Laga rost eller inte?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Laga rost eller inte?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Laga rost eller inte?

  • Författare
    Inlägg
    • juli 25, 2004 at 11:18 #10777

      Har köpt en V4:a för bara några veckor sedan 9200mil på mätarn och bra skick i övrigt. Men det är en centimeter kantrost på vissa ställen i skärmarna. Fråga är då, ska man skaffa nya (helst plast då) eller är det värt att slipa ner och lacka om? Rosten har inte ätit igenom skärmarna (iaf inte fram), dock så är det rätt bra rostigt bakom stänkskyddet vi början på bakskrämen.
      Tacksam för alla svar =)
      /David

        juli 25, 2004 at 12:35 #76175

        Jag skulle nog lagat de du har. Att hitta rätt skärmar med tanke på att det skall lackas, färgen skall stämma med din bil mm. Sedan kan det ju vara bra att ha ett par extra skärmar liggande om du skulle springa på några fina.

        Lycka till med nyförvärvet! :tumme:

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          juli 25, 2004 at 14:06 #76176

          Fick PM om en kille i Köping som hade skärmar i plast men det är såklart att få rätt färg. Mekonomen sa att dom kunde blanda till färg efter färgkoden på bilen för 180spänn flaskan. dvs om man gör det själv, att lämna in o lacka antar jag gå på några tusingar.
          Men till en början testar jag på ena framkanten och ser hur det blir.
          Tack för tipsen, kommer säkert att lägga upp fler “problem” att lösa här i framtiden…
          /D

            juli 25, 2004 at 14:16 #76177

            Om det är sprayburk som du använder så dra på ett lager klarlack efteråt, annars kommer färgen åldras väldigt snabbt. Jag köpte sån färg på mekonomen och de lovade att det skulla vara bra med klarlack i men tji fick jag.
            /Rasmus

              juli 25, 2004 at 14:41 #76178

              Okaj ja då ska jag tänka på det om jag köper färgen där ifrån.

              Ja jag har hittils slipat ner rosten och lite in på lacken. Man får räkna med att rosten ätit dubbelt så långt som man ser på ytan. Men man ser när man slipar ner hur långt det gått. Efter detta ska jag nu inhandla en “rostätare” en primer med grundfärg i sig och sedan antingen via saab eller via mekonomen en burk med färglacken som man lägger på i tunna lager. Detta är min idé som jag pratat, läst och funderat mig till att få bort rosten så gott de går…eller stoppa/försena rost.
              Tacksam för rättningar och tips =)
              /D

                juli 26, 2004 at 08:01 #76179

                Her i Norge har mange som restaurerer og tar vare på gamle biler med rust svært gode erfaringer med Owatrol. Dette er en svært tyntflytende olje med svært gode krypegenskaper.

                Den kan påføres rengjort og fast rust, og driver ut luft og fukt og forsegler rusten.
                – Påfør 2-4 tynne strøk (jo dypere rust jo flere strøk)med minst 24 t. tørk for hvert strøk.
                – Slip deretter bort overflødig Owatrol.
                – Deretter bruker du en god rustgrunning, eksempelvis Owatropal (fra samme produsent som Owatrol) eller Wurths røde, deretter lakk.

                Owatrol er også glimrende til behandling av hulrom og kanaler, og som første strøk ved understellsbehandling, før eksempelvis linolje og asfaltmasse som Tectyl eller lignende.

                Sørger du for at overflaten er fri for fett, fukt og løs røst vil du få et svært godt resulatat som holder i mange år.

                Vet ikke om du får tak i Owatrol i Sverige, kontakt produsenten Olsen og Wang på
                – tlf. +47 22 76 18 00
                – fax: +47 22 76 18 18
                – email: mail@owatrol.com

                Se også info på : http://www.owatrol.com

                1 liters boks koster rundt 130.- her i Norge, og er svært drøy i bruk.

                Vær veldig forsiktig med papir og filler med Owatrol på, de selvantenner lett 😮

                Lykke til !

                  juli 26, 2004 at 08:40 #76180

                  Jeg kan bekrefte at Owatrolen er suveren for å nøytralisere rust under bilen, inni hulrom osv. Min erfaring er imidlertid at vanlig billakk kan koke opp hvis det er brukt Owatrol under, men det er mulig dette unngås ved nøyaktig påføring av riktig grunning. Hos Billakkspesialisten i Oslo fikk jeg anbefalt Brunox (http://www.billakkspesialisten.com/lever6.html)
                  som er en slags maursyreløsning oppløst i epoksy. De mente den skulle fungere bedre i kombinasjon med billakk.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.