Lånta fjädrar…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Lånta fjädrar…

  • Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-04 18:08 av .
Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39278
    vee-eight
    Deltagare

    Hellre stötig på vägen än skutta runt vid sidan av. 😉

    #39280
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Vee-Eight wrote:

    Hellre stötig på vägen än skutta runt vid sidan av. 😉

    Gammalt djungeltrummeordspråk… :ROLF

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #39282
    vee-eight
    Deltagare

    Hmm, grävlingar ger ju upphov till otrevliga stötar på vägen när de inte skuttar runt vid sidan av… Men det är som de säger i Tyskland, en annan historia. :CH 😀

    #36001
    hotrodder
    Deltagare

    Nån som har koll på skilnaden på fram/bak fjädrarna på V4´an. Jag har ifs inte mätt v aken med tumstock eller skjutmått men vid en första visuell koll brevid varandra så syns ingen jätteskillnad.

    #39285
    Janne Hagnell
    Moderator

    Utan att veta gissar jag att det i första hand är grovleken som skiljer? Det är väl därför det är smidigt att flytta bak framfjädrarna.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #40056
    saabjohan
    Deltagare

    Tjenare

    Jag är i behov av snabb hjälp, är i garget just nu. Ni som flyttat bak V4 ans framfjädrar hur mkt kapade ni dessa?

    #40057
    Dicst
    Deltagare

    Ca 2-2.5 varv. Ta det lugnt med kapandet, det går fort på slutet med höjden…

    #40068
    William
    Deltagare

    Söker gasdämpare till V4an och många företag buntar ihop samma modell till V4an och 99an på framstötdämparen, hur funkar det med tanke på viktskillnaden mellan bilarna? -måste man ha njurebälte i V4an då liksom? :ID

    Har hittat dessa KYB hos Meca för V4,
    http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=400102&CarReference_ID=537&CategoryType_ID=1
    ..men enligt Meca är den dämparmodellen för V4an restad ”på obestämd tid”.

    Har ett par gasdämpare till bak liggande nämligen, därav jakten på nåt att ha fram också….

    #40293
    William
    Deltagare

    @William wrote:

    Söker gasdämpare till V4an och många företag buntar ihop samma modell till V4an och 99an på framstötdämparen, hur funkar det med tanke på viktskillnaden mellan bilarna? -måste man ha njurebälte i V4an då liksom? :ID

    Har hittat dessa KYB hos Meca för V4,
    http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=400102&CarReference_ID=537&CategoryType_ID=1
    ..men enligt Meca är den dämparmodellen för V4an restad ”på obestämd tid”.

    Har ett par gasdämpare till bak liggande nämligen, därav jakten på nåt att ha fram också….

    Som kunde utläsas ur servicemeddelandet om fjädrar och stötdämpare från 1975 för V4an ur senaste Bakrutan, så användes från och med då samma framdämpare som 99an tillsammans med kortare framfjädrar, så antar att det funkar med 99-dämpare helt enkelt 🙂

    #40378
    Jonathan
    Deltagare

    Lånar denna tråd lite: bakfjädrarna på min V4 är nog rätt så slut. Om en person sitter bak så drar bakre stänkskydden ofta i backen.

    Om man inte vill sänka eller mecka för mycket (flytta framfjädrar bak osv), vad är då bästa lösningen? Har sett att det finns nya rallyfjädrar bak, men det kanske är att gå till överdrift? Vad tror ni om detta?

    #40412
    Janne Hagnell
    Moderator

    Eller också skaffar du ett par extra framfjädrar och kapar, det går ju också rätt fort och lär vara billigare. 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng