Långresa i Saab 9 3 från 99
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långresa i Saab 9 3 från 99
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långresa i Saab 9 3 från 99
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-03 21:37 av Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
januari 22, 2018 at 16:42 #439913
Hej på er !
Tänker använda min fina 9 3 automater till en resa till Italien och Frankrike. Vi åkte samma distans för 1 år sedan och där stannade bensinpumpen när mätaren stod på 18500 mil. Efter en vecka på lokal hotell i 40 grader var bilen klar igen och vi åkte vidare till Toscana och hem utan problem. Nu är min fråga till nästa resa : Vet någon hur länge generatorn fungerar och är det en bra idet att byte denna innan resan ? Jag har tänkt mig ha med tändkasset i bilen och olja och filter bytts för varje 500 mil . Tändstift är nya också likasom oljan på automatlådan. Skulle vara tacksam för råd om hur vi förbereder os bäst på resan. Bilen har i nuläget rullat 19300 milKan tillägga att det hur kul som helst att köra Saab på Rivieran där alla andra kör RR , Ferrari och sånt. Men det är Saaben som folket tittar på.
Hälsar Steen i Tyringe
januari 23, 2018 at 05:50 #439950Kul tripp!
Generatorn borde inte vara något problem, vet bla en som klarat ca 45 tusen mil.
Vevaxelgivare, DI-kassett och bränslepump är väl dom vanligaste driftstoppen på dessa bilar. Iaf enligt min erfsrenhet.
Men när dessa bilr blir gamla kan det vara bra att kolla hur servostyrningens slangar och rör mår. Det är inte kul med ett läckage där.januari 23, 2018 at 14:51 #439960Tack Andreas !
Uppskattar svar från andre som vet om sånt.
Jag återkommer efter resan med referat .
Hälsar Steen
Anonymjanuari 23, 2018 at 16:59 #439966Jag drog själv iväg på en 450 milar 10′ dagars resa –
som även den hade vägen förbi nere i Frankrike:Nu kör jag, som du säkert ser på bilderna, en 2007’a 95 Edna.
Jag hade dock relativt ny tändkassette på motor –
en ny Luftmassemätare samt magnetventil i reserv.Lika så fick jag min aut-låda genomspolad –
samt bytte multibrem och löp/spändrullar ?Sedan 2 liter extra olja samt glycol och verktygslådan –
samt den obligatoriska 1’a hjälp och gula västen.Tänk även på att i vissa länder (typ Holland) är det inte tillåtit med ljus på bilen på dagen –
så ryck säkringen til “Day running light” ?Vill du köra inne i stan, så fodras i vissa länder detta runda gröna miljö – märke –
kan köpas på diverse ställen.
Köpte mitt på plats hos Dekra för 200:-I mitt fall var det lite mera en äventyr’s resa.
En 95’a har sjukt stora mått –
med baksäte nerfälld kan man faktisk sova i den ?190 Cm plant golv på längden –
1.00 som bredast mellan hjulhus ?Lycka till med din resa, har själv haft funderingar på dra iväg ännu en gång –
fast då mycket längre iväg neråt ?januari 24, 2018 at 12:45 #440030Hej Regin !
Tack för tipsen – trevlig resa om du ger dig iväg igen. Akta dig att köra in i större städer i Italien. Miljözon överallt och varje stad har sitt eget system. Som jag vet kan man slippa problem om man bokar hotell i city – kör in och ber hotellet meddela sitt reg nr till myndigheterna . Då skulle man slippa köpa miljö märke för varje stad. Har provat detta i Parma i norra Italien och det var inget problem.Hälsar
Steen
oktober 3, 2019 at 10:59 #463671Hej alla glada Saab ägare. Efter en ny resa på 500 mil genom Frankrike – Italien – Österike och Tyskland kan jag bara bekräfta : Saab 9-3 är en jättestark gammal bil som tål det mesta. Enda lite incident var i Aix en Provence där motorlampan lyste . Jag ringde min kontakt hos Saab i Hässleholm som berättade om för mig att bästa sättet är att hitta ett Bosch verkstad – låta dom kolla felkod och sen ringa till Sverige for att identifiera felet. Så vi åkte till Mougains ( Bilen var perfekt att köra ) . Mekanikern där hade aldrig sett en Saab förut och hittade inte nyckelhålet – hittade inte växeln men med min hjälp fik han startat bilen och rullat in på verkstan. I med diagnos sticket och fram med mobilen med ficklampa back på motorn. På två minuter var en liten slag bytt ( hade en liten spricka ) och sen var allt klart och check Engine släckt. Jag frågade om jag kunde betala med kort och tänk han svarade : Ni är på semester i Frankrike så detta är utan kostnad – han en trevlig resa.
Härligt och hemresan genom Alperna och Hohe Tauren var perfekt.
510 mil – ingen olja eller vatten och 7,4 liter /10mil med AC och automatlåda. Godkänd.
Många Saab hälsningar
SteenAnonymoktober 3, 2019 at 16:37 #463672Hej alla glada Saab ägare. Efter en ny resa på 500 mil genom Frankrike – Italien – Österike och Tyskland kan jag bara bekräfta : Saab 9-3 är en jättestark gammal bil som tål det mesta. Enda lite incident var i Aix en Provence där motorlampan lyste . Jag ringde min kontakt hos Saab i Hässleholm som berättade om för mig att bästa sättet är att hitta ett Bosch verkstad – låta dom kolla felkod och sen ringa till Sverige for att identifiera felet. Så vi åkte till Mougains ( Bilen var perfekt att köra ) . Mekanikern där hade aldrig sett en Saab förut och hittade inte nyckelhålet – hittade inte växeln men med min hjälp fik han startat bilen och rullat in på verkstan. I med diagnos sticket och fram med mobilen med ficklampa back på motorn. På två minuter var en liten slag bytt ( hade en liten spricka ) och sen var allt klart och check Engine släckt. Jag frågade om jag kunde betala med kort och tänk han svarade : Ni är på semester i Frankrike så detta är utan kostnad – han en trevlig resa. Härligt och hemresan genom Alperna och Hohe Tauren var perfekt. 510 mil – ingen olja eller vatten och 7,4 liter /10mil med AC och automatlåda. Godkänd. Många Saab hälsningar Steen
Inte foga förvånande med OG 9-3 egentligen.
Morsans “Amy” d v s 2002 Sport Edition med 185Hk –
fullastad med en OG 9-3 Aero inredning på väg till “Thy” i Danmark.
Har man inte så bråttom på motorväg –
så går t o m detta ?
oktober 3, 2019 at 21:37 #463706Kul.
Det är ju rätt trevliga bilar, och prisvärda idag!
Impulsköpte själv denna i helgen.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.