Letar skinninredning 3d og900 -91, vad passar till vad?

Forum Modellspecifika forum OG900 Letar skinninredning 3d og900 -91, vad passar till vad?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-18 01:39.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Profilbild på viktor.g
    viktor.g
    Deltagare

Hej 900-vänner! Jag har inlett sökande efter en skinninredning till min 3 dörrars 900s (numera fullturbo konverterad) MY91. Sitter grå plysch i min, vilken visserligen är i ok skick men skinn vore klart trevlig. Bilen är i hyfsat bra skick (18000mil mestadels i norrland) så känns värd att kosta på lite.

Efter lite initialt letande står det klart att skinninredningar inte växer på träd så jag tänkte förhöra mig med expertisen här om alternativ/kompromisser som kan tänkas fungera. Dvs vad är kompatibelt med vad tex mellan olika og900 varianter samt og900/9000.
    Detta för att förenkla sökandet i det troliga scenariot att jag inte råkar ramla på en komplett inredning till en 3-dörrars MY91 eller senare.

Om vi börjar med framstolar:
    Og900 från och med MY91 har väl samma framstolar som 9000, samt samma fästen i golvet. Har förstått det som att 9000 stolar passar bolt-on. Dock finns ju då inte fällningsmekanismen som finns på 2/3-dörrars/cabrio og900. Finns det några begränsningar i vilka 9000 årsmodeller som fungerar? Eller funkar det ända fram till MY98 modellerna? Har sällan folk i baksätet så fällningen kan jag tänka mig leva utan.
    Samma som för 9000 gäller då förstås även og900 4/5-dörrars från 91 och senare. Og900 2-dörrars samt cabriolet framstolar passar väl rakt av inkl fällning.
    Om man får tag i framstolar från og900 MY90 eller tidigare måste väl nya golvfästen ordnas?

Baksäte:
    Här är jag inte riktigt säker men gissar att baksätet är det detsamma i alla 3-dörrars og900. Dvs även baksäten från tidigare modeller än MY91 skulle passa bolt-on? Någon som kan bekräfta detta?Hur är det med baksäte till 2-dörrars sedan? Passar det i en 3-dörrars? Cabriolet baksätet är ju för litet så det kan uteslutas.
    9000 baksäten tycker jag mig hört talas om att folk fått in i og900 3-dörrars bilar. Stämmer detta och blir resultatet bra? Trodde själv att 9000 sätet skulle vara för stort. Någon som vet mer om detta och eventuellt kan beskriva vilka modifikationer som behöver göras etc för att få in ett 9000 baksäte i en og? Några speciella modeller/årsmodeller som fungerar?

All info på ämnet är välkommen. Och om någon sitter på en skinninredning till en 3-dörrars og900 ni kan tänkas sälja så hör gärna av er.

//Viktor

Här är min gamla tråd.

En av Saabs "foto 900"…

Det går att montera dit fällnings-funktionen i 9000 stolarna. Det gjorde brorsan en gång.

Profilbild på viktor.g
    viktor.g
    Deltagare

Tack, för svaret.
    Hur mkt jobb och vilka modifieringar fick du göra för att få in 9000 baksätet? Då jag har en 3 dörrars så gissar jag också att det är lite trängre än i en 4 eller 5-dörrars?
    Vore intressant att höra om någon fått in ett 9000 baksäte i en 3 dörrars og900.

Bredden är ju lika. Som du ser på bilderns tog tag bort skumstoppning med grovtandat bågfilsblad så sitsen blev lägre.
    Ryggen gick göras på lilnande sätt. Det går att göra noggrannare än vad jag gjorde då.
    Det mesta jobbet va att såg ur nackuddsfästena å måtta till dom bra.
    Man ksn ju sy om lädret då det passar orginalkudfarna ist tex…

Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

Det går att montera dit fällnings-funktionen i 9000 stolarna. Det gjorde brorsan en gång.

Skulle vara intressant att veta hur mycket jobb det är och vilka delar som behövs ?
    Är det så enkelt att montera en fällbar rygg på en 9000 sits ?

En annan lösning är ju att klä om original fällbara stolar och kränga på skinnpåsar på dessa.
    Frågan är då om en 9000 skinnpåse passar på en 900 fällbar rygg ?

För baksätet kan man ha i åtanke att 4/5-dörrars 900 har en fasad sittdyna vid insteget. Fasningen finns inte på 3D.
    Naturligtvis går även baksätet klä om. Är betydligt lättare än framstolarnas ryggstöd…

Någon som har tips på hur man enklast monterar/demonterar klädseln på framstolarnas ryggstöd ?

Jag menar att du flyttsr fällfunktionen.
    Men om man öppnar dragkedjan å vränger av klädseln så krokar man ur hakarna allt eftersom. Men först drar man upp nackkuden å känner på ryggens framsida innanför kanten där nackstödet går ner dör finns en skruv som ska ur. På en gammal ”torr/stel” klädsel är detta besvärligt.
    Gör man detta är det stor risk att kanalerna för bågarna som håller klädseln spricker upp.
    Från 9000 kan man flytta till 91 900 ellet nyare.
    Om man tittar på mina bilder ser man att 9000sitsen bak är mer lik sitsen på 900a 2/3dörrars bilar än 4/5dörrars bilar.
    Inget som störde oss då vi inte är över 175 cm någon av oss.

Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

Gjorde den operationen att kränga av ryggstödspåsarna på en 9000 inredning nyligen.
    Precis som du skriver är risken stor att bågarna kommer ut ur kanalerna 🙁
    Funderar hur man ska göra vid monteringen…
    Hur gör man med ”ståltrådsringarna” som fäster de genomgående pinnarna till bågarna. Finns det något enkelt/fiffigt att ersätta ringarna med ?

Jag har använt små buntband av bättre kvalitet.
    Det går att sy i nya kanaler men det är lite pilligt…

Profilbild på viktor.g
    viktor.g
    Deltagare

Bredden är ju lika. Som du ser på bilderns tog tag bort skumstoppning med grovtandat bågfilsblad så sitsen blev lägre. Ryggen gick göras på lilnande sätt. Det går att göra noggrannare än vad jag gjorde då. Det mesta jobbet va att såg ur nackuddsfästena å måtta till dom bra. Man ksn ju sy om lädret då det passar orginalkudfarna ist tex…

Tack för infon så här långt. Ang baksäte så för att få in ett 9000 baksäte så är det som behöver göras att ta bort lite material för att få höjden på sitsen och djupet på ryggstödet att bli bra? Går det alltså in på bredden utan några övriga modifikationer? Hur är det med fästen osv?

Man måste klä av skum å läder av 9000stommarna. Man gör sedan så att man river av allt från trästommarna på 900sätet så får man ”klä på” 9000 skum inkl läder på 900skivorna. Det är lite pyssel…
    Det finns några bilder i min gamla tråd som visar en del.
    Man skulle kunna göra detta ännu seriösare å sy ihop 40/60delatna i sits resp rygg men det kag gjörde va mest en test. Sätet blev väldigt bekvämt iaf…

• Det här svaret redigerades 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    Profilbild på viktor.g
    viktor.g
    Deltagare

Tack för svaret. Då är jag med på vad du menar.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.