Låga framrutan/Långnos och v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Låga framrutan/Långnos och v4

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-04 17:52 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9039
    nicke
    Deltagare

    Godddag

    Några enkla frågor till Saab experterna ute i landet ang 96an!

    Låga framrutan och långnos och v4, har jag läst rätt i jämförelsetabellen om jag säger att det bara var årsmodell -67 som hade den kombinationen?

    Hade 67an fortfarande runda strålkastare fram och plåtfronten?

    Instrumenteringen? var det inte så att instrumentpanelen fick ett svart ”apelsinskal” lackerat på panelen som var grålackad tidigare eller var den lackad i bilens färg?

    #66863
    saab v4-ever
    Deltagare

    Tjenare,

    Tre snabba svar:

    1. Sista året med låga rutan var 1967.
    2. Gamla fronten t.o.m. 1968.
    3. Plastskalet kom 1970. Obs! Fr.o.m 1968 hade intr.panelen en något mörkare grå nyans än tidigare.

    ///Harald

    #66864
    mikael jardstam
    Deltagare

    Visst hade exportmodellen av tvåtaktaren lågruta och ljusgrå instrumentering??

    #66865
    lars andersen
    Deltagare

    Jeg har en långnos totakt. På faktasiden står det at totakterne hadde trippelforgasser som standard. Det har ikke min. Den har også bare speil på venstre side. Hvor store er forskjellene på biler solgt i Sverige og de eksportert for eksempel til Norge?

    Lars Fr.

    #66866
    Martin
    Deltagare

    Här är saxat rakt av från faktasidorna gällande 65-66. Observera att de inte gör anspråk på att redovisa alla detaljer, utan de viktigaste och mest särskiljande.

    Saab 96 1965
    Helt ny kaross från A-stolpen och framåt. Sk ”långnos”. Nya stötfångare. Orange/röda baklyktor. Nya yttre drivknutar. Delvis omkonstruerad motor, 40 hk, högre kompression, separat generator, hydraulisk koppling, mekanisk bensinpump, nytt kylsystem. Hängande pedaler Förlängda smörjintervaller

    Saab 96 1966
    Nya rostfria navkapslar och lister. Dubbla utvändiga backspeglar för Sverige. Nya inre drivknutar. Trippelförgasare som standard. 42 hk. Treväxlad växellåda utgår helt. Ljustuta i blinkersspaken.

    #66867
    enor
    Deltagare

    Lars-Fredrik…

    Förmodligen är din bil av årgång 1965. Då skall den ha enkelförgasare om allt är rätt; trippelförgasarna som standard kom inte förrän 1966, och hängde med tills sista tvåtaktaren (’68)

    /Magnus

    #66868
    lars andersen
    Deltagare

    Da har jeg vært i stupmørke på låven ved svenskegrensen i dag og funnet ut at min bil har chassienummer 400.548.

    I følge ”mycket fakta om Saab” på denne siden er den da produsert i 1966, sannsynligvis sent i 1966 da siste nummer er 400.750.

    Mye tyder da på at bilen er solgt i Norge i 1967. Dette skal jeg sjekke med bilregistret i morgen.

    Men den kan jo ha hatt (minst ett) motorbytte. Likevel passer detaljene bra med hva som beskrives for 1965-modellen. Jeg glemte selvsagt å se hvordan ljustutan var…

    Lars Fr.
    Jada, det er MYE jobb før jeg kommer på treff med denne. Har stått ute i over 20 år…

    #66869
    enor
    Deltagare

    Titta efter vilken typ av inre drivknutar bilen har! Om det är den moderna ståltypen så är åtminstone växellådan av modell 66; Om det är den gamla sorten, med gummihalvor, så blir detta konstigare och konstigare!

    /Magnus

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng