Kopplingsslang 9000 CC -88

Forum Modellspecifika forum 9000 Kopplingsslang 9000 CC -88

• Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Göran Carlsen
    Deltagare

Det verkar som om kopplingsslangen gett upp.
    Någon som kan ge snabbt tips
    Har sökt men ej hittat på:
    Autodoc
    Speddparts
    Folkraceshopen
    Skruvat

saab900cc@icloud.com

adamz
    Deltagare

Hej!
    Titta i tråden ”Vad vill Ni vi ska nytillverka” eller hur titeln nu var. Alldeles nyligen var det en diskussion om just kopplingsslangen. Vill minnas att det var ”saabearo” som hade köpt en var kvalitet han ifrågasatte.

Jag tyckte man kunde gå till en frma som gör hydralkopplingar och få istyckat den elastiska delen. Den är i orginal ”textilarmerad” och bör nog vara så fär att inte föra över vibrationer.
    Sl.angen bör tåla bromsvätska men det är självklart.
    Kommentaren på mitt inlägg var att det kan vrara svårt att få nya klämkopplingar på gammalt rör.

Jag skulle råda att man sätter i en ”kärna” (ståltråd av innerdiametern på röret) när man monrerar kopplingen på karrossidan. Den korta biten tilll slavcylindern kan man nytillverka och sätta in
    en kärna i när man gör klämkopplingen. Slutligen gör man nippel och kona.

Så skulle jag göra om det inte går att köpa som reservdel. Har du testat med Orio (orginal SAAB reservdelar)?

God Fortsättning
    Adam Zdunek

saabaero
    Deltagare

För ett antal år sedan köpte jag kopplingsslangar till 9000 från Speedparts.
    2 ggr hände det att slangen gick av under körning. Slangen släppte i pressningen. Enligt Speedparts hade dom aldrig hört talas om det förut. En snabb googling visade att jag inte var ensam att drabbas….

På en annan 9000 köpte jag en stålomspunnen slang. Den är dyrare men har funkat över 10år.

Senaste problemet med kopplingsslang är en 900 slang från Saabklubben där ytterhöljet på slangen blivit frasigt.

saabaero
    Deltagare

Saabklubben har Saab original i lager så det är nog bara å handla en sån

https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/kraftoverforing/hydraulik/kopplingsslang/kopplingsslang/

Göran Carlsen
    Deltagare

som jag skrev har jag en -88:a. Denna slang gäller från årsmodell 90.
    Jag har dessutom hittat en bra lösning på Hydroscan i Västerås, de fixar en ny slangdel.
    Dessutom är jag osäker om det är slangen. Jag hittar inget läckage, inget spill någonstans.

saab900cc@icloud.com

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.