltagare

@ingemargavle wrote:

Håller på att göra iordning en 900 till min dotter och då kopplingen känts slut så rev jag ur kopplingen men den var inte speciellt sliten men lite tendens till anlöpt yta på lammellerna. Men densåg betydligt klenare ut än den sachs koppling jag köpt. Gamla lamelldiametern var 200mm och den nya 215mm.

Denna lamell ser även ut att ha ett klenare centrum med 4 fjädrar den är märkt LuK 320 0136 10.
    Den nya ser rejälare ut fast det inte är en 9000 lamell.

Sökte på den gamla lamellen och såg att vissa rekomenderar den till Saaben men visst kan den klenare dimmensionen vara det som gör att den slirar vid tung belastning.
    Lamellaxelns lager i svänghjulet var slitet så någon ihopsättning blev det inte idag…
    Visst ska det även vara en låsring på lamellaxeln? Om den fanns flög den iväg vid demonteringen…

Om jag inte har fel för mig så har bilar utan turbo 200mm och bilar med turbo 215 mm från fabrik. Båda passar men jag tror att du behöver byta tryckplattan också, rätta mig gärna någon om jag har fel? // Ola

ingemargavle
    Deltagare

De mått jag hört har varit 215 respektive 220mm. Såg att det satt en låsring i drevet och inte på lammelaxeln som de gamla 99or som jag bytt på tidigare. Tyvärr så är det stängt så ett nytt lager till svänghjulet stoppar helgens arbete…

saabaero
    Deltagare

215mm = turbo -89
    220mm = turbo 90-

Oturbo har mindre koppling

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.