Kylarfläkt Saab 99 – 75 startar inte

Forum Modellspecifika forum 90/99 Kylarfläkt Saab 99 – 75 startar inte

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484134
    Richard Voss
    Deltagare

    Hej!

    Har nyligen köpt mig en Saab 99L av årsmodell 1975, vilken jag är den 3:e ägaren på. Bara ägt den i några veckor men är redan frälst, om man kan säga så om en bil?
    Nu till mitt bekymmer.
    Fastnade i kö häromdagen och fick bevittna temp-mätarens vandring upp till strax under det röda fältet på grund av att kylfläkten inte gick igång. Som tur var lättade det upp och jag kunde köra vidare så motorn kyldes ner.
    Har letat på Saabklubben och Speedparts men det verkar inte finnas några termokontakter att tillgå, har de slutat tillverkas månntro? Finns olika att beställa från t. ex. Autodoc men är osäker på passform. Om det inte är termokontakten, finns det kanske något relä på dessa som brukar ge upp?

    Är oerhört tacksam för alla tips!

    #484137
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kortslut termokontakten. Går fläkten igång då är kontakten trasig.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #484138
    gv8
    Deltagare

    Bifogar ett Elschema för 99 – 75. Med hjälp av schemat så borde det gå att söka felet.

    Elschema-99-75

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #484145
    Richard Voss
    Deltagare

    Tack! Ska kika närmare på detta!

    #484354
    Richard Voss
    Deltagare

    Hej igen!
    Efter lite felsökning har jag noterat att säkringen går så fort fläkten ska hoppa igång. Provade även att byta och varmköra men även då gick säkringen när motorn blev varm. Vad kan detta bero på?
    Tack för alla svar!

    #484355
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Prova om fläkten går trögt att snurra förhand med säkringen urtagen. Skulle den snurra igång när du har fingrarna där gör det väldans ont !

    Om fläkten går trögt kan det vara dags att ta isär motorn för att göra rent och smörja lagren. Kanske går fläkten emot någonstans men det märker du när du snurrar på den. Det kan också vara någon kabel till fläkten som är skadad och kortsluter till jord / chassit. Ett annat fel kan ju vara kortslutning i motorn, jag vet inte om det är vanligt förekommande men det dyker upp fläktmotorer till 99:an i köp Å säljannonser emellanåt.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #484466
    Richard Voss
    Deltagare

    Hej igen!
    Fick tag i en väldigt billig begagnad kylfläkt så passade på att byta den. Den gamla fläkten var jordad mot kylaren vid lykttorkarens motor. Är detta det korrekta stället eller ska den också jordas vid batteriet?
    /Tack för all hjälp!

    • Det här svaret redigerades för 1 dag sedan av .
    #484570
    gv8
    Deltagare

    Hej
    Som du ser i elschemat så ska den jordas på båda dessa ställen.
    /Stig

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng