Laga Sonett plastkaross Behöver tips och erfarenh.

Forum Modellspecifika forum Sonett Laga Sonett plastkaross Behöver tips och erfarenh.

  • Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-18 16:38 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18599
    mellow yellow
    Deltagare

    Är det någon som har lagat upp en Sonett kaross och som vet vad som funkar bäst.

    Min erfarenhet från båtar är att man måste använda samma material som original annars kan det börja reagera kemiskt och i värsta fall delamminera, bli väldigt sprött, åldrandet i solen på skyndas m.m.

    Första frågan, var det Epoxi eller Polyester man använde?

    Vilken typ av fiberduk använde man?

    Vilken typ av Gelcoat / topcoat?

    Vilket spackel bör man använda?

    Vilken lack passar på plastkarosser?

    Vilka produkter har ni använt vid lagningar (gärna produktnamn) och vilka resultat har ni fått.

    Hur länge har ni låtit karossen stå efter lagning för att parera för insjunkning innan målning?

    Har ni värme behandlat vid lagning eller vid lack och i så fall vilken temperatur och hur länge?

    Mkt tacksam att få ta del av tidigare erfarenheter, utan dem är det nog stor risk att göra bort sig ordentligt 🙁

    #126943

    För det första: hur stora skador pratar du om?

    Jag har lagat småskador på våra Sonetter med polyester från ”Evercoat” och std båtfiberduk från den tid jag höll på med båtar.

    Det är nu 15-16 år sedan jag fixade min Sonett. Eftersom det var småskador använde jag ingen gelcoat. Jag lade på med lite extra polyester efterhand; slipade ner och lackade.

    Fungerar fortfarande 🙂

    Men visst; har du stora skador tycker jag att du ska snacka med någon specialist. De finns ju både på bil- och båtsidan. Jag vet att det idag finns ”bilfixare” som är duktiga på detta. (Vi har en här i Perstorp 🙂 )

    #126965
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Sonettkarossen är uppbyggd av glasfiberarmerad polyesterplast. Fiberduken är av sk. ”rowingduk” (duk med regelbundet rutmönster). Vanlig oregelbunden glasfiberduk används för en del förstärkningar bla. på bakluckan. Jag tror att det är vanlig gelcoat till ytskiktet.

    Jag har använt Plastic padding glasfiberspackel för att laga div. skador. Allt spackel sjunker efter ett tag så man bör vänta ett bra tag innan man lackar vilket innebär att man egentligen ska börja en renovering av en Sonett med att laga karossen och inte med att svetsa rost. Sen ska man låta det sjunka innan man ”finspacklar” och lackar. Det kan säkert sjunka upp till ett år efter spackling. Precis som Sten-Arvid så använde inte jag heller någon gelcoat på lagningarna, vi får väl se hur länge det håller.

    Jag lackade inte min bil själv men vad jag förstod så använde inte billackaren någon speciell lack för plastkarosser.

    #126972
    kaparn
    Deltagare

    Klargörande av gelcoat/topcoat.

    Gelcoat är färg som man lägger i formen innan man plastar och där härdar den tillsammans med plasten.

    Topcoat är gelcoat med 1,5 – 2% vaxlösning i vilket gör att den härdar i luft precis som vilken färg som helst.

    Notera att gelcoat inte härdar i luft hur många år du än väntar.

    #126978
    Dicst
    Deltagare

    Mitt förslag är att du läser kompendiet ”Fiberkompositlaminering” av Lars Viebke :lecture:. Där står nog allt man behöver att veta i en livstid.

    Finns att läsa som html på nedanstående länk, men även att ladda ner som pdf.
    http://fiber.info.se/ (Jag tror även att jag länkar till den från min hemsida om jag minns rätt.)

    Blir man inte sugen på att bygga nåt i fiber efter att ha läst den här, så är det nåt lurt… 😀

    #126984
    emul
    Moderator

    Så kan du också när du läst det där helt berätta för mig hur jag ska göra.. Du hinner väl läsa innan Skördefesten? :duck:

    #126998
    phermansson
    Deltagare

    Det var en fin länk Dick! Fast jag har redan ett intressant dokument att läsa (inte kommit igång än…) plus ett behov av att lära mig plasta (husvagn & baslåda) så jag får nog lägga den i att-läsa högen tills vidare så att jag inte fastnar där.

    Jag ska beställa färg till Saabon, där går det antingen med billack eller 1K syntetlack. Klubbens lackexpert (lack (at) saabklubben.com) kan fixa billack, färghandlaren syntetlack. Borde väl fungera likadant på Sonetten?

    #127123
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Ja bara hålla med, i Vibeke:s avhandling får du veta allt du behöver och mycket,mycket mer.
    Jag skummade igenom den så jag är inte säker på om han tog upp en grej som jag brukar använda mig av.

    Där det är möjligt att gå på skadan från baksidan är det att föredra,då behöver du inte vara så noga med finliret från det hållet.
    Du gör på det sättet inte så stor åverkan på toppcoat skiktet,man får en mindre yta att fylla och polera till slutfinish.

    Det är alltså möjligt att återställa väldigt spruckna/håliga glasfiberkarosser utan att lacka om med billack.
    Detta tack vare att toppcoat:en är många ggr.tjockare än ett lackskikt den är väldigt slip o polerbar utan att det går hål i färgen så att säga.

    Skulle olyckan vara framme och du får ett genomslip är det bara gröpa ur å lägga dit mer toppc. och fortsätta.
    Hmm jag tjatar om toppc. här lite förvirrande kanske men det är den du jobbar med när man lagar-när karossen gjordes var det gelcoat.
    Kaparn har redogjort för skillnaden.

    Mvh Björn

    #128967
    mellow yellow
    Deltagare

    TACK för alla svar :applause:

    Dags för lite feedback, slipar och spacklar som värst just nu.

    Jag köpte en hel del olika produkter för att prova mig fram

    Jag läste även kompendiet nämnt ovan och teorin matchade verkligheten.

    Mina tips så här lång:

    -Glöm polyesterbaserade produkter de sjunker under härdning och du får slipa och spackla om 4-5ggr innan det är acceptabelt.

    -Det är viktigt att hitta en spackel produkt som har samma hårdhet som huvud materialet. Tex Watskis Gelcoat är alldeles för hård och du får slipskador runt omkring.

    -Kolla att sprayspacklet är kompatibelt med epoxin du tänker använda, så att du inte får plastgegga när du sprayar på sprayspacklet.

    -Använd INTE starka lösningsmedel på plasten när du har slipat sista gången, kan även det resultera i plastgegga.

    -Blanda noga och gör endast en testsats första gången som du INTE använder på karossen, är så lagom roligt att smeta bort epoxi som inte härdat

    -Använd dubbla kaffemuggar när du blandar epoxin

    -Mina tvål pumpar, se bild, funkar mkt bra, provmät hur mycket volym du får på varje tryck Ta först basen och därefter acceleratorn, accelerator på kaffemugg är ingen bra då smälter muggen, häll därför acceleratorn PÅ basen.

    -Blanda små satser det blir gärna lite härdsmälta i kaffemuggen, det blir varmt när epoxin härdar, ju mer du har blandat ihop desto varmare blir det och ju kortare tid går det att jobba. Trimtipset när det böjar bli varmt om handen är att hälla kalltvatten i den YTTRE muggen då kyls plasten och vips så får du några extra minuter innan det härdar

    -Köp epoxi tex West systems 105/205 säljs av bla Watski OCH köp även microballonger små plastkulor som du blandar med epoxi så att det blir spackel. Med micro ballongerna så kan du variera spacklet i allt från vaniljkräm till jordnötssmör. Ta det försiktigt när du öppnar burken för microballongerna annars så har du dem spridda i hela garaget. Microballongerna bör vara färgade så är det lättare att få ett bra slipresultat.

    Frågan är bara varför det skall vara så tråkigt att slipa :confused: :banghead:

    #128975
    andha
    Deltagare

    Hej

    Jag har gjort en del båtreparationer (och även mindre Sonettdito) med westepoxi.

    Ett tips som jag läst mig till nånstans är att använda ett kärl med lite större yta att blanda i, då blir det inte lika varmt vilket förlänger brukstiden. Jag brukar köpa på mig en packe djupa papperstallrikar för ändamålet..man får vara försiktig när man vinglar omkring för det blir lättare att spilla förståss..

    Mvh
    Anders

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng