Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Kylfläkt startar ej.
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-05-10 15:58 av .
- FörfattareInlägg
- 17 april, 2007 kl. 16:10 #15886
holting
DeltagareHej!
Jag har precis införskaffat min första 99:a och har upptäckt att kylfläkten är död. Jag undrar nu om detta är något standardproblem och i sådant fall hur man åtgärdar det? bilen är en 99:a -72 med triumphmotorn.
Tacksam för svar.Anders Holting
17 april, 2007 kl. 17:37 #105371stelo
DeltagareHej och grattis till köpet.
Är du säker på att fläkten är död? Ofta brukar det vara skit på terokontakten eller ingen spänning till fläkten. Enkast att kolla kontakten är att ta loss kabeln från kontakten och sätta den mot chassit (jord). Fläkten ska starta då, om den inte gör det så kolla att det finns spänning till fläkten. Har haft några 99-or tidigare men aldrig haft en död fläkt däremot trasiga tempgivare17 april, 2007 kl. 20:27 #105380holting
Deltagareok, ska kolla det. Det var just såna tips som jag sökte, tackar!
22 april, 2007 kl. 22:31 #105566packan
DeltagareHmm… jag gick in här av just samma anledning. min fläkt vill inte starta den heller. Ska ut och fixa lite imorgon och se om jag får igång den.
Tack för tipsen Gurkan.
/Marcus
2 maj, 2007 kl. 20:30 #105974packan
DeltagareHej!
Har precis köpt en 99:a årsmodell -80 och har samma problem med fläkten. Har kollat den kontakt jag tror du menar men blir inte riktigt klok på det. Kan inte hitta någon spänning i kontakten så jag tror det sitter tidigare.
Vilket relä är det som styr kylfläkten?
Någon som kan förklara dom 3 kablar som kommer ut från fläkten och går till kontakten?
Tacksam för hjälp!
Mvh. Marcus
2 maj, 2007 kl. 21:17 #105979lsoderlund
DeltagareProva att sammakoppla de båda kablarna, då skall fläkten starta. Alltså, ta ur de båda kabelskorna och sammankoppla dem, då skall fläkten snurra för fulla muggar..
Gör den inte det skulle jag börja med att kontrollera att det inte finns ngt brott i kablarna… För jag har aldrig varit med om att fläkten slutat fungera!
http://saab99tt.blogspot.se/
Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT
9 maj, 2007 kl. 15:40 #106244packan
DeltagareLars Söderlund wrote:Prova att sammakoppla de båda kablarna, då skall fläkten starta. Alltså, ta ur de båda kabelskorna och sammankoppla dem, då skall fläkten snurra för fulla muggar..Gör den inte det skulle jag börja med att kontrollera att det inte finns ngt brott i kablarna… För jag har aldrig varit med om att fläkten slutat fungera!
Du har helt rätt i att fläkten inte va trasig… den fungerade utmärkt. Tyvärr så startar den inte fast man kopplar ihop kablarna i kontakten. Vet du om det ska va 12-volt som går till termokontakten eller om det är jord? Måste börja mäta mig till vart jag kan tänkas ha kabelbrott.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh. Marcus
9 maj, 2007 kl. 17:42 #106247jacke
DeltagarePå vissa 99or måste tändningen vara påslagen för att fläkten skall fungera. Prova att koppla ihop kablarna igen med tändningen påslagen, om fläkten inte startar då kan det vara reläet som felar.
mvh Jacke
9 maj, 2007 kl. 22:30 #106267packan
DeltagareJacke wrote:På vissa 99or måste tändningen vara påslagen för att fläkten skall fungera. Prova att koppla ihop kablarna igen med tändningen påslagen, om fläkten inte startar då kan det vara reläet som felar.mvh Jacke
Har testat det men utan resultat… ska åka och införskaffa mig lite ny blå kabel imorgon och testa med att dra en ny. Ska även byta jordkabeln från minuspolen på batteriet och så blir det en ny termostat.
Imorgon smäller det… då ska skiten funka! 😉
//Marcus
10 maj, 2007 kl. 15:58 #106285packan
DeltagareDå va det fixat!! =) Det visade sig att någon (tidigare ägaren) har kopplat om en kabel i säkringsdosan. Den kabeln skulle förse reläet med ström vilket den då inte gjorde.
Om man bara vetat att det skulle va så enkelt så hade man ju sluppit att felsöka resten av bilens elsystem. Men livet är inte alltid enkelt. 😉
Jag vill tacka alla som lämnat tips.
//Marcus
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.