Kunskap är kul, motortrimning?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kunskap är kul, motortrimning?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kunskap är kul, motortrimning?

  • Författare
    Inlägg
    • april 23, 2003 at 23:37 #9431

      Hej!

      Jag börjar med att presentera mig eftersom det är mitt första inlägg i det här forumet.

      Jag heter Carl-Johan Enell och har en genetisk defekt. Det innebär att jag är saabtokig och har så alltid varit. Mina saabar hittils har nästan uteslutande varit turbosaabar även om det i familjen funnits en och annan 90, 99, V4a och 9000 så har jag hunnit med 4st 900 Turbo. Jag är aktiv i turboklubben och är med i deras “race crew”

      Nu är det så här att jag kommit på bättre tankar och skaffat mig en V4a -78a. En go bekantskap som har fått namnet vinkelharry. Tyvärr så saknar jag min 900a Aero rätt mycket i prestandan och vill veta vad man kan göra för att få bilen att klara lite mer än 120 och gärna komma till 120 lite snabbare. Jag kommer inte göra det, men det är kul att veta hur, och vad det kostar och var man får tag i delarna.

      Kort och gott, hur göra en fin V4a lite roligare?

          april 24, 2003 at 06:27 #69078

          Välkommen! Om du vill börja trimma bör du enligt mitt förmenande skaffa ytterligare en motor så att du kan njuta av den du har medan du skruvar. Sedan ska du kolla din mejl!

            april 24, 2003 at 11:51 #69079

            Hej och Välkommen Calle
            Tänkte bara tipsa om att här kan man finna ganska vassa motorer:
            http://www.resultatservice.com/annons/index.html

            MVH C.Sköld

              april 24, 2003 at 12:05 #69080

              Och här säljes en rejäl rova till din bil!

              http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=002435

              120 hk i ett ton är väl inte fy skam!!

              Mvh Petter

                april 24, 2003 at 12:47 #69081

                Om du vill läsa lite om hur det gick till att få sprutt i V4an på det glada 70-talet så gå in på sidan http://home.bip.net/davidgustafsson/doc/trimning.html

                /B


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  april 24, 2003 at 13:23 #69082

                  Det är betydligt biligare att hitta en fungerande trimmad motor än att bygga en från inget ting.
                  Även om det skull visa sig att något är tvärslut i snurran så brukar det i alla fall vara tillräckligt med godis så det är en lönade affär.

                  Ca pris på att bygga från början 20.000-50.000kr om man skall vara någolunad seriös.
                  Sen att hitta grejor som är användbara tex ventiler, lyftare, kolvar, vevstakar mm är ett hel… Det är ett jäv… jagande på lämpliga delar som med modifikation går att tränga in i 4V roten, jag har som tex VW koppling, volvo ventiler mm i min snurra.

                    april 24, 2003 at 17:28 #69083

                    Tack för alla bra svar, intressant läsning om kammaxlar och effekt i några av de där trådarna.

                    V6an känner jag till, men jag ser inte nyttan i att göra en redan framtung bil ännu värre?

                    Ska jag göra något alls så verkar det bli en ny kam och en 1700 vev. Var hitta nya lyftare, alternativt behövs det till en omslipad kam? Tänker på en debatt i kamaxeltråden…

                      april 24, 2003 at 20:54 #69084

                      Tjena Calle!

                      Det här forumet är lite mindre plast och mera bil än det vi har träffats på förrut. Kul att du fick dig en V4:a även om det inte blev min…

                      Men passa dig… Annars kör jag om dig…

                        april 24, 2003 at 22:16 #69085

                        Lyftre:
                        Lägger du ner kuler på en omslipad kam så BORDE du ha nya lyftare.
                        Går att beställa lätta lyftare från USA.

                          april 24, 2003 at 22:29 #69086

                          Tjena Johan, minnet sviker mig nog, men fanns det ingen plan på en 9000 med helfront i plast och rörram som förstärkningar och så en sjusärdeles motor? eller misstar jag mig?

                          Fuling>> Jag siktar nog i så fall på en hel färdigbygd motor, verkar bli billigare än att försöka hamstra delar. Dock sade ju Ahlis till mig att akta mig för trimning av förknasarmotorer, de går inte att köra snålt, min trimmade Aero gick ju ändå att köra på 0.76…

                          En annan fråga, heter du karin eller johan? :confused: tänkte mest på “din” hemsida

                            april 25, 2003 at 00:06 #69087

                            V4 kör man för det är kul och råkar den dra lite soppa är väll det ett pluss.
                            Men med en riktigt bestyckad förgasre och en riktigt byggd snurra med en tämligen snäll kam så kan man nog lyckas att få en soppa förbrukning som ligger vättigt om man åker som Ture Svendom.

                            Sen att gämnföra en turbobil med en förgasrebil utan stressfläkt går inte riktigt pga kamarnas filt skilda karatär.

                            Vad jag heter? se min signatur i underkanten på varje inlägg och gissa

                              april 27, 2003 at 10:05 #69088

                              Jodå Calle, det bygget finns fortfarande kvar. Har precis skaffat mig en kaross som aldrig har sett solens ljus eller vägarnas salt, så nu finns det lite inspiration igen. Är väl i princip bara kolvar och kam kvar sen är motorn komplett.

                              Nästa vår skall bygget stå färdigt är det tänkt…

                              Ps. Kanske skall montera på mina 19″ magnesiumfälgar med C-bult på en av V4:orna? 🙂

                                Anonym
                                april 27, 2003 at 20:03 #69089

                                ang lyftare så går det alldeles utmärkt att använda ford småblocks hyudraliska lyftare och om du vill stoppa i större ventiler passar ventiler från ford v6a

                                  april 27, 2003 at 21:00 #69090

                                  Japp Ford 287 e 302 funkar men vikten är lika med eller större än std lyftarna, allså ca 105gram.
                                  Finns även mekaniska lyftare till dessa V8or.

                                  Men de lyftere som saab använde i rally väger ca 80gram och de lyftare jag använder väger 60gram.
                                  Dessa 60grams lyftare står stötstången i botten på lyftaren, allså man behöver längre stötstänger.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.