Kvalificerat vansinne, så elakt gjort mot….?
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Kvalificerat vansinne, så elakt gjort mot….?
- Detta ämne har 328 svar, 83 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-03 06:50 av
emul.
-
FörfattareInlägg
-
januari 19, 2009 kl. 06:14 #133948Johan Josefsson wrote:Jag hade rätt!
Nu blir den 2-vånings!
Turistbuss nästa!
Älskar när man har rätt…
januari 20, 2009 kl. 13:00 #134060ÄNTLIGEN kommer vi att få se en saab 93:a med hajfenor i äkta jänkebils stuk.. eller?
//Magnus
var exakt så jag tänkte också magnus 🙂
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)januari 20, 2009 kl. 14:42 #134067Givetvis ska det vara tanklock på bägge sidorna. Annars vore ju projektet för enkelt… :crazy:
Flygplan har ju tankar i bägge vingarna, så varför ska inte bilar ha de…
//Magnus
januari 20, 2009 kl. 15:59 #134073Magnus, du kanske får ett beställningsjobb på att skära ut fönster till bilen då!
Tur att det inte blev en buss då för din skull! (Med runda rutor…..)
Magnus Josefsson wrote:ÄNTLIGEN kommer vi att få se en saab 93:a med hajfenor i äkta jänkebils stuk.. eller?//Magnus
Den var ju helt klart egen… men ingen är hittils i närheten av vad som sker. Fast misströsta inte, alldeles strax kommer en bamsig mega jättevärst uppdate. Flitens lampa lyser varje natt 😉
Okey… då rättar jag till tråden och tar det hela från början (nån moderator får gå in och rensa tidigare tramsinlägg och bilder om han vill)
Håll i hatten för NU KÖR VI!! 😎[size:14pt]Kvalificerat vansinne, så elakt gjort mot en bruksfyra![/size]
All galenskap började egentligen redan när jag blev med V4 igen för första gången på massor med år. Men det var
fredagen den 17 oktober 2007 som egentligen allting ”ballade” ur :sad2:
Det var den dagen begäret på V4 åkande slog till med en oanad kraft En snabb check i däckförrådet gav 4st helt okey vinterdäck från donator 95´an som ingen velat köpa…
Det var ett bra fynd som direkt kånkades in i verkstan för lite puts och färg för nu var det allvar… Nu skulle det bli ett slut på småturerna på lokalgatan och diverse buskörning på skogen så försäkring tecknades och bruksfyran ställdes på för första gången på mer än 15 år.Lördag…
Bruksfyran körs framtill verkstan för diverse kärlek och nya delar radas upp på svetsbänken men först ska han tvättas…
Ett oerhört skitigt och trist maskinrum…
Blir så mycket bättre efter några liter Grovrent och högtryckUnder helgen byts;
Ett bromsrör fram, en bromsslang och klossar. Backar bak samt bromsolja.
Motorolja, filter och växelådsolja.
Tändstift, lock, rotor och kondring. Vakumslangen till fördelaren åsså ställs givetvis tändningen.
Diverse slangar, bränslefilter, fläktrem och luftfilter + en massa annat småfix gör att helgen flyter på i lugn och harmoni…
Enda störningarna var egentligen kärvande och runddragna backjusteringar på bägge sidorna bak som enkelt löstes med en påsvetsad mutter. Samt ett jädra bök att få loss den kvaddade tapp-pluggen till växelådsoljan. Dessutom vill inte handbromsen fungera tillfredställande.Trots rätt justerade backar och därefter justerad spak. Trots väldigt hårt spända varar tar den knappt alls, sliten mekanik är en teori? Avaktar!
Som alltid blir det ett rejält lyft med nymålade fälgar + nav.Måndag…
Bruksfyran funkar kalas till och från jobbet. Den gör drygt 120 knyck på E14 och som belöning och för förarens trivsel byts alla instrumenteringslampor, en skuren torkaraxel, en ytterbackspegel och golvmattor ute i mörkret på gården. Eftersom jag dragit igång ett bakskärmsbyte på en Volvo inne i verkstan.
Lördag…
Volvon leveras på förmiddagen och en klonkande drivknut med trasig damask byts snabbt på bruksfyran innan en inhämtningsresa för 92 delar 12 mil från stan påbörjas.
Funderar skarpt på hur jag ska kunna förlänga dygnets timmar då även en längre resa måste göras för att hämta projektet som står i norr… Edit; Hämtad och tråd om EMS´en kommer 😀
Besiktning bokad på V4´an den 3, FAN! det är lite panik nu…
Diverse demonteringsarbete på donatorfyran och annat gårdsjobb får veckan att rulla på i en ryslig fart och nu går det snudd på dygnet om.
Yngwie är väl den som e nöjdast då han får vara ute.. *ehh* inne i donatorfyran me husseTorsdag kväll 30/10
Hemma från ordinarie jobbet starx efter 21:00. En snabb kaffe med frun och planering för kväll/natt; Rostlagning förarsida.
Diverse spår finns efter tidigare svetsning i bilen och då jag tidigare lyft på mattorna visste jag i princip hur dåligt det var.
02:00 är golv förarsida klart och bilen pendlingsklar på nytt till jobbets. Nöjd går jag in och spolar i badkaret för personvård.Fredag…
Verkstadsjobb från 22:00 till 04:30 lördag morgon…
Hela golvkanten mot tröskeln kass. Även ytterplåt sparklåda. Gamla trista lagningar med fyra lager plåt kapas bort.Lördag…
Rock´n roll med massa plåtjobb i verkstan. River även ut rullbälten och kapar ut lite plåt ur donatorfyran.Söndag…
TV4 Norr har bokat tid mitt på dagen för fortsatt filmande i dokumentären om husbilen. Buskör med husbilen på snö och isig lokalgata med filteamet i skåpet, en tämligen spännande upplevelse.
Svetsar klart rosten och…
Kapar i plåt från donatorfyran för rullbältesinfästningar. Ytbehandlar, monterar rullbälten och börjar med återstående skruvjobb som.
Byte: fläktmotor, vindruta, torkararmar + blad. Inredning som klädslar bak, baksäte, stolar, innerspegel, dörrlister… *stön* Tur det finns en donator
Lagar: vindrutespolning, skyltbelysning, tuta…
Klockan är drygt 02.00 måndag morgon innan allt e klart och jag ska vara på jobbet klockan 06:30. Besiktning 14:30 och handbromsen fortfarande kass.Måndag…
Backning på handbromsen GIVETVIS!! Och när dom hittar ett fel så skriv även fler som ojämn bromsverkan, en dålig bromslang och otillräcklig torkarrörelse??? Ja! torkararmen var lite lågt inkuggad i sitt viloläge på förarsidan så ett för stort område blev osvept. Skillnaden är inte mer än 2 centimeter… *suck*Tisdag…
Hämtar beställda delar och förvånat noterar jag alla bilar och skillnaden mellan ettiketterna på kartongen som bromscylindrarna ligger i.
Yngwie är dåligt sällskap då han bara sover under tiden husse river bakbromsar, svetsar i lite material i hävarmarna och monterar nya hjulcylindrar.Räknar med att göra efterkontrollen i morgon och efter jag provkört handbromsen inne i verkstan släcker jag nöjd lyset 01.15.
Onsdag morgon 05:15
Backar ut bruksfyran ur verkstan, ska på jobbet och under tiden jag stänger verkstadsportarna så stannar motorn. Den svarar inte på startförsök är helt död och lokaliserar mycket stressad att han inte får något bränsle. Åker arg och tokig 92´a på jobbet.Bränslepumpens filter fullt med skit, tydligen en massa gojs som frigjorts inne i tanken. Blåser rent rör, slangar och tömmer en hel startgasflaska + batteriet i mina startförsök. *Stressad* En Camaro som är på ingång och som ska servas höjer tempot och irritationen va fan ere för fel???? Slutligen byts bränslepumpen som en direkt panikåtgärd och bruksfyran startar som ingenting *ridå*
Torsdag 6/11 2008
Efterkontroll gjord… blankt papper!Tankarna malde på i huvudet ute i ”saabhavet” bakom verkstan finns flera donatorer som kommer få både delar och plåt över. När jag dessutom blev med en ”Finfyra” så kändes Bruksfyrans mer busiga attityd mer påtaglig men bygga en rallyklon kändes inte aktuellt dessutom är jag riktigt rökt på 92/93´ans vackra taklinje :worshippy:
Då jag dessutom inte är känd för att ta direkt enkla vägar så en eftermiddag klev jag runt i saabhavet med en måttstock i högsta hugg…Veckorna gick och diverse bilar åkte in och ut i verkstan. Jag växlade mellan att åka bruksfyra och finfyra till jobbet och blev lika fascinerad varje gång jag bytte bil så totalt olika dessa två V4´or är körmässigt trots det bara skiljer ett år mellan dom. Hur konstigt det än låter så lutar det mer åt bruksfyran, men det är klart… Den är mer Julle, mer slyngel och bråkig 😎 Finfyran är alldeles för mycket original och den kommer nog antagligen få respass vad det lider.
Well! Julhelgen var öronmärkt för riktiga stordåd på bland annat en 93 kaross men som många gånger annars så kom det saker/bilar i vägen. Dessutom satt jag efter nyårshelgen hemma och inne på ren jävla tjur i TRE dagar då jag inte fick vara i fred. Har ingenting emot besök, men att stå i verkstan och bara surra i flera timmar är en tidspillan som inte liknar någonting och en del har ju inte förstånd att se man är upptagen. Gnäll kanske men kom och kika på vad man gör men häng för helvete inte kvar sedan i flera timmar *morr* Det slutade med att Berit sa –nu får du för f*n gå ut i verkstan för jag blir tokig på att ha dej här inne…
Torsdagen den 15 januari
Direkt efter jobbet så rullades 93 -59´an in i verkstan
Demonteringen gick i ett rasande tempo och natten avslutades med att den kompletta instrumentbrädan lades till samlingarna…Fredag…
Fortsatte i samma hysteriska tempo och stärkt av planeringen inför natten och lördagens jobb så slutfördes detta första skede i bortskrotningen av 93´an.Någon som är spekulant på hjulupphängningarna i delar eller komplett, Pm´a och fråga
INGENTING ANNAT! från 93´an ska iväg.Lördag…
Tog en sista sväng med bruksfyran innan den målmedvetet backas in i verkstan…
I skuffen ligger sedan länge kylaren jag skaffat till ett speciellt ändamål INTE MISSA!!
Å medans husse börjar skruva isär så håller Yngwie koll…
Snudd på hela söndagen går åt till planering och fintänk på var snitten skall göras. På eftermiddagen behövs lite respit och avslappning så jag och Magnus Myrenhammar gör ett roligt besök hos en kollega till honom som varit inplanerat ett tag.
Stärkt av leken med små tåg så kunde jag direkt efter en sen middag med Berit kliva ut till verkstan på söndagkväll och börja SÅGA…En ny rocard gjordes som sista moment söndag natt.
93´a liket eller resterna åkte ut i kylan och bruksfyran kördes in i värmen…Måndag kväll…
Fokus på Bruksfyran och slutdemontering i just detta skede. Skämskruvarna sitter som vanligt fast nåt alldeles förjävligt och påsvetsad mutter blir lösningen.
Någon som är spekulant på front grill skärmar, huv etc. till en V4 -73. Grillen behöver lite kärlek. Bägge bakskärmarna är rostfria förutom en som det var lite bös runt ett skruvhål. Vänster framskärm helt rostfri och kalasfin, höger lite sämre men ingen rost. Huv kalas inte en skada front likaså. Bilder kan tas och skickas på allt Pm´a.
Sista moment; uppstagning av kaross. Nära nu!Tisdag…
Japp! Bara sticka i kontakten till vinkelslipen och börja ösa…
Fem minuter senare var kepsen väck.
Med taket borta gick det sedan att börja finlira bort all plåt inför giftemålet.
Klart bevis på viket av mätning och planering. Jag vill ju givetvis behålla så mycket av originalstyrkan i taket. Kapar man genom förstärkningsjärnen så är det helt omöjligt att få samma styrka som tidigare. Inte för att jag tänkt klota Saaben men utifall att…
Torped och rutram klara för nytt äktenskap, resten kvar…INTE MISSA!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.