Länkarmar TT/V4

Forum Övrigt SSR Länkarmar TT/V4

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-10 21:09.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14487

    truls herland
    Deltagare

    Har just demonterad länkarmarna bak i vänte av att byta bussningar.

    Dom länkarmarna som satt på bilen var fulla av gravrost emot bussningarna så dom vil jag inte återanvända.

    Noterade då att länkarmarna från en V4 bakaxel var annorlunda. Lite mer ”böj” och ca ca 5mm kortare.
    Även hylsan som bussningen sitter i var annorlunda den konada rakt åt ena siden och inte mot mitten som den gjorde på tvåtakten.

    Har kollad flera bakaxlar så att inte skillnaden är tilfäldig.

    Hur skulle dom kortare länkarmarna påverka väghållningen? Skulle det bli någon skillnad? Evt mer eller mindre medstyrning av bakaxeln?

    Se bifogad prinsipskiss

    #96387

    fuling
    Deltagare

    Man bygger in onödigt mycket spänningar i bussingerna om avstånden inte stämmer(längden på länkarmana).
    Och skall du använda XP:s bussingar i länkarmana så se till att fästena i karross och bakaxel är FRISKA.
    Detta pga att bussingarna inte kommer ge sig, ta upp vridingen, som kommer när bilen kränger.
    All vriding, det mästa, kommer att tas i länkarmen. Allså de kommer vrida sig och denna vridkraft skall tas upp i bakaxen och i karrosen.

    Mer eller mindre med/motstyringen styrs inte av längden på stagen utan av annat.
    Hmm inte riktigt sant men en ändring på +-5mm spelar ingen roll på länkarmana.

    #96388

    truls herland
    Deltagare

    Takk för avklarningen Johan.

    När du säger det så känns det lugnt.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.