Kupefläkt och torkarmotorn vill inte…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kupefläkt och torkarmotorn vill inte…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kupefläkt och torkarmotorn vill inte…

  • Författare
    Inlägg
    • september 28, 2013 at 19:26 #8085

      Hejsan.
      Jösses vad länge sen jag var inne på forumet. Gamle saaben har stått avställd något år men nu har jag ställt på klenoden igen. Tog en stund att få igång den men nu puttrar han förnöjt igen. Det som jag har bekymmer med nu är bara kupefläkten och torkarna som inte vill gå. Har motionerat kontakterna och säkringarna och kört med elektronikspray men inget liv i grejorna än så länge.
      Har någon något tips….? :wrench .

      Tack på förhand 😉

      mvh
      Kalle

        september 28, 2013 at 20:51 #59754

        Enklast är väl att mäta hur långt fram strömmen kommer? Oxid på säkringarna är en klassiker på 96:orna, har testat att snurra på dem?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          september 29, 2013 at 12:04 #59774

          @Janne Hagnell wrote:

          Enklast är väl att mäta hur långt fram strömmen kommer? Oxid på säkringarna är en klassiker på 96:orna, har testat att snurra på dem?

          Halloj. Stort tack för svaret. Jomenvisst var det säkringarna som ärgat…Tyckte jag vart på och rullat lite på dom men det räckte inte. Nu har jag putsat av dom ordentligt. Fick en rejäl dusch björkfrön i fejset när jag satte på fläkten.. 😀
          Otroliga bilar ändå dom härna gamla saabarna. Inga större svårigheter att få igång trots ett års avställning utomhus..Önskar jag hade ett garage bara, vädret tar lite styggt på den… 😐

            september 29, 2013 at 12:59 #59777

            Kul att det hjälpte! :CE
            Ja, själv polerade jag en säkring jätteblank och ändå fungerade den bara ibland så jag fick byta till en ny, så nog kan de vara luriga, alltid.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              september 29, 2013 at 15:52 #59782

              @Janne Hagnell wrote:

              Kul att det hjälpte! :CE
              Ja, själv polerade jag en säkring jätteblank och ändå fungerade den bara ibland så jag fick byta till en ny, så nog kan de vara luriga, alltid.

              Jo, jag ska nog byta ut allihop…Dom flesta har nog suttit där sen han lämnade fabriken 🙂
              Fascinerande att nåt funkar alls efter 38 år…Ärvde den efter farfar som gick bort 91, sen dess har den vandrat lite av och till mellan oss barnbarn . Får inte (och vill inte) göra mig av med den heller för min dotter….så när hon fyller 18 får hon ta över “förvaltandet”…om den “lever” då…

              Just det…en fråga. Vad ska det vara för vätska till kopplingen? Har för mig det ska vara bromsvätska? Har glömt hur det var och hittade inget i manualen.

              mvh
              Kalle

                september 30, 2013 at 04:39 #59799

                Bromsvätska ska det vara,helt rätt!

                  september 30, 2013 at 06:13 #59800

                  Man ska inte glömma kontaktytorna i och flatstiften utanpå säkringsboxen, de kan också ärga friskt.

                    oktober 1, 2013 at 06:54 #53632

                    Ang torkarna så kan kolen i torkarmotorn vara slut.
                    detta bekymmer hade jag.

                      oktober 2, 2013 at 17:50 #58142

                      Tack för alla tips. Hade tur denna gången, det var bara ärgade säkringar.

                      Däremot…..(alltid är det nåt)… Tog saaben imorse till jobbet och skulle justera värmereglaget…fjonk, sa det så gick “pianotråden” till värmekranen av. Så nu måste jag ha tag på sådan. Vet ni var man köper detta? Det är väl egentligen bara en väldigt styv ståltråd?

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.