Kris fördelare/förgasare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kris fördelare/förgasare

  • Författare
    Inlägg
    • maj 10, 2002 kl. 18:55 #8550

      Hej!

      Glad i hågen satte jag igång och helgskruvade med V4 -74:n idag. Jag tog för första gången av luftrenare och fördelarlock, men undvek nogsamt att pilla på grejerna i fördelaren. Enda åtgärd var att med ren trasa emellan skrapa bort lite oxid på kontakterna i locket samt spruta i lite 5-56. Samt urtorkning. Tändkablarna återinsattes på rätt sätt. När jag sen skulle starta gick bilen som den berömda påsen med nötter och dog helt när gasen släpptes.

      Senare gick bilen igång och stannde igång på tomgång, men går rått och vibrerar. När man kör får man passa med gasen så att den inte stannar och den puffar i förgasaren vid låga varv (efter växling och när belastningen börjar öka). Det låter som den får tjuvluft någonstans. Med högre varv går den jämnare (bortsett från råheten) men så fort man gasar till spikar/puffar den. Klen är den också. Tidigare har bilen gått som en symaskin och dragit jämnt, starkt och fint. Slutsatsen är att mitt pillande måste gjort något åt någon inställning som jag inte har en aning om.

      Imorrn kommer jag att vara på Öland på Saabmarknaden. Tyvärr kan jag ju inte ta med mig V4:n, men då jag bor i Kalmar (300 m från Ölandsbron)kanske någon vänlig själ är villig att åtminstone titta på bilen på vägen hem. Jag har verkligen inte en susning om vad felet kan vara, utan är i stort behov av hjälp…

      Tusen tack på förhand!!

      Mvh Petter

        maj 10, 2002 kl. 19:18 #63929

        låter som du har råkat komma åt en vakum slang till förgasaren samma hände far när han bytt luft filter. ja tycker att du ska byta brytare o kondensator å fördelar lock om det ser dåligt ut kolla alla slangar till förgasaren så ska du se att alla 67hk kommer tillbaka till hagen

          maj 10, 2002 kl. 22:21 #63930

          Tack Niklas!

          Nu är det ju bara 65 pållar, men ändå… Jag tog bor vakuumslangen från vakuumregulatorn, men den går ju knappast att sätta tillbaka på mer än ett sätt. Den sitter benhårt fast i förgasaren, liksom alla andra slangar efter vad jag kunnat se. Nåväl, förhoppningsvis löser det sig…

          Mvh Petter

            maj 10, 2002 kl. 22:48 #63931

            Är du säker på att du fått dit tändkablarna rätt?
            Tändföljden är 1-3-4-2.
            Om du lyfter fördelarlcket så finns ett ett märke/sträck på fördelarkanten, det är ettans cyliders tändkabel. Nästa är då 3an och den ligger medurs sätt uppifrån.

              Anonym
              maj 11, 2002 kl. 13:42 #63932

              Provat ställa in tändningen?

                maj 11, 2002 kl. 14:24 #63933

                Hej!

                Kalla mig dum, trög, blåst eller vad som helst. Allt är sant. Det var ju medurs och inte moturs fördelaren roterar… Den lilla petitessen glömde jag… Tack för hjälpen ändå!!

                Mvh Petter

                PS. Slog i Quaker State 75 i lådan igår, som nu går ännu bättre än förut! DS.

                  maj 11, 2002 kl. 22:19 #63934

                  Petter:
                  En dum fråga går bilen nu?
                  Ställer du samma frågor om en vecka så ska jag kalla dig dum, blåst och korkad
                  Om du nu lyckades sätt tändkablarna fel så är du garanterat inte den första , på 99orna snurrar fördelaren åt andra hållet så skruvar man med båda kan förvirringrn bli total 🙂 och om det totala hjärnsläppet infaller

                    maj 12, 2002 kl. 18:00 #63935

                    Nu går bilen som den dröm den gick som före mitt petande!!

                    Mvh Petter

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.