Kopplingsfråga

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Kopplingsfråga

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Kopplingsfråga

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 18, 2006 at 12:19 #15266

      Hej igen, felen/problemen med min 99 verkar aldrig ta slut.

      På väg hem från plugget idag så försvann kopplingen totalt. Pedalen sjönk i botten… Till en början så gick det att koppla hyfsat bra, men nu går det inte alls. 😥

      Jag hade ett liknade problem med en gammal Toyota. Denna hade hydralisk koppling, och koplingsfunktionen försvann då pga ett läckage. :crazy:

      Är det hydralisk kopplig på 99 H-motor? Vart sitter behållaren isof? Vart kan felet tänkas vara ngnstans??? :confused: Som det ser ut just nu så vågar jag inte köra bilen någonstas. 😥

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        december 18, 2006 at 12:45 #100990

        ja det är hydraulisk koppling men det är samma behållare som till bromsvätskan. Det är nog bara att försöka utröna vad som havererat………

          december 18, 2006 at 12:51 #100991

          Grejen är att bromsarna fungerar. ingen bromsvätska har försvunnit. Alltså sitter problemet på vägen från bromsvätskebehållaren till kopplingen… Shit pomfritt… Kallt och jävligt är det oxå..

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            december 18, 2006 at 14:51 #100996

            Huvudkomplingcylindern behöver nya packningar och horning/ eller ny förstås.

              december 18, 2006 at 15:53 #100998

              Det är alltså huvudkopplingscylindern. Det sitter väl under den där runda svarta “grejen”.. Bromsservon kanske den heter?? Känner mig lite virrig. Aja.

              Jag var nere på mekonomen för ett litet tag sedan och beställde hem en ny huvudkopplingscylinder. Under tusingen iaf. Eller kan man hittade en huvudkopplingscylinder billigare någon annan stans?

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                december 18, 2006 at 15:58 #100999

                Om jag mins rätt så är oljebrhållaren till koplingen en liten del av oljebehållaren till bromsarna. Alltså olja kan vara slut i den del som försörjer koplingen men det är samtidigt fullt i den del som förser bromsarna. Kan lätt se OK ut trotts att det ej är fallet.

                  december 18, 2006 at 19:26 #101004

                  Exakt Urban! Tanken är att kopplingen ska dö före bromsarna om jag räknat ut det hela rätt. Eller, jag vet inte om det är så på 99an, men så är det på 9000 iaf, alltså dubbelbehållare. Spana ner i behållaren Lars och se om du ser att det är som två fack, och se om det går ut en “extra” slang ganska högt upp på behållaren. Den är i så fall till kopplingen. Finns ju en liten chans att det är så att det bara är för lite i behållaren.. Även om den kanske inte är så stor.

                    december 18, 2006 at 19:39 #101005

                    jag har en splittans ny till 900 det är samma som 99an bara att man byter axeln som går in i kopplings cylindern den är lite längre på 900an jag ska ha 550kr för den

                      december 18, 2006 at 22:15 #101016

                      Ok, jag ska kolla. Förhoppningsvis är det en så larvig och enkel sak. Men annars så får jag väl byta huvudkopplingscylindern ändå.. Inte mer med det..

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        december 19, 2006 at 19:22 #101034

                        Leta upp var bromsvätskan tar vägen först,du ser om huvudcylindern till kopplingen läcker om du tittar upp vid pedalen.Annars är det ju slavcylindern som läcker och behöver bytas eller packas om.

                          december 20, 2006 at 15:28 #101053

                          Det finns inget läckage än vid huvudcylindern, iaf inte inne i kupén, än iaf. Kan ju vara så att den sista packningen inne i kupen innehåller en massa vätska.. Ska ta mig en rejäl titt imorgon. Slavcylindern, vart sitter den? Enligt min kontakt så är det oftas huvudkopplingscylindern som går sönder, så troligen är det denna som är den felande länken.

                          Fattar inte varför dessa kopplingsdelar skall vara så dyra… 🙁

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            december 20, 2006 at 15:45 #101054

                            Slavcylindern sitter vid kopplingen. Lamellaxeln går igenom slavcylindern, för att byta den måste lamellaxel dras ur, urtrampnings lager sitter direkt på slavcylindern. På kåpan över svänghjulet sitter det en liten (ca: 20 x 15 mm) gummiplugg som kan tas ur och genom hålet kan slavcylindern inspekteras. Det går att se hur mycket kolven är ute ur cylindern. ev, läcka bör även kunna ses denna väg.

                            (Det var ett tag sedan jag pysslade med 99 så möjligen kan jag minnas fel.)

                              december 20, 2006 at 18:34 #101057

                              Hej.
                              Det blir ett inre läckage i huvudkopplingscylindern pga rostangrepp, små små porer som kan vara svårt att se utan fiberoptisk kamera.
                              Du kan också ha ett rosthål på ledningen till slavcylindern men jag tippar på att huvudcylindern har gett upp.
                              Jag har själv BRÅKAT med kopplingshydrauliken på en 900 -84:a.
                              När du ändå river ut huvudcylinder ska du passa på att fixa det glapp som brukar vara mellan pedal o huvudcylinderns fästgaffel.

                              Lycka till med felsökningen och reparationen/Micke.

                              Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

                                december 20, 2006 at 19:03 #101058

                                Det är det jag tror att det är med. Jag har inspekterat ledningarna till från vätskeburken till kopplingen, dessa rör är av koppar och kan därmed ej rosta..

                                Sen så har bilen aldrig rullat ngn vinter tidigare, den är helt rostfri undertill och i alla ledningar som går där.

                                Den tanten som ägde den körde inte så mycket, och har enligt henne kört väldigt sällan i regnväder..

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                  december 28, 2006 at 15:59 #101271

                                  Var och köpte huvudkopplingscylindern idag. Imorgon ska jag försöka få bilen till “min” saabmekaniker.. Går det inte att få den i friläge och sedan bärga den, får man väl backa hela vägen..

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.