Korsinsug fundering???
- Detta ämne har 31 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2007-03-05 22:46 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Om det är som Roger beskriver så är det ju dessutom bara originalgrejer som gäller, inte ens en nytillverkad exakt kopia lär väl vara godkänd och jag tror inte Saab gillar om man kopierar det så långt att man tar med Saab logga och artikelnummer om det nu finns på dessa rör?
Dessutom tror jag inte en originalritning hjälper så mycket, någon måste iallafall göra modeller eller så om man nu mot förmodan skulle lyckas att få tag på ritningar använda SLS som Urban skrev om men det kostar ju en aning om nu ingen ligger på en sån maskin i garaget………För vanligt gatåka så borde det gå att få fram andra rör som sagt som är designade idag. Dessutom skulle då jag personligen bygga på insprutning och då fösvinner ju behovet av korsinsugets utseende.
Tror nok at et slikt prosjekt blir svårt at gjennomföra. Finns det tilreckligt med inntresenter der ute?
Om man nu skulle få tatt fram et korsinnsug med en kostnad på t.ex. 15000 stk. så er det jo langt fram til at man kan anvenda detta på bilen. Et par Webrar med nödvendiga tilbehör kostar ca. 12000,- hos Misab, luftfiltrar må man jo også ha.
Så beror det jo på hva for motor man har, har man portade toppar, bra avgas system, kamaksel, smidda kolvar m.m. så er det jo OK, har man det inte så kostar det pengar.
Skulle tro at en gjennomsnittlig kostnad for et enkelt trim-prosjekt med nytt korsinnsug blir 40-45000,-
Finns det 500- 1000 medlemmer som vil/kan bruke så mye penger på noen få hestkrafter ekstra i motoren?
Min gissning er det finns det inte!mars 4, 2007 at 01:36 #103907vem var det som gjöt insugen då?? om det var misab så var det väl en kille som köpte alla gjutformar av misab..
det finns ju nytillverkade insug till 99an som är exakta kopior på misabs insug ..
har för mig att han ska finnas i smålands ,blekingetrakten..
mvh Åkemars 4, 2007 at 20:47 #103928Jag sitter på ett korsinsug jag fått tag i jag håller på å installerar på min motor… D e inte Saab orginal utan ett annat utseende på d. Insugsplattan är för sig å rören går att skruva av från plattan å d är märkta BN på rören. Nån som vet vad d e för rör jag pratar om å kanske kan ge mig lite info om effektskillnader å så? Är inte nöjd med detta men man tager vad man haver när annat inte finns å tillgå av korsinsug nuförtiden… Har en motor på 1850 cc så den ska hamna på 150 hästar med korsinsug men nån kanske vet om effekten blir mindre med detta rör än tänkt. Inget å göra isåfall…
Mig vetligen finns det 3st kors
1. Saabs
2. Ett engelskt, CT som tydligen inte är mycket att hänga i gran
3. BN, om jag inte är ute och cyklar skall växsjöbildelar varit insyltat i detta insug.Vad jag fått förklarar för mig skall Saabs(1) och BN(3) insugen vara bra.
Robert:
Kan du fota insuget???mars 4, 2007 at 21:21 #103931Ja d e inga problem! Har monterat d på motorn idag så imorrn när jag fortsätter med arbetet ska jag passa på att ta några bilder… Imorrn eftermiddag eller kväll ska jag se till att ha fått in några bilder här på sidan eller till din mail… Funderar även lite på avgassystemet? Har Sportsystemet på nu som klubben säljer men ska framöver byta till grenröret då man får kapa ur i karossen som klubben säljer för enkelblåstoppar. Är skillnaden såpass stor mellan dessa rör att jag bör byta röret direkt ihop med motorbytet för att inte bli besviken på effekten eller kan jag skujta på d??
Robert:
Gernrör=Ny tråd
Men se tex
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=31666mars 5, 2007 at 21:57 #103964Nån som vet vad för ett insug jag fått tag i som sagt?? Om d e nåt att ha??
mars 5, 2007 at 22:16 #103966Precis men du var ju inte säker vad jag fatta för men då finns d ju hopp för mitt projekt:)Klarar jag mig med orginal bränslepump till mina 45:or sen??
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.