Lånta fjädrar…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Lånta fjädrar…

  • Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-04 18:08 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5595
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag vet att detta diskuterats i andra trådar och jag har förstått att de flesta som styvat upp sin 96:a har använt og900 bakfjädrar fram och originalframfjädrarna bak. Dessutom har alla dessa kapats och där kommer min fråga: Är det någon som testat detta recept UTAN kapning? Vill gärna ha chassiet lite styvare men helst ej allt för stötigt, därav frågan. Bara att flytta framfjädrarna bak är tex en uppstyvning, även utan kapning.
    En annan fråga som jag vet också diskuterats tidigare: Är det någon poäng att eftermontera krängningshämmare fram på en nyare 96:a eller stämmer Saabs påstående (när de slopade den) att det inte gör någon större skillnad?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39102
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej Janne

    Vet inte om det går att komma in på det gamla forumet, men där står hur mycket som helst
    om just olika chassisättningar och bl.a krängningshämmare, med eller utan.
    Föresten är det någon som vet om det är möjligt att komma in på det gamla forumet och i så
    fall hur? Är ju ingen datanörd precis.

    Lars-Eric

    #39103
    vee-eight
    Deltagare

    Inom rimliga gränser tror jag inte en sänkning gör så mkt på fjäderns hårdhet. Jag kapade mina av den enkla anleningen att jag ville ha den lägre; ser både mulligare ut och jag upplever den stabilare på väg. Och knutarnas vinkel blir ju rakare, och slitagemässigt är det ju bonus. Så kapning eller ej är en fråga om höjd snarare än komfort.

    Jag kapade mina (og900 bakfjädrar fram, V4 framfjädrar bak) så sättningen blev ca 10cm lägre. Till detta monterades KYB gasdämp. I låga farter är bilen hårdare och stötigare, men över 50 är den klart komfortabel. Skall man pyssla med krängare så får man titta på hur man får dit krängare bak också, och studera inte bara roll (krängning åt sidorna) utan också pitch (krängning ömsom fram och bak), hur styvheterna i krängningshämmarna samspelar med fjädring och dämpning.

    Skall man inte köra slalom på konbana så tror jag man klarar sig långt att inte montera krängningshämmare. Jag sladdar slalom ibland och har inte än haft ngt större behov, faktiskt.

    #39104
    berra_bus
    Deltagare

    @Lars-Eric 96 wrote:

    Hej Janne

    Vet inte om det går att komma in på det gamla forumet, men där står hur mycket som helst
    om just olika chassisättningar och bl.a krängningshämmare, med eller utan.
    Föresten är det någon som vet om det är möjligt att komma in på det gamla forumet och i så
    fall hur? Är ju ingen datanörd precis.

    Lars-Eric

    Funkar finfint http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php

    #39105
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack, tack! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39108
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tog en snabbkoll i gamla forumet men det jag hittade hitaade jag inte, mao var det länkat men länken funkade inte. Någon som har en fungerande direktlänk?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39109
    Bengt Åkesson
    Deltagare
    #39120
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har för mig att det var lite knöligt att få dit 900fjädern fram utan att kapa den lite, och som sagt kapar man fjädern så är det nog mest höjden på bilen som påverkas.

    /Anders

    #39138
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ånyo tack! 😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39139
    vee-eight
    Deltagare

    @Rallysaaben wrote:

    Jag har för mig att det var lite knöligt att få dit 900fjädern fram utan att kapa den lite, och som sagt kapar man fjädern så är det nog mest höjden på bilen som påverkas.

    /Anders

    Mnjae, så farligt var det inte. Det var klart jävligare att få bort originalet. Den är tunn, men jävligt lång. 😯 Man skall nog montera okapat för att förstå hur mkt man skall kapa. Sen sträcker man sig in och ritsar på fjädern de antal varv som motsvarar önskad sänkning. Fiffigt och enkelt.

    Jag kapade 1,5 varv, då tyckte jag bilen kom i trevlig höjd, fjädern var enormt lätt att få dit utan behöva komprimera den mycket. Dessutom behövde jag inte bygga om urfjädringsstoppen under länkarmen så man inte tappar fjädrarna.

    #35918
    Janne Hagnell
    Moderator

    Med okapade 900-fjädrar, blir bilen ungefär lika hög som original? Om man kapar 1,5-2 varv, går det fortfarande bra med standarddäck (155/80) eller måste man minska?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39153
    vee-eight
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Med okapade 900-fjädrar, blir bilen ungefär lika hög som original? Om man kapar 1,5-2 varv, går det fortfarande bra med standarddäck (155/80) eller måste man minska?

    Med 900-fjädrarna loss så är de kortare än original V4. Minns inte så noga, men jag har för mig att okapat 900 var i samma härrad som okapade V4. Kanske lite högre eventuellt.

    Det skall nog gå bra med standarddäck. Jag har 185/60 just nu, ngt mindre rulldiameter än 155/80. Tyvärr har jag ingen bild på hur det ser ut nu.

    #39156
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack! Känns som att kapa ett varv kunde vara en bra kompromiss.
    Samma fråga för bakvagnen: Hur blir det med okapade framfjädrar där?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39169
    vee-eight
    Deltagare

    Vet inte än, har inte monterat. 🙂

    Viktigt är nog att montera det okapat även där, och sedan måtta på ett ungefär hur mkt man skall ta av.

    #39187
    Dicst
    Deltagare

    Vet inte om någon har sagt det än, men ta det vackert med tempot på kapningen. Första varven gör ingen skillnad och plötsligt händer alldeles för mycket. Vi pratar 1/4-varv på slutet som gör otrolig skillnad!
    Dessutom är det bra att arbeta i alla hörn på bilen samtidigt, för om man gör klart t ex fram och det ser sk*tbra ut, så blir det heeeelt annorlunda mot vad man tänkt sig sen när man börjar justera bak, hela bilen liksom faller ner på ett sätt man inte förutsåg.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng