Länkarms byte(vänster). 900-88

Forum Modellspecifika forum OG900 Länkarms byte(vänster). 900-88

• Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-08 06:50 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    900lyx-82
    Deltagare

Morgon morgon.
    Min länkarm på vänster (övre) sida behöver bytas. Ock jag undrar hur arbetet går till
    med motorn kvar i bilen.
    Vet att det finns de som gjort detta arbete, med motorn kvar.
    Vad bör tänkas på, göras mm mm. Har inga problem att lyfta ur motorn men för att
    göra det lite lätt för mig så vill jag veta allt om bytet.

Tips, ideer, länkar till andra trådar, mm mm motages varmt.

Mvh Fredrik, med en länkarm i näven å en skruvad i bil.

900lyx-82
    Deltagare

Är det ingen som gjort detta arbete med motorn kvar????

saabgunnar
    Deltagare

Hej! Jag har inte gjort det personligen (jag lyfte ur motorn för att även annat skulle göras samtidigt) men har en kollega som gjort det. Jag vill minnas att han fick släppa på bägge bakre motorkuddarna och nedre spindelleden på höger sida så att motorn kunde skjutas åt höger annars får man inte ut länkarmen ur hjulhuset. Tror inte man behövde lossa växelspaksknuten.
    Kom ihåg att lossa fjäderfästet på länkarmen innan du lossar den. Den skruven brukar sitta så in i… och den går inte in i motorrummet med den på.

Lycka till!/Gunnar

saab putte
    Deltagare

Det absolut smidigaste sättet är ju att lyfta motorn, tippar på att det tillslut tatt längre tid å gå nån krånglig genväg än att lyfta. Vet nån som gjort det med motorn i,han tror jag plocka bort insuget,motorfästet å säkert lite mer skit.

Nej fy, ja ska byta båda övre armarna på en 900 framöver, då lyfter jag motorn. Minst krångel enligt mig.

Mvh Daniel

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

ingemargavle
    Deltagare

Det är oftast rätt enkelt att lyfta ur en Saab motor. Problemet kan vara att du behöver någon form av motorlyft men det verkar ju finnas flera vänner här på forumet som lånar eller hyr ut den typen av verktyg. Så jag skulle kolla om det inte är något mer som behöver göras och sedan lyfta ur motorn och rostskydda mm då motorn är urlyft. Dokumenterar du med kameran är montering av slangar och el inget större problem.
    Lycka till! :wrench

900lyx-82
    Deltagare

Att lyfta motorn är förvisso inga problem. Bara tänkte att få slippa det jobbet.
    Verkstad å verktyg finns så där inga problem.

Tackar för svar å tankar.
    Får nog allt ta mig i kragen å lyfta för å göra det enkelt

Jonas Åberg
    Moderator

Ska du ändå lyfta motor så testa att ta av den först och går det inte fortsätt med bytet.
    Jag har gjort de men minns faktiskt inte vilken sida. Tror att de var höger på en 99.

erik
    Deltagare

Jag tog och slipade bort svetsarna som håller fjädertallriks-bussningen i hjulhuset från länkarmen.
    Sedan kapade jag av den runda axeln något vid sidan från mitten sett.
    Bärarmen är nu i 2 delar + bussningen.
    Jag slipade den runda axeln metallren och har en rörbit som passar precis på axeln.
    Man skruvar dit dom 2 bärarmsbitarna med röret överträtt på den lite längre delen av den avkapade runda axeln.
    Sedan för man över röret över avkapningen och svetsar på bägge sidor av röret ( Akta bara bränsle-ledningarna som ligger precis intill )
    Sedan svetsar man fast den yttre bussningen igen och bärarmen är bytt :AP
    Finns säkert andra sätt att göra det på med motorn i, men så gör jag. 😉

Mvh Erik.

900lyx-82
    Deltagare

Det där var ju smart Erik. Får ta mig en tänkare
    när jag är i garaget.

Takk för tipset.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng