Kopplingsproblem Sonett III

Forum Modellspecifika forum Sonett Kopplingsproblem Sonett III

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-01-06 22:49.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438307

    zirkel
    Deltagare

    Har problem med kopplingen. Växlarna går i fint då motorn ej är igång. När motorn går får jag inte i någon växel alls. Har luftat hydrauliken och fyllt systemet med ny bromsvätska. Slavcylindern arbetar fint. Cylindern får rörelse in till kopplingslamellen. Dock kopplar den inte ur. När jag försöker lägga i en växel kommer ett ordentligt skrapande ljud. Har någon ett tips på problemlösning? Välkommen.

    #438325

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har bilen stått still länge? Lamellen ”rostat fast” mot svänghjulet. Lamellen roterar med tillsammans med lamellaxeln.
    Lamellaxeln fast i bussningen längst bak på vevaxeln. Axeln roterar med vevaxeln även om du frikopplar.

    /B

    #438332

    Bengts svar är en bra början, kolla det. Hur känns motståndet i kopplingen när pedalen trycks ner? Om lamellen fastnat så brukar det bli rätt stort avstånd med pedalen innan den kommer ner och gör motstånd. Annars kan man om man har otur råka ut för att dom fjäderbelastade klorna sjunkit ner en bit och då kopplar den heller ur. Själv råkat ut för det med en nyproducerad tryckplatta ”Sachs”, köpte sen en solfjäderkoppling. Dom nya tryckplattorna man köper är bara skräp.

    #438343

    Janne Hagnell
    Moderator

    Först kopplar du loss kabeln från tändspolen så bilen inte kan starta. Sedan lägger du i en växel, trampar ner kopplingen och trycker (hårt) på bromsen. Kör igång startmotorn. Nu försöker förmodligen bilen röra sig, men du håller ju emot med bromsen. Om du har tur säger det sedan PANG och bilen slutar rycka = lamellen har släppt.

    #438435

    zirkel
    Deltagare

    Tack för alla tipsen kompisar! Bilen har stått stilla ca en månad, dock utomhus under tak, klart att fukten tränger på nu. Motståndet i kopplingen är bra, den är vare sig för stumm eller mjuk. Jag upplever motståndet detsamma som innan problemet uppstod. Visst kan det vara rosten då problemet inträffade inför ”sista färden” för vinterförvaringen i garage. Ska prova era tips! Lysande! Bilen ska vara igång till våren igen 😉 Återkommer!

    #439420

    Jag har råkatutför att kåpan mellan motor och växellådan var spräckt och då ”fjädrade”kåpan och det var omöjligt att växla (körde med motorbroms)

    #439425

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag har råkatutför att kåpan mellan motor och växellådan var spräckt och då ”fjädrade”kåpan och det var omöjligt att växla (körde med motorbroms)

    Hänt mig på en gammal Alfa. Så länge man lät bli kopplingen funkade allt men så fort jag kopplade ur kilade sig kopplingen med ett fruktansvärt ljud. Där hade det behövts frihjul…😱

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng