Långtest Saab 9000, 50000 mil

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Långtest Saab 9000, 50000 mil

• Författare

Saab 9000 2.3 turbo 1994, 50000 mil

När man kör sådär riktigt långt med en bil så förvånas åtminstone jag över vilken sanslöst bra kvalitet det är på vissa saker. Samtidigt som det visar sig att andra saker är betydligt sämre än väntat.
      Bilen hade gått 13000 mil då jag köpte den, och jag kände ägaren före mig, så jag känner till hela servicehistoriken. Den har mest använts för pendlarkörning till jobbet, 10 mil per dag endast landsväg. Samt till många europaresor, danmark, tyskland, italien, nederländerna flera gånger, ofta släpande på stor husvagn eller biltrailer. Väldigt lite stadskörning. Bilen har stått utomhus året om, men tvättats och servats ordentligt.
      När nu rosten tagit ut sin rätt och bilen ska förvandlas till en hög reservdelar så kommer här en liten rapport över vad som är oväntat bra respektive oväntat dåligt under mitt långtest av Saab 9000 årsmodell 1994.

Oväntat bra:
      Inget bromsok är utbytt, och alla går fortfarande lätt och fint, även luftnipplar fungerar.
      Bromsskivorna fram är inte bytta, medan bromsskivorna bak byttes efter 43000 mil.
      Inget hjullager är bytt, inte heller någon drivknut.
      Inget är gjort med varken motor eller växellåda, förutom byte av vattenpump efter 33000 mil, samt en sats generatorkol vid okänt miltal.
      Turboaggregatet är fortfarande inte bytt.
      AC-anläggningen kyler fortfarande kanonbra, men byte av kondensor och rören fram runt kondensorn behövdes efter 38000 mil.
      Alla stötdämpare och fjädrar är fortfarande original.
      Vänster spindelled är inte bytt, medan höger ”bara” höll 31000 mil.
      Rostfritt avgassystem monterades 1997 och samma system sitter fortfarande kvar.

Oväntat dåligt:
      Kupéfläkten är bytt fyra gånger, dock begagnade.
      Stålbanden som håller uppe bensintanken, båda band bytta två gånger.
      Aluminiumbalk till bakre stötfångare bytt tre gånger, den som draget sitter skruvat i, spricker runt dragkrokens fästen.
      Läckande spolarvätskebehållare bytt två gånger.
      Plasthjulen till aggregatremmen bytta fyra gånger, båda hjul.
      Remspännaren bytt två gånger, oljan läcker ut så den inte dämpar längre.
      Farthållarens styrenhet bytt två gånger.
      Kupégivaren till ACC bytt tre gånger.
      Förarstolen bytt två gånger, ryggstötets inställning släpper och man faller hejdlöst bak ända till baksätet.

Sen är det ju massor med delar som hållit väntad kvalitet, där det bara behövts ett byte. Tex. Bromsslangar, lagerstöd och bussningar i framvagn, koppling, lambdasond, strålkastare, strålkastartorkarmotorer, m.m.

Största problemet är dock rost. Framskärmarna hänger bara ihop med hjälp av lacken, fem rosthål i taket där takluckans kassett slutar, rosthål i båda trösklar som blir synliga då man öppnar bakdörrarna, rost runt framrutan hela varvet runt, rost i bagagerummets golv och vid dragkrokens infästning. Sen massor med skönhetsrost längst ner på dörrar och bakre skärmkanter.

Slutsatsen måste ändå bil att 9000 årsmodell 1994 och nyare måste vara en av de bästa bilarna som lämnat Saabfabriken. Nu har jag kommit över en likadan 9000 2,3 turbo -95 som är totalt rostfri och gått hela 3500 mil, så jag tänker göra ett långtest till. Återkommer med en rapport till om sådär 10 år.

januari 21, 2014 kl. 20:33 #64701

Intressant redogörelse!
        Kan bara hålla med om att 9000 av senare årgång är riktigt bra bilar.
        Hade bilen gått på osaltade vägar hade du nog sluppit en del av problemen 🙂

januari 25, 2014 kl. 12:19 #88115

Väldigt kul att du tog dig tid att skriva ihop detta, väldigt kul läsning.

Jag äger själv en SAAB 99 Automatic som rullat 82.000 garanterade mil och den har knappast varit lika snäll. Jag har i och för sig bara ägt den i 100mil men de övriga 82.000 milen har körts av en enda person.

Johan

Skickat från min Samsung Galaxy Note 3 LTE via Tapatalk

januari 25, 2014 kl. 16:42 #67891

Intressant. Dock förvånad att bromsskivor fram inte är bytta nån gång under 50′ mil. Har du mätt tjockleken på dem idag för att se skillnad mot nya?

//Björn

Björn
            Västerås
            Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
            Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
            Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

januari 27, 2014 kl. 21:41 #75099

Nej, jag har inte kollat bromsskivornas tjocklek. Ska göra det efter sista februari då bilen kommer att bli förvandlad till en hög reservdelar. Vid en första anblick genom fälgarnas hål ser dock skivorna helt fina ut, inte rostiga längst ut. Men det kan spela roll att bilen nästan bara gått landsväg hela sitt liv, man bromsar ju inte så mycket då.
              /Peder

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.