Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Låga framrutan/Långnos och v4
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-04 17:52 av .
- FörfattareInlägg
- 28 november, 2002 kl. 14:57 #9039
nicke
DeltagareGodddag
Några enkla frågor till Saab experterna ute i landet ang 96an!
Låga framrutan och långnos och v4, har jag läst rätt i jämförelsetabellen om jag säger att det bara var årsmodell -67 som hade den kombinationen?
Hade 67an fortfarande runda strålkastare fram och plåtfronten?
Instrumenteringen? var det inte så att instrumentpanelen fick ett svart ”apelsinskal” lackerat på panelen som var grålackad tidigare eller var den lackad i bilens färg?
28 november, 2002 kl. 15:19 #66863saab v4-ever
DeltagareTjenare,
Tre snabba svar:
1. Sista året med låga rutan var 1967.
2. Gamla fronten t.o.m. 1968.
3. Plastskalet kom 1970. Obs! Fr.o.m 1968 hade intr.panelen en något mörkare grå nyans än tidigare.///Harald
1 december, 2002 kl. 12:21 #66864mikael jardstam
DeltagareVisst hade exportmodellen av tvåtaktaren lågruta och ljusgrå instrumentering??
1 december, 2002 kl. 12:39 #66865lars andersen
DeltagareJeg har en långnos totakt. På faktasiden står det at totakterne hadde trippelforgasser som standard. Det har ikke min. Den har også bare speil på venstre side. Hvor store er forskjellene på biler solgt i Sverige og de eksportert for eksempel til Norge?
Lars Fr.
1 december, 2002 kl. 16:13 #66866Martin
DeltagareHär är saxat rakt av från faktasidorna gällande 65-66. Observera att de inte gör anspråk på att redovisa alla detaljer, utan de viktigaste och mest särskiljande.
Saab 96 1965
Helt ny kaross från A-stolpen och framåt. Sk ”långnos”. Nya stötfångare. Orange/röda baklyktor. Nya yttre drivknutar. Delvis omkonstruerad motor, 40 hk, högre kompression, separat generator, hydraulisk koppling, mekanisk bensinpump, nytt kylsystem. Hängande pedaler Förlängda smörjintervallerSaab 96 1966
Nya rostfria navkapslar och lister. Dubbla utvändiga backspeglar för Sverige. Nya inre drivknutar. Trippelförgasare som standard. 42 hk. Treväxlad växellåda utgår helt. Ljustuta i blinkersspaken.1 december, 2002 kl. 23:55 #66867enor
DeltagareLars-Fredrik…
Förmodligen är din bil av årgång 1965. Då skall den ha enkelförgasare om allt är rätt; trippelförgasarna som standard kom inte förrän 1966, och hängde med tills sista tvåtaktaren (’68)
/Magnus
4 december, 2002 kl. 17:30 #66868lars andersen
DeltagareDa har jeg vært i stupmørke på låven ved svenskegrensen i dag og funnet ut at min bil har chassienummer 400.548.
I følge ”mycket fakta om Saab” på denne siden er den da produsert i 1966, sannsynligvis sent i 1966 da siste nummer er 400.750.
Mye tyder da på at bilen er solgt i Norge i 1967. Dette skal jeg sjekke med bilregistret i morgen.
Men den kan jo ha hatt (minst ett) motorbytte. Likevel passer detaljene bra med hva som beskrives for 1965-modellen. Jeg glemte selvsagt å se hvordan ljustutan var…
Lars Fr.
Jada, det er MYE jobb før jeg kommer på treff med denne. Har stått ute i over 20 år…4 december, 2002 kl. 17:52 #66869enor
DeltagareTitta efter vilken typ av inre drivknutar bilen har! Om det är den moderna ståltypen så är åtminstone växellådan av modell 66; Om det är den gamla sorten, med gummihalvor, så blir detta konstigare och konstigare!
/Magnus
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.