Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Länkarms byte(vänster). 900-88
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-08 06:50 av .
- FörfattareInlägg
- 1 augusti, 2012 kl. 07:20 #5906
900lyx-82
DeltagareMorgon morgon.
Min länkarm på vänster (övre) sida behöver bytas. Ock jag undrar hur arbetet går till
med motorn kvar i bilen.
Vet att det finns de som gjort detta arbete, med motorn kvar.
Vad bör tänkas på, göras mm mm. Har inga problem att lyfta ur motorn men för att
göra det lite lätt för mig så vill jag veta allt om bytet.Tips, ideer, länkar till andra trådar, mm mm motages varmt.
Mvh Fredrik, med en länkarm i näven å en skruvad i bil.
2 augusti, 2012 kl. 05:17 #38970900lyx-82
DeltagareÄr det ingen som gjort detta arbete med motorn kvar????
2 augusti, 2012 kl. 10:16 #46163saabgunnar
DeltagareHej! Jag har inte gjort det personligen (jag lyfte ur motorn för att även annat skulle göras samtidigt) men har en kollega som gjort det. Jag vill minnas att han fick släppa på bägge bakre motorkuddarna och nedre spindelleden på höger sida så att motorn kunde skjutas åt höger annars får man inte ut länkarmen ur hjulhuset. Tror inte man behövde lossa växelspaksknuten.
Kom ihåg att lossa fjäderfästet på länkarmen innan du lossar den. Den skruven brukar sitta så in i… och den går inte in i motorrummet med den på.Lycka till!/Gunnar
2 augusti, 2012 kl. 22:19 #46175saab putte
DeltagareDet absolut smidigaste sättet är ju att lyfta motorn, tippar på att det tillslut tatt längre tid å gå nån krånglig genväg än att lyfta. Vet nån som gjort det med motorn i,han tror jag plocka bort insuget,motorfästet å säkert lite mer skit.
Nej fy, ja ska byta båda övre armarna på en 900 framöver, då lyfter jag motorn. Minst krångel enligt mig.
Mvh Daniel
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
3 augusti, 2012 kl. 06:33 #44368ingemargavle
DeltagareDet är oftast rätt enkelt att lyfta ur en Saab motor. Problemet kan vara att du behöver någon form av motorlyft men det verkar ju finnas flera vänner här på forumet som lånar eller hyr ut den typen av verktyg. Så jag skulle kolla om det inte är något mer som behöver göras och sedan lyfta ur motorn och rostskydda mm då motorn är urlyft. Dokumenterar du med kameran är montering av slangar och el inget större problem.
Lycka till! :wrench4 augusti, 2012 kl. 11:54 #46231900lyx-82
DeltagareAtt lyfta motorn är förvisso inga problem. Bara tänkte att få slippa det jobbet.
Verkstad å verktyg finns så där inga problem.Tackar för svar å tankar.
Får nog allt ta mig i kragen å lyfta för å göra det enkelt5 augusti, 2012 kl. 07:46 #44464Jonas Åberg
ModeratorSka du ändå lyfta motor så testa att ta av den först och går det inte fortsätt med bytet.
Jag har gjort de men minns faktiskt inte vilken sida. Tror att de var höger på en 99.6 augusti, 2012 kl. 21:01 #44567erik
DeltagareJag tog och slipade bort svetsarna som håller fjädertallriks-bussningen i hjulhuset från länkarmen.
Sedan kapade jag av den runda axeln något vid sidan från mitten sett.
Bärarmen är nu i 2 delar + bussningen.
Jag slipade den runda axeln metallren och har en rörbit som passar precis på axeln.
Man skruvar dit dom 2 bärarmsbitarna med röret överträtt på den lite längre delen av den avkapade runda axeln.
Sedan för man över röret över avkapningen och svetsar på bägge sidor av röret ( Akta bara bränsle-ledningarna som ligger precis intill )
Sedan svetsar man fast den yttre bussningen igen och bärarmen är bytt :AP
Finns säkert andra sätt att göra det på med motorn i, men så gör jag. 😉Mvh Erik.
8 augusti, 2012 kl. 06:50 #46367900lyx-82
DeltagareDet där var ju smart Erik. Får ta mig en tänkare
när jag är i garaget.Takk för tipset.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.