Kylarfläkt OG900 går inte

Forum Modellspecifika forum OG900 Kylarfläkt OG900 går inte

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-28 19:21.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

triath
    Deltagare

Hej,

Kylarfläkten på min OG900 -87 går inte, den blir så varm att den kokar men fläkten startar aldrig.

Så, vad kan det orsakas av?

Slangarna runt hela kylaren blir jätte varma, kylaren blir jämn varm men inte jätte varm, bränner mig inte på den som på slangarna.
    Kollat kontakten till fläkten och den har kontakt.

Tips?

anderslindh
    Deltagare

@triath wrote:

Hej,

Kylarfläkten på min OG900 -87 går inte, den blir så varm att den kokar men fläkten startar aldrig.

Så, vad kan det orsakas av?

Slangarna runt hela kylaren blir jätte varma, kylaren blir jämn varm men inte jätte varm, bränner mig inte på den som på slangarna.
    Kollat kontakten till fläkten och den har kontakt.

Tips?

Testat kortsluta temp.kontakten på kylarens övre del på förarsidan?

gustavh
    Deltagare

Om du inte bränner dig på kylaren och motorn kokar så är kylaren slut, alternativt att termostaten inte öppnar till den. Den ska ju vara rejält varm vid det laget.

jellybear
    Deltagare

Anledningarna till att kylarfläkten inte går igång kan vara följande:
    1. Kass säkring
    2. Kass termogivare till kylarfläkten
    3. Kass fläkt

Säkringen kollar du givetvis först på sedvanligt vis. Om den ser sjysst ut så kortsluter du sedan termogivaren som Anders säger – går fläkten igång då är givaren kass. Om inget fortfarande händer så mata fläkten direkt med 12V. Startar den då inte är fläkten kass.

Men jag håller nog med Gustav att fläkten normalt inte ska behöva gå igång (förutom vid långsam kökörning, krypköring eller stillastående). Så när du har fått igång fläkten ska du nog ändå se över hela kylsystemet.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng