LHM olja i bromssystemet?

Forum Modellspecifika forum 90/99 LHM olja i bromssystemet?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-08-14 15:35.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24757

    henke
    Deltagare

    Hejsan!
    Tänkte höra om någon här har provat använda LHM+ olja i bromsarna istället för DOT bromsvätska?
    Borde fungera bättre då den inte drar åt sig fukt på samma sätt och kokpunkten inte skiljer sig så mycket från vanlig DOT vätska?
    LHM+ oljan är ju en mineralolja så den smörjer ju också så det borde ju inte rosta i kolvarna lika lätt heller?
    Har precis bytt ett bromsok och gått igenom alla oken och rengjort dem. Gammal bromsvätska blir verkligen hemsk.
    Är det någon som har några erfarenheter?

    //Henke

    #177492

    morsole
    Deltagare

    Jo jag har överhalat bromsar där ägaren hällt i mineralolja i bromssystemet. Då sväller alla tätningar upp och det blir pannkaka av allt.

    Det tog lite tid, men det gick att återställa med nya packningar och tätningar, efter en grundlig ursköljning av hela bromssystemet.

    Så om du inte vill byta allt på hela bilen så tycker jag att du ska använda VANLIG BROMSVÄTSKA!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #176024

    andreas1
    Deltagare

    Låter märkligt att det ej skulle funka.
    Citroen har det som standard o tror ej deras tätningar är speciella.
    Men klart är att blanda utan att allt är tokrent är nog ohälsosamt.
    Bytar man vätska vartannat år som ordinerat o motionerar bromsarna så får man sällan problem.
    Systemet tar åt sig vatten hur du än gör pga temperaturskillnader
    Så en vätska som ej tar åt sig vatten är sämre då vattnet kommer stå kvar o kolvarna rosta troligen värre.

    #177500

    bluesman
    Deltagare

    Ett alternativ http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/bromskemi/bromsvatska-pa3932sv som är lite mer långsiktigt och som kräver en del jobb då allt måste tas i sär och göras rent, allt gummi måste också bytas ut, funkar kanon sedan och bytesintervallerna blir längre, vet dock inte hur mycket .
    Någon som vet?

    #177501

    stefan
    Deltagare

    de citroener som har LHM olja i bromssystemet har självklart särskilda packningar i bromsdelarna. Det går som sagt inte att blanda dessa saker.
    När det gäller vanlig bromsvätskas hygroskopiska effekt så överdrivs det nåt enormt. Visst tar den upp en del fukt men det är inte på långa vägar det som orsakar rostiga hjulcylindrar och bromsok. Det är 99ggr av 100 fuktinträngning vid yttre skyddsdamasker som sköter den saken. Har rivit tusentals bromsok och jag har då aldrig sett nå allvarligare rostskador orsakat av nå vatten i vätskan. Däremot mycket skit.

    #177513

    alfamats
    Deltagare

    @bluesman wrote:

    Ett alternativ http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/bromskemi/bromsvatska-pa3932sv som är lite mer långsiktigt och som kräver en del jobb då allt måste tas i sär och göras rent, allt gummi måste också bytas ut, funkar kanon sedan och bytesintervallerna blir längre, vet dock inte hur mycket .
    Någon som vet?

    Hällde silikon i min alfasudsprint för många år sedan.Man behövde inte byta gummipackningar,inte ens rengöra noga.Jag tömde systemet på den gamla vätskan och hällde i silicone.Det gick 18 år.Men i år fick jag ta isär bakoken då de kärvade.Nu gick jag in till min lokale Harley Davidssonåterförsäljare och köpte silikonvätska i mindre burkar och det blev billigare än att köpa en hel liter.Ett litet tips om man är sugen på silikon / Mats

    #177542

    henke
    Deltagare

    Hejsan!
    Roligt med lite respons!
    Ska ta lite gammla packningar jag har liggande och göra lite tester. Kör nog på vanlig bromsvätska tills vidare.
    Har en gammal cittra ståendes som hydraulvätskan troligen aldrig blivit bytt i som hade stått i ca 6 år när jag fick den.
    Den har gått ca 46 000 mil och bromsarna har aldrig kärvat. Var dock isär med ett ok då handbromsmekanismen fastnat men både oljan och kolven så riktigt bra ut.
    Det är ju klart att det nog hänger mer i att damaskerna är hela vilket dom inte var på saaben, ser ut som om någon gått på med skruvmejsel i damaskerna…
    Dock har de bakre oken på saaben rostat inifrån. Har fortfarande inte fått isär dem…

    // Henke

    #177557

    stefan
    Deltagare

    när det gäller de olika materialen i tätningarna så behöver du inte prova…………Vanlig bromsvätska är en alkoholbas så det är ingen olja alls om man ska vara petig. Därför är gummidelarna i vanliga bromssystem gjorda för att klara det men de klarar däremot inte vanlig mineralolja. De sväller upp ganska omgående.
    Varför det är så här kan man ju fråga sig, kan man resa till månen borde man rimligen kunna göra gummidelar som tål både och men det kanske hänger på nåt annat. Jag är ingen gummiexpert direkt.

    #197251

    henke
    Deltagare

    Har haft i det i bromssystemet på en gammal fyrhjuling som ska ha DOT 3 vätska egentligen nu så vi får se vad som händer.
    Lät packningen till påfyllningslocket ligga i oljan något dygn och den hade svällt lite grann så jag kommer nog inte våga hälla det i saaben 😉

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng