Körglädje i 99 EMS

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Körglädje i 99 EMS

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 17, 2009 kl. 13:01 #141687

      Hello,

      Bara en lite kommentar i sammanhanget, verkar vara många ”experter” med massor av erfarehet.

      Själv har jag en 1973 99 EMS, samt en 1973 EL Automatic, märk väl samma motor i bägge, enda skillnaden är att EL’en har en Borg/Warner 3’stegs automatlåda, och som alla vet så är EMS’en manuell.

      När det gäller både bränsleförfrukning samt komfortkörning, så vill jag säga att LEA är långt bättre än EMS, när det gäller inredningen så är den enda skillnaden i prinsip ratten, varvräknaren, grillen samt lite annant lullull, bägge mina har metallicklack.

      Enligt transtportstyrelsen så är jag den enda ägaren av båda sagda fordon som är i trafik i landet, så därför undrar jag över varför det finns så många kommentarer om just sagda fordon, vad jämför ni med, när ni inte dagligen kör bilarna ?

      Mvh,

        juni 17, 2009 kl. 14:17 #141691

        Det hela mynnar väl ut i vad var och en anser som körglädje. Jag personligen har både 99 och 96. Dessa två bilar bjuder på olika slags körglädje.

        I tvåtakts 96:an växer det ut horn på pannan, och man vill bara gasa gasa gasa. Sen är det även en kombination av att frirulla, känna tvåtaktsrök, rattväxel m.m. :racesmile:

        I 99:an är det en hel annan körglädje. Formerna, det klassika vinandet från motor & låda, komforten, ljudnivån m.m. 🙂

        Man kan väl egentligen säga att tvåtaktaren jag har är en ren och skär busbil. 99:an däremot är den som jag njuter när jag kör. Ni vet den man plöjer mil med, men får dåligt samvete för att milen ökas på.
        För mig handlar det inte specillet mycket om fart. Mer om lukter och känslor. Sen är väl jag rejält kär i min 99a, och den kommer aldrig att säljas.

        Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

        Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juni 17, 2009 kl. 14:35 #141692
          Jambo wrote:
          Hello,

          Enligt transtportstyrelsen så är jag den enda ägaren av båda sagda fordon som är i trafik i landet, så därför undrar jag över varför det finns så många kommentarer om just sagda fordon, vad jämför ni med, när ni inte dagligen kör bilarna ?

          Mvh,

          Eftersom jag ägt/brukat 4st 99Le-74 samt 1st 99ems-76 1st 99ems-73 och dessutom en grym massa 99or både manuella och automater, enkelförgasare, dubbelgasare, och turbo så kan jag nog få ha en åsikt 🙂

          I min nuvarande bilpark finns 2st 99Le-74 och en 900ems-82.
          Motormässing så är det ju samma72-74 och 75 och framåt.

          Dessutom vidhåller jag fortfarande att en manuell ems som drar mer än en Le automat måste vara felajktigt injusterad.
          Eller så är din automat rackarns snålställd :hype:
          PS. Den ena Le:n har vart min nästan dagliga bil i 5sommrar nu. DS

            juni 17, 2009 kl. 15:10 #141694

            Anslagstavlan är till för att entusiaster skall kunna dela med sig av sina erfarenheter. Färska som gamla erfarenheter, små som stora tips. Jag tror inte att någon ser sig själv som expert. Eller har jag fel?

            Det är vanskligt att bedöma en viss bilmodell eller variant på basis av erfarenheter från ett eller ett fåtal exemplar, i synnerhet då exemplaren börjar bli lite till åren. Min EMS-74 var både snål och snabb. Med P8:or och gasdämpare runt om och var den riktigt kul. Betyder det att alla EMS-74:or var/är likadana?

            Låt de samlade erfarenheterna samlas och dra sedan slutsatser utifrån just de samlade erfarenheterna.

            Jambo wrote:
            Hello,

            Bara en lite kommentar i sammanhanget, verkar vara många ”experter” med massor av erfarehet.

            Själv har jag en 1973 99 EMS, samt en 1973 EL Automatic, märk väl samma motor i bägge, enda skillnaden är att EL’en har en Borg/Warner 3’stegs automatlåda, och som alla vet så är EMS’en manuell.

            När det gäller både bränsleförfrukning samt komfortkörning, så vill jag säga att LEA är långt bättre än EMS, när det gäller inredningen så är den enda skillnaden i prinsip ratten, varvräknaren, grillen samt lite annant lullull, bägge mina har metallicklack.

            Enligt transtportstyrelsen så är jag den enda ägaren av båda sagda fordon som är i trafik i landet, så därför undrar jag över varför det finns så många kommentarer om just sagda fordon, vad jämför ni med, när ni inte dagligen kör bilarna ?

            Mvh,

              juni 17, 2009 kl. 16:21 #141697

              personligen så tycker jag att ems-74 med 110hk är riktigt kul.
              Mycket snabbare respons än i det sura o enligt min uppfattning segare och tråkiga mekaniska sprut som kom -75.
              Fan, ems:en är t,om roligare än min 99turbo-80 jag hade innan
              Jag är ju ingen expert så moderatorn raderar no inlägget 🙂

                juni 17, 2009 kl. 19:27 #141705

                Jag tyckte nog att jag uppmuntrade inlägg även från icke-experter??

                97sonett wrote:
                Jag är ju ingen expert så moderatorn raderar no inlägget 🙂
                  juni 18, 2009 kl. 03:46 #141721

                  LE2,0 Thomas,

                  När det gäller min LE Automatic och bränsleförbrukningen,
                  så har jag justerat styrenheten till CO-värdet 3,5, vilket
                  är det värde som Saab/Bosch rekommenderar enligt verkstadshandboken. Kan tänka mig att jag har bättre förbrukning på Automaten än EMS är att jag kör lite lungnare med automaten, blir inte så många ”kick-down” och när det gäller EMS så buskör jag nog lite mera med den.

                  En kommentar till mitt tidigare inlägg:
                  Det var inte alls menat som något illa med uttrycket ”Experter” tvärt om, om någon har missupfattat detta så ber jag om ursäkt.

                  Mvh,

                    juni 20, 2009 kl. 17:30 #141789
                    Jambo wrote:
                    LE2,0 Thomas,

                    Kan tänka mig att jag har bättre förbrukning på Automaten än EMS är att jag kör lite lungnare med automaten, blir inte så många ”kick-down” och när det gäller EMS så buskör jag nog lite mera med den.

                    Precis vad jag misstänkte :racesmile:

                      juni 26, 2009 kl. 16:02 #142039

                      håller mä dig johan, har varit ute i några dagar och hittat en skitskojig grusväg där 99an har fått spinna loss, finns nästan inget roligare än att vara runt på grusvägar å sladda, hur kul som helst!! :hype: :hype: ,

                      Tror jag skippar att tvätta 93an ikväll och åker ut å sladdar istället :racesmile:

                      Nu har den passerat 100 mils sträcket också så nu kan man anse bilen som inkörd, 😎 😀

                      2x 92B -53 (Svart)
                      95 -61 (Pärlgrå)
                      99 -69 Custom (Vit)
                      900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                      9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                      9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                        juli 1, 2009 kl. 05:36 #142217

                        Hej,

                        Må bare skrive ett innlegg til fordel for EMS.
                        Jeg kjøpte en -73mod EMS i Sverige for 6 år siden og fra første tur hjem til Norge ble jeg overrasket over hvilken kjøreglede denne ga. Bra med motorkraft og drag. I dag har den tydelig slitasje (ventiler/stempelringer) for dragmomentet er sämre. Allikevel gir den en fantastisk kjøreglede. Når det gjelder forbrukning så tenker ikke jeg på det for bilen brukes bare til ”kose”turer. Bruksbilen er en -95 2,0t vector.
                        Jeg synes det var merkelig at det bare er en registrert -73 mod EMS i bruk i Sverige, det må da finnes flere?
                        Her i Norge er det 2 -73 EMS registrert i den norske versjonen av Saabklubben (Gammal Saabens Venner), og begge er bruktimportert fra Sverige, min var den første.

                        Sommerhälsning från Norge
                        Øyvind

                          juli 1, 2009 kl. 17:55 #142237

                          Hej
                          I så fall har jag den enda EMS-73:an som är inregistrerad.
                          Jag tycker det låter konstigt att det inte finns någon mera.
                          Måste kolla lite på detta.
                          Här är en bild.

                          http://www.ostgotasaabklubb.com/Trollhattan2007/P6083246a.JPG

                          Hälsningar
                          Roger Forssén i Norrköping

                            juli 3, 2009 kl. 14:05 #142312

                            Hej Roger,

                            För att enligt transportstyrelsens datasystem klargöra hur många 1973 EMS som existerar, så bifogar jag ett mail från Transportstyrelsen rådande ärendet.
                            Har själv en EMS -73 i trafik, och var intresserad av hur många som existerade, och var i trafik, därför så skickade jag frågan vidare till Transportstyrelsen, se här nedan.

                            Nedan kommer svaret på min förfrågan:
                            ====================

                            Subject: Antal Saab 99 EMS 1973
                            Thread-Topic: Anatal Saab 99 EMS 1973
                            Thread-Index: AcmbMqmpOYNnpaYATm2LRwvIkyk+Vg==
                            Message-ID:
                            Accept-Language: sv-SE
                            Content-Language: sv-SE
                            X-MS-Has-Attach:
                            X-MS-TNEF-Correlator:
                            acceptlanguage: sv-SE
                            Content-Type: multipart/alternative;
                            boundary=”_000_7940690B87785641A9C401CDC41F7D4D0768FEC3BEsrv6001_”
                            MIME-Version: 1.0
                            X-OriginalArrivalTime: 02 Mar 2009 12:30:26.0616 (UTC) FILETIME=[AA649B80:01C99B32]

                            Hej Torbjörn!

                            Av årsmodell 1973 finns 14 st. – alla är avställda, endast ditt fordon är besiktad, samt i trafik.

                            Med vänlig hälsning

                            Transportstyrelsen
                            701 88 Örebro
                            http://www.transportstyrelsen.se
                            Telefon: 0771-503 503

                            ====================

                            Hoppas att detta ger dig svar på dina funderingar.

                            Mvh,
                            Torbjörn

                              juli 3, 2009 kl. 17:07 #142323

                              MM det börjar sina med ems:er särskilt de tidiga, jag kollade beståndet av -74 modellen och då va det 65st, jag har 2st o har skrotat 1st. Så många är det inte kvar.Detta är snart 2år sedan.

                              Mvh Anders

                                juli 4, 2009 kl. 22:10 #142364

                                Måste tacka Johan för turen i hans EMS idag. Det var riktigt roligt. Värt att åka upp även om jag inte fick några däck med mig hem. Jag får ett stort leende på läpparna när jag tänker på turen. 😀 Vill åka mera…

                                  juli 4, 2009 kl. 23:16 #142365
                                  97sonett wrote:
                                  MM det börjar sina med ems:er särskilt de tidiga, jag kollade beståndet av -74 modellen och då va det 65st, jag har 2st o har skrotat 1st. Så många är det inte kvar.Detta är snart 2år sedan.

                                  Mvh Anders

                                  Jag har en -74 som kommer besiktas nu i sommar

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.