Kopplingsproblem V4 1972?

Forum Övrigt Allmänt Kopplingsproblem V4 1972?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-07 11:35.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Mats
    Deltagare

Hej och tack för insläpp,

Har en relativt nyligen äntligen skaffat mig en V4 från 72. Fick problem med kopplingen igår, den varierar mellan att inte ha något motstånd när man trampar ner den till att inte ge något motstånd alls.
    Då jag är helt ny på bilen undrar jag om det är ett vanligt problem? Någon som kanske har ett svar på vad problemet kan vara och hur jag åtgärdar/felsöker det enklast? Kan frihjulet vara inblandat? eller kan det va dåligt tryck någonstans(känns som att man kan ”pumpa” upp bättre tag i kopplingen).
    Tacksam för svar

Mats

Janne Hagnell
    Moderator

Låter som huvud- eller slavcylindern. Vik undan gummiskyddet på slaven och se att tryckstången rör sig ordentligt fram och tillbaka. Testa sedan att med fingret trycka stången tillbaka. Går det kärvar cylindern men i bästa fall är det bara att jucka fram och åter lite så funkar det.
    Kopplingsspelet, alltså sträckan du kan trycka tryckstången framåt innan urtrampningslagret tar i och det blir stopp (med handkraft) ska vara 4 mm. Juustering görs med skruven på högra sidan av sprängkåpan, inåt för mindre spel, utåt för större.

Mats
    Deltagare

Tack för hjälpen. Det va förmodligen slavcylindern som spökade(såg ut som fan inuti).
    Bytte packning i både huvud och slav. En skruven till huvudcylindern va dock ingen lek att komma åt, fick låna en hemmasvetsad krökt nyckel som funkade. Om det finns någon smidigare nycjkel att använda mottages tips tacksamt.

/Mats

John Ahlberg
    Deltagare

Tjo! Jag håller på att försöka få liv i min 95:a som jag köpte i våras efter att den stått utomhus och surat i åtminstone åtta år och nu har turen kommit till kopplingen. Ur mina ”braåhalådor” plockade jag den MINST illa ihopkorroderade slavcylindern och knackade loss kolven relativt lätt med skruvmejsel och hammare. Naturligtvis var kolvtätningen illa förstörd, men den är ju bara att byta.

Cylindern är förstås inte helt snygg inuti och då är min fråga om det finns någon beprövad quickfix eller om sådana trick bara resulterar i återkommande problem? Kvarlämnade knottror/avlagringar lär gnaga sönder en ny tätning ganska snabbt. Kan man hona eller handputsa en aluminiumcylinder med fin smärgelduk, eller har cylindern något tunt ytskikt som blivit ohjälpligt förstört av korrosionen så det bara är byte till fräsch cylinder som gäller?

På min volvovalp med snarlik koppling (samma kolv, fjäder och tätning som på Saab har jag för mig) hade jag återkommande problem med slavcylindertätningar som gick sönder på kort tid, men även tätningar i huvudcylindern som verkade slipas sönder till en svart gegga. Efter några förtvivlade byten av tätningarna försvann problemen helt och jag har kört flera tusen mil utan problem. Kanske cylinderväggarna putsade till sig själva med tiden?

Var köper man fortast och billigast nya tätningar till både koppling och bromsar? (lika bra att köpa hem rubbet på en gång)

Janne Hagnell
    Moderator

Svaret på frågan är inte helt enkel. Finns det porer finns alltid risken med återkommande problem men det beror helt på hur porerna sitter och ser ut. Har varit med om bromsok där kolv och cylinder sett hyfsade ut men som strulat som 👿 och ok som sett ut som kriget inuti men som med lite putsning/honing funkat klanderfritt.

Bengt Åkesson
    Deltagare

Var köper man fortast och billigast nya tätningar till både koppling och bromsar? (lika bra att köpa hem rubbet på en gång)

Köp på Saabklubbens reservdelsförsäljning. Snabb leverans och fakturabetalning.

/B

John Ahlberg
    Deltagare

Om man putsar med fin smärgelduk antar jag det bör ske axiellt så man inte får tvärgående rispor som gnager på tätningen. Nu vill jag dock bara få bilskrället att rulla för egen maskin så jag kan ta in den i garaget och fixa bromsarna. På en gammal Saab behöver kopplingen inte jobba så mycket som på andra bilar, så även en mindre perfekt slavcylinder kan nog hålla ett tag. 🙂

John Ahlberg
    Deltagare

Billigaste gummidelarna jag hittade snabbt var hos VX Engineering / Reservdelsshopen för 115 kr inklusive frakt.

Av totalt fyra slavcylindrar jag hittade i braåhalådan var det bara en som hade rörlig kolv. Denna hade dock så stora porer att den läckte som ett såll och hade varit värdelös att renovera. Övriga tre var rejält ihopkärvade, men både kolvarna och luftnipplarna lossnade förvånansvärt fint efter en rejäl omgång med gasolbrännaren. Hjulcylindrar/bromsok lägger jag i vedpannan men cylindrar av aluminium ska man nog vara lite försiktig med. Jag höll cylindrarna med en tång, värmde tills kolvtätningarna började ryka och slog sedan cylindrarna mot något stadigt. Eftersom aluminium är mjukt är det dumt att träffa direkt mot cylindermynningen eftersom denna lätt kan deformeras. Jag slog i stället mot ”klacken” där luftnippel och hydraulslang skruvas fast. Rengöring och sedan invändigt putsning med fin smärgelduk och slutligen montering av kolv med ny tätning och rikligt med ricinoljebaserat ”bromsfett”.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.