Krängningshämmare fram och bak

Forum Modellspecifika forum OG900 Krängningshämmare fram och bak

  • Detta ämne har 17 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2016-03-14 10:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #387327
    cx-t2
    Deltagare

    Hej!

    Köpte idag en rätt plockad 900:a 2,1-92. Det som var av intresse är fin, fin fram- och bakvagn. Tänker uppgtadera min -87:a T16 med dessa bitar.

    Nå, så har ju den här 2,1:a-bilen krängningshämmare fram- och bak. Har för mig att jag har hört delade meningar om det där med hämmare fram. Varför skulle man inte vilja ha det? Å bak vill man alltid ha hämmare där?

    Vill ju ha moderna bromsar och handbroms bak, det är därför jag ger mig på detta. Hämmarna är en option på det hela.

    Tacksam för åsikter, funderingar och förslag.

    /Mattias

    • Detta ämne redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    #387330
    M.Broberg
    Deltagare

    enkelt så är det såhär att en krängningshämmare gör att det kränger mindre.

    men det gör också att hjulen agerar mindre indiviuellt.

    styvare krängare fram (eller motnering av krängare) ger ett mer understyrt beteende, styvare krängare bak(eller montering av krägnare) ger ett mer överstyrt beteende.

    men ska du köra utan krängare fram är det nästan krav med hårda fjädrar, typ merca fjädrar eller coiloverkonvertering.

    enkelt sagt; kör med krängare runt om om du inte har banambitioner. gör bilen mycket stabilare.

    #387356
    cx-t2
    Deltagare

    Ok, jag har framförallt ambition att få till en vass vägbil. Kanske prova den på bana någon gång.

    Flyttar över dem.

    Tack!
    /Mattias

    #387715
    Regin
    Deltagare

    Då skall man beakta, att Saab i 1985 körde helt utan hämnare även på T16 😛

    (ej Aero)

    #387717
    M.Broberg
    Deltagare

    Ok, jag har framförallt ambition att få till en vass vägbil. Kanske prova den på bana någon gång.
    Flyttar över dem.
    Tack! /Mattias

    man dimensionerar krängare efter fjädrar och dämpare.

    Har du kilen fjädrar eller mjukare och matchadne dämpare 8typ bilstein sport eller mjukare) så kör med krängare.

    finns ju en anledning att det blev standard på senare år.

    att labba med krängare är avancerade saker man ska kolla på efter man har testat sig fram med fjädrar och org krängare och inte är nöjd.

    #388364
    cx-t2
    Deltagare

    Alltså, nu i början blir det original fjädrar och dämpare fram. Bak blir det bara något jox i dämparväg som jag köpte, förvisso nya, för några år sedan. Det blir de förstärkta fjädrarna ”husvagnsfjädrar”, som man får fatt i på t.ex Mekonomen, bak.

    Alltså, jag tänker ta det jag har för stunden. När jag kommit så långt att jag ska provköra bilen, som är under byggnation, så lär detta vara något att se över igen.

    Jag vill inte sänka bilen. Höjden av ironi är ju ett farthinder i Västernorrland, där jag bor. Man ser ju inte dessa konstgjorda bulor bland alla naturliga…..
    Så tanken är att behålla normal höjd på bilen. Vilka fjädrar och dämpare skall man då en vacker dag montera, tycker du? Det enda jag tänkte behålla av det jag stoppar dit idag är de förstärkta fjädrarna bak. Någon åsikt om dessa fjädrar?

    /Mattias

    #388383
    M.Broberg
    Deltagare

    har orginalfjädrar och gamla dämpare på brukisen, monterade lastfjädrar bak och det blev kanon.

    inte kört så mycket i halt, men det jag kört så har bilen vart klockren, inte för understyrd och går att provocera till överstyrd.

    tror dock nya dämpare fram hade gjort mkt på den dock (gått ca 29,8k mil)

    jag körde utan krängningshämmare på min med mercedes fjädrar fram och kapade lastfjädrar bak.

    bilen var KANON när jag svängde, men jag vettefan.. trivdes inte riktigt med det i längden. man märker hur mycker rakt fram man kör.

    hade 0 i toe och 2.7 grader camber samt frästa spindelleder för mer caster.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    #393042
    cx-t2
    Deltagare

    Nu är handbromsarrangemanget överflyttat. Jisses vilket pussel. Behåller gamla stolfästena. Ska försöka ta någon bild, för det tog en jäkla tid att lista ut hur det skulle göras.

    1:a steget mot att få montera fram- och bakvagn är taget!

    /Mattias

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    #393091
    Regin
    Deltagare

    Nu är handbromsarrangemanget överflyttat. Jisses vilket pussel. Behåller gamla stolfästena.
    Ska försöka ta någon bild, för det tog en jäkla tid att lista ut hur det skulle göras.
    1:a steget mot att fåmontera fram- och bakvagn är taget!
    /Mattias

    Hehe, ja där har man själv varit engång –
    då blir det inte ”bolt-on” precis :/

    #393227
    M.Broberg
    Deltagare

    jag måttade var spaken skulle va och svetsade fast den där.

    sen måttade jag in var vajjerhölje-fästet ska vara och svetsade fast en bult där.

    hela proceduren tog en timme ungefär inklusive lista ut var allt skulle sitta.

    är smidigt när man har svets och har rivit ur mattorna så det går att bränna på utan att saker tar eld.

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    #393476
    saabaero
    Deltagare

    Nu är handbromsarrangemanget överflyttat. Jisses vilket pussel. Behåller gamla stolfästena. Ska försöka ta någon bild, för det tog en jäkla tid att lista ut hur det skulle göras.
    1:a steget mot att få montera fram- och bakvagn är taget!
    /Mattias

    Alla delar passar men ändå inte 🙂

    Det tar tid när man envisas med att bygga en bil av något annat.

    #393552
    Regin
    Deltagare

    Därför att man skall använda delar från MY 88 -90 😉

    #393556
    M.Broberg
    Deltagare
    #393557
    Regin
    Deltagare

    Ja då fatta jag bättre vad du menade med att mäta upp –
    för det tog inte ens 5 min då jag gjorde min operation.

    Tog hela den lilla plattformen i ett stycke:
    54002822

    Då gäller det endast och få till det –
    med placeringen av de små ”öglorna” till stolarna:
    m17fx

    Färdig resultat:
    k29h

    Bilagor:
    #393708
    M.Broberg
    Deltagare

    yes, men förarbetet innan man väl ska svetsa fast stolsfästet tar en stund med 🙂 kapa bort nya ur en bil och kapa ur gamla ur bilen det ska monteras i.

    Jag räknade med mitt extremt stora förarbete med att lossa 2 skruvar.

    men din variant är helt klart mer original-lik look. jag vill bara få det att funka 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng