Långresa i Saab 9 3 från 99

Forum Övrigt Projekt / Min bil Långresa i Saab 9 3 från 99

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-01-24 12:45.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #439913

    Steen Hansen
    Deltagare

    Hej på er !
    Tänker använda min fina 9 3 automater till en resa till Italien och Frankrike. Vi åkte samma distans för 1 år sedan och där stannade bensinpumpen när mätaren stod på 18500 mil. Efter en vecka på lokal hotell i 40 grader var bilen klar igen och vi åkte vidare till Toscana och hem utan problem. Nu är min fråga till nästa resa : Vet någon hur länge generatorn fungerar och är det en bra idet att byte denna innan resan ? Jag har tänkt mig ha med tändkasset i bilen och olja och filter bytts för varje 500 mil . Tändstift är nya också likasom oljan på automatlådan. Skulle vara tacksam för råd om hur vi förbereder os bäst på resan. Bilen har i nuläget rullat 19300 mil

    Kan tillägga att det hur kul som helst att köra Saab på Rivieran där alla andra kör RR , Ferrari och sånt. Men det är Saaben som folket tittar på.

    Hälsar Steen i Tyringe

    #439950

    Kul tripp!
    Generatorn borde inte vara något problem, vet bla en som klarat ca 45 tusen mil.
    Vevaxelgivare, DI-kassett och bränslepump är väl dom vanligaste driftstoppen på dessa bilar. Iaf enligt min erfsrenhet.
    Men när dessa bilr blir gamla kan det vara bra att kolla hur servostyrningens slangar och rör mår. Det är inte kul med ett läckage där.

    #439960

    Steen Hansen
    Deltagare

    Tack Andreas !

    Uppskattar svar från andre som vet om sånt.

    Jag återkommer efter resan med referat .

    Hälsar Steen

    #439966

    Regin
    Deltagare

    Jag drog själv iväg på en 450 milar 10′ dagars resa –
    som även den hade vägen förbi nere i Frankrike:
    DSCN4958

    DSCN4963

    Nu kör jag, som du säkert ser på bilderna, en 2007’a 95 Edna.
    Jag hade dock relativt ny tändkassette på motor –
    en ny Luftmassemätare samt magnetventil i reserv.

    Lika så fick jag min aut-låda genomspolad –
    samt bytte multibrem och löp/spändrullar 😎

    Sedan 2 liter extra olja samt glycol och verktygslådan –
    samt den obligatoriska 1’a hjälp och gula västen.

    Tänk även på att i vissa länder (typ Holland) är det inte tillåtit med ljus på bilen på dagen –
    så ryck säkringen til ”Day running light” 😉

    Vill du köra inne i stan, så fodras i vissa länder detta runda gröna miljö – märke
    kan köpas på diverse ställen.
    Köpte mitt på plats hos Dekra för 200:-

    I mitt fall var det lite mera en äventyr’s resa.
    En 95’a har sjukt stora mått –
    med baksäte nerfälld kan man faktisk sova i den 😋
    DSCN4290

    190 Cm plant golv på längden –
    1.00 som bredast mellan hjulhus 😎

    Lycka till med din resa, har själv haft funderingar på dra iväg ännu en gång –
    fast då mycket längre iväg neråt 😊

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #440030

    Steen Hansen
    Deltagare

    Hej Regin !
    Tack för tipsen – trevlig resa om du ger dig iväg igen. Akta dig att köra in i större städer i Italien. Miljözon överallt och varje stad har sitt eget system. Som jag vet kan man slippa problem om man bokar hotell i city – kör in och ber hotellet meddela sitt reg nr till myndigheterna . Då skulle man slippa köpa miljö märke för varje stad. Har provat detta i Parma i norra Italien och det var inget problem.

    Hälsar

    Steen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.