Låskolvar, ställa om?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Låskolvar, ställa om?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Låskolvar, ställa om?

  • Författare
    Inlägg
    • januari 11, 2006 at 23:16 #13687

      Hej på er!

      Har ett litet problem med V4:an.
      Låset på förarsidan har gett upp. Jag har sedan tidigare ett annat lås i dörren med annan nyckel än den till tändningslåset. Jag hörde av en bekant att man kan plocka ut låskolven och ställa om brickorna i den så att den passar en annan nyckel. Det optimala vore då att jag kan använda samma nyckel som till tändningen med låset. Men då måste det som sagt ställas om efter den. Någon av er kanske har erfarenhet av det hela? Isåfall, hur går man tillväga?

        januari 12, 2006 at 08:15 #91521

        det är bus-enkelt ta loss låskolven, det bästa är om du har några eller någon extra låskolv liggandes också, sen lossar du låsbrickan som håller ihop det hela, och delar på hela biten så du får ut den delen som nyckeln stoppas in i.
        sen tar du ur dom små låsblecken och aktar så dom små fjädrarna som fjädrar löåsblecken inte sprätter loss, gör rent ordentligt sen är det bara att pussla!

        lägg blecken i storleksordning (du ser skillnad på dom) och ta ett av dom och stoppa in i hålet på låscylindern och stoppa in nyckeln om den trycks in helt så det blir en jämn yta längs cylindern så är det rätt bleck på rätt plats annars så flyttar du bara blecket till nästa plats och nästa osv… tills alla eller så många du får att fungera har fyllt cylindern.

        fatta du det där? svårt när man inte ser prylarna framför sig.

          januari 12, 2006 at 12:58 #91522

          Hej

          Är blecken identiska i alla låscylindrar och ordningen bara omkastad? Har själv fyra!! olika nycklar till min bil, vore fint om man kunde bygga om så att det blir samma nyckel till dörrar, bagage och tändningslås i alla fall. Tank locket kan man ju stå ut med en extra nyckel till.

          mvh Ola

            januari 12, 2006 at 19:39 #91523

            Se där, då skall jag ta in de och pillra med det imorgon. Sedan väntar bara besiktning (med troliga reparationer som följd) innan man kan åka V4 igen! *längtar*

            Tack för hjälpen!

            Som jag förstod det så behöver man inte alla låsbleck? Så om något kärvar så kan man skippa det låsblecket som gör att det inte vill sig?

              januari 13, 2006 at 12:37 #91524

              Gjorde så på en V4 för längesedan… var det inte små metallstavar trycks ned? Vet i alla fall att jag inte fick alla att passa men det fungerade bra att ha tomt på vissa ställen. Fast det borde göra låset mindre säkert, om de nu överhuvudtaget är säkra från början…

                januari 13, 2006 at 12:43 #91525

                Det finns både med bleck och stavar , ju fler du tar bort desto fler nycklar passar . Det är ett litet pillergöra , ladda med mycke tålamod så brukar det lösa sig .

                  januari 14, 2006 at 19:51 #91526

                  ja alla bleck är lika dana, fast “hålet” där nyckeln går igenom sitter olika centrerat ev finns det märkning på dom för att skilja dom åt, det gör det på *host VW host* men dom passar i alla olika hål och om du saknar ett eller ett par tja som sagt hur säkra är dom från början…

                  Jag har en ide som jag inte har förverkligat på min än och det är att skippa den där fåniga klämbrickan som håller i hop låsdelarna, den glappar ju loss lite i alla fall och man måste hålla i trycknappen när man vrider om nyckeln för att inte vrida hela skiten, och det är att borra ett lite hål i “pinnen” som klämbrickan sitter på och dra dit en vanlig bricka och en saxpinne istället för att förhindra “knappsnurrning”, någon som kanske redan har fixat på något annat sett?

                    april 5, 2006 at 17:53 #91527

                    Hej, jag återupptar denna gamla tråd.
                    Jag sitter här med ett helt handtag med låskolv och allt som jag vill plocka isär för att ställa om.

                    ..men Hur får jag upp loss låskolven och hur öppnar jag den?
                    Det sitter en liten sprint som jag inte kan rubba, är det rätt väg eller finns det nåt smart trix?

                      april 5, 2006 at 19:03 #91528

                      Har samma problem, fast med bagagelåset. Lyckas inte plocka ur själva kolven. Nån med lite goda tips?

                        april 8, 2006 at 14:54 #91529

                        Nu blir jag tokig. Håller på att fixa med låsen på bilen, det är olika lås överallt. Har fått isär allt utom bagagelåset nu, lyckas inte!

                        Hur gör man? Har kommit fram till två sätt, vet inte om nåt av dem är rätt dock..

                        1. Ska man slå ut sprinten märkt med “3” på bilden?
                        2. Ska man trycka ut pyttesprint “1” och “2” från varsitt håll?

                        Hjäääääääääääääääälp!

                          april 8, 2006 at 23:28 #91530

                          hej emil, jag kan inte hjälpa dig med bagagelåset men jag undrar hur tusan du fick isär dörrlåsen!
                          Jag sitter på hela handtaget och låskolv framför mig men får inte isär det. skall jag plocka ut sprinten (som inte går att rubba) eller finns det ngt annat sätt?
                          tack!

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.