Läckage och smitning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Läckage och smitning

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Läckage och smitning

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 11, 2005 at 18:17 #12972

      Grannen mailade och skrev häromdagen att någon samvetslös människa i en hyrbil från Statoil hade backat in i min bil, och sedan smitit därifrån. Och mycket riktigt, bakluckan är tillknöcklad med en liten buckla och lacken har skrapats av. (Detektivarbete för att spåra gärningsmannen pågår för fullt).

      Min fråga lyder; kan en sådan krock leda till att något lossnar fram i motorn? Efter smällen noterade jag att det droppar bensin under framvagnen. Det luktade även bensin inne i bilen. Vad kan bensinläckage bero på (om det inte skulle höra samman med att bilen blev påkörd), och finns det något ställe där det är mest troligt att det börjar läcka? Bilen går fint, men när det luktar bensin och droppar lite om den är jag inte så pigg på att köra.

        augusti 11, 2005 at 19:22 #88211

        Bränsleröret från tank till motorn kanske är skadat?

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          augusti 12, 2005 at 15:26 #88212

          Skulle det i så fall vara farligt att köra med bilen? Jag tänkte åka ner till en tvätthall imorgon och hissa upp bilen och kolla hur det ser ut. Ta lite bilder att bifoga polisanmälan och sådär. Om bränsleröret är skadat, så är det alltså svetsjobb det är frågan om?

            augusti 12, 2005 at 15:32 #88213

            Svetsen och bränslerör hör absolut inte ihop.

            Du måste skarva på ett nytt rör.
            Behöver du skarva bränslerör bör du enligt vhb inte lägga skarven i kupén.
            Bränslerören rostar gärna där fukten kan komma åt dem nära golvet. Är alla klammor hela? Har du kontrollerat bränsleslangarna? Det kan vara betydligt enklare att byta jämfört med att skarva nya rör.

              Anonym
              augusti 12, 2005 at 15:53 #88214

              Är du säker på att det bara inte är evakueringsslangen från förgasaren? Den släpper ju nämligen ut vid framvagnen, och man kanske inte tänker på den lukten annars, men märker det efter en sådan här sak då man kan bli lite “nipprig”…

              Beklagar hursomhelst, och hoppas att det löser sig till det bästa!

                augusti 13, 2005 at 10:52 #88215

                Nu har jag varit vid OK, och hissat upp bilen och spanat så gott jag kunnat på undersidan. Det gjorde mig inte så mycket klokare. Bensin är ju lättflytande, så om det läckte, skulle det åtminstonde ha kommit ett par droppar. Även om motorn var avstängs, borde det ha droppat av vibrationerna när bilen hissades upp. Men icke, ingenting. När jag öppnade huven och spanade, var motorn snustorr. Inte en droppe någonstans.

                Dock noterade jag något annat. Fast jag vet inte om det är något fel, eftersom jag inte har kikat på undersidan av bilen förut. Det var en massa olja jämt utsmetad på undersidan. En “låda” precis under kylaren (en lika okunnig vän som var med föreslog att det kunde vara oljetråget) var full av olja, liksom detaljerna runtomkring. Det såg även ut som att olja hade (med fartvindens hjälp) glidit ut på undersidan av bilen. Så, vi startade upp bilen med huven öppen, men inte en droppe av någon vätska alls for omkring. Uppifrån är motorn hur ren och torr som helst.

                Bilen går hur fint som helst, även om jag igår på upplevde det som att det var lättare att få i växlarna när jag använde kopplingen än om jag bara rullade med frihjulet. Så jag begriper inte vad det är frågan om. I motorn är det ju ett sådant sjujäkla tryck, att om något har spruckit eller börjat läcka, så borde det väl spruta vätska överallt? Eller så borde väl bilen gå illa, åtminstonde få något missljud?

                Jag begriper mig inte på det här alls.

                Max Volym:
                Vad är evakueringslangen från förgasaren? Det låter som att den skulle kunna släppa ut överflödig bensin som inte har förbränts, eller liknande? Hur ofta släpper den ur sig något, och vad pratar vi om för mängder? När jag har parkerat, har bensinfläcken som droppad ut haft storlek som undersidan av en normal kastrull.

                  augusti 13, 2005 at 12:17 #88216

                  Om du vill så kan du höra av dig till min far. Han bor i Molkom och har årtionden av erfarenhet när det gäller saab. Du når honom på 070-6615287. Han heter Zärny Stenson.

                    Anonym
                    augusti 13, 2005 at 14:24 #88217

                    Det är nog oljetråget ni blickar upp på där, och det är helt normalt med en kladdighet där, även om man gör gott i att tvätta bort det…
                    Ang att växlarna kommer i lättare med kopplingen nedtryckt än med frihjulet hör även det till vanligheterna, och kan ibland avhjälpas med “tvätt” av växellåda (har skrivits mycket om detta på forumet), men beror oftast på att frihjulet kan vara i stånd att “greppa” igen just när du ska växla, och detta avhjälps genom att gasa upp på högre varv innan växling så att det verkligen inte finns någon risk att drivlinan ska vara ikopplad.

                    Ang evakueringsslangen så (rätta mig om jag har fel) sitter den ovanpå flottörhuset på förgasaren och släpper ut den bensin som inte har förbränts efter körning. Om du kikar ovanpå förgasaren så brukar där sitta en slang där bensinen kommer ifrån bränslepumpen (på höger sida av motorn, sett framifrån), samt vattenslangarna för automatchoken. Men längst upp på den “kantigare” delen av förgasaren brukar där mynna ut en slang som (i vart fall på mina V4:or) går över vänster ventilkåpa, och ner bredvid vänster framhjul (fortfarande sett framifrån…).
                    Bensinen du ser på marken kan säkert vara detta. Du kan prova att fästa ett liten plastflaska (ex 50cl PET), göra ett hål i korken där du leder ner slangen. Om du fortfarande erfarar fläckar på marken, och inget i flaskan så kan vi i vart fall utesluta denna punkt, och hamnar bensinen i flarran så är det bara till och fira.

                      augusti 21, 2005 at 08:04 #88218

                      titta på denna bild så ser du förgasaren, om bilen körts en stund och svängts runt med en stund och sånt… så när du då stannar så kommer det in lite för mycket bränsle i förgasaren och då resulterar detta i att den släpper ut lite bränsle genom flottörhusventilationen ner på marken, detta är helt normalt och bensin som är väldigt flyktigt breder väl ut sig på marken när den kommer ut i det fria.

                        augusti 23, 2005 at 10:49 #88219

                        Om nålventilen är dålig och inte tätar till flottören är det risk att förgasaren flödar. Bensinen rinner då ut genom den slang som skall mynna ut i hjulhustornet framför batteriet. Tidiga V4:or hade inte denna slang, då rann bensinen ut på motorn som antändes. Det blev en servicelösning att montera mässingröret och slangen. Dessa delar fick jag till min 69:a i borjan på 70-talet.
                        (Om motorn är körd är bensinen relativt kall, vid stopp värms bensinen i förgasaren upp och en mycket liten mängd skulle kunna expandera ut via ventilationsslangen). Detta märks inte om förgasaren i övrigt är felfri.

                        Sabbe

                          Anonym
                          augusti 23, 2005 at 14:03 #88220

                          Och glöm som sagt inte att kolla klämmor och slangar på vägen till förgasaren, via bränslepumpen. Jag hade en uttjänt slangklämma EFTER bränslepumpen (där det alltså är tryck i slangen) och där sipprade åtskilliga soliga-turer-med-flickvän-och-fika-på-landet ut i den smutsgrå vårvintern…

                          Oljan under bilen är väl inte helt omöjligt den så kallade underredsmassan, som är där
                          för att skydda bilen (alltså med flit applicerad och inte skvätt)?

                          MVH / Antilopen-77

                            augusti 28, 2005 at 01:47 #88221

                            Har inte haft möjlighet att vara online på ett tag, men här kommer en liten update. Ett problem kommer sällan ensam ..tydligen.

                            Det verkade först som att det var överflödig bensin i förgasaren som kunde ha “läckt ut”, och därmed hade allt varit normalt, precis som ni har gissat i era svar. MEN, häromdagen började det droppa betydligt mer bensin. Eller snarare RINNA bensin. Tillräckligt mycket för att det skulle lämna ett vått spår som till och med var synligt i backspegeln. En jäkla massa bensin, alltså. Jag for direkt till OK/Q8 till gör-det-själv-hallen för att kolla lite. Har fortfarande svårt att identifiera alla motordelar, men jag tror att det är bensinpumpen som det droppar ur. I “skarven” mellan de delar som hålls fast av ett gäng skruvar bubblar det lite när motorn är igång. Bild finns på http://v4.noctem.se/bensinpump.jpg. Sitter det en packning där, som kan ha gett upp? I så fall är det kanske bara att köpa en ny på Biltema och sedan byta? Men kan en packning bara ge upp så totalt utan vidare? Och om det inte sitter en packning där, vad är det då? Byta bensinpump?

                            Problem nummer två: När jag hade huven öppen och motorn på tomgång, så gasade jag genom att vrida lätt på den stång som går från gaspedalen och vidare till förgasaren. Och då gick stången av! En liten del lossnade, så att den hakade ur. Så bittert. Hur ska den sitta fast, egentligen? Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag köpte en ringklämma på 7mm. Den var naturligtvis för stor, så jag fyllde ut det överflödiga utrymmet med en sönderklippt bit av en disktrasa, och sedan drog jag en halv rulle silvertejp runtomkring. Nödlagning, men det fungerade för att ta mig hem med bilen i alla fall. En bild säger mer än tusen ord, så här kommer det lite bilder:

                            Den delen som är gick av:
                            http://v4.noctem.se/trasig.jpg

                            Den provisoriska lagningen.
                            http://v4.noctem.se/lagning.jpg

                            Bortsett från att bensinen sprutar ut, och att gaspedalen endast fungerar tack vare en halv rulle tejp, fungerar bilen ypperligt.

                            Tack för era svar. Det här forumet är helt suveränt.

                              augusti 29, 2005 at 22:38 #88222

                              Ytterligare en update.

                              Åkte till en Saabverkstad idag (Wafab Bil i Karlstad). Berättade i kunddisken att jag hade en gammal Saab som läckte bensin, och undrade vad det kunde kosta att åtgärda. När han frågade efter årsmodellen och jag svarade att det var en -68, frågade mannen “Jaha, det är en sådan där Saab 900, va?”. Lite märkligt, med tanke på att det är en Saabverkstad.

                              Nåväl, träffade en herre ute på parkeringen som hade en egen mindre verkstad, och efter en snabbtitt identifierade han såväl årsmodell på bilen samt orsaken till bensinläckaget. Membranet i bensinpumpen var trasigt. Fick ett uppskattat riktpris på 500:- för byte av pump samt reparation av den trasiga “stången” till förgasaren, inklusive arbete. Bensinpump beställdes, och jag åker dit med bilen igen redan imorgon. Alldeles ypperligt! Förhoppningsvis kan han också byta några slangar när han ändå är igång. Han sa att de inte såg bra ut alls, och några slangar och ringklämmor kan ju inte kosta så mycket.

                              Hursomhelst, jag är nöjd – och snart rullar bilen igen.

                              En fundering dock: Jag körde drygt två mil idag, och gjorde av med nästan en kvarts tank. SÅ mycket bensin kan det väl inte ha sprutat ut? När membranet har gett upp, vad händer då? Suger bilen extra mycket bensin för att kompensera det som läcker ut, så att förgasaren får lika mycket bensin som den skulle ha haft om bensinpumpen fungerat som den skulle? Annars borde den ju ha gått fruktansvärt illa, om så mycket bensin läckte ut. Då borde den ju knappt ha fått något alls? Nu får jag förvisso det här åtgärdat, men jag blir ändå inte klok på det här. Kan bensin försvinna någon annanstans än ut genom pumpen?

                                augusti 30, 2005 at 19:13 #88223

                                alldeles möjligt att detta händer.. så fort pumpen pumpar så pumpar den massor, en mekanisk pump på 96 pumpar cirka 3 liter per minut vid 1000 rpm… så alltså om det är läckage så pumpar den ut massor vid anslutningarna, otur att du kontaktade “fel” man vid disken, kostigt nog har jag aldrig varit med om det på wafab bil i kd…

                                gasspjällsarmen har jag här och detta går att laga snarast, maila om intresse finns, så kan vi även göra en översyn av bilen, förståss helt “saab-gratis” så du kan känna dig säker, så kan vi även gå igenom vad du har för komponenter som kan läcka ha det bra och hoppas det blir problem friss med wafab besöket!

                                  augusti 30, 2005 at 19:15 #88224

                                  återkommer strax med fler bilder

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.