Lilla grupp A

Forum Övrigt SSR Lilla grupp A

  • Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-24 09:53 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #385600

    Hej där ute.

    Är nyfiken på vad det var för prylar i motorn på den tiden V4:an kördes i lilla grupp A? Har även hört att dom varvade ganska duktigt, ca 9000? Höll det? Hur länge? Hur många hk och vridmoment?

    #385660
    hubbe
    Deltagare

    Vinkelfyra med kors:

    Vad kallar du lilla grupp 2, Standard B med 93 mm kolvar?

    // Hubbe

    #385682

    Vi var några som pratade lite häromdagen, det var en som då pratade om lilla grupp A. Jag är lite dåligt insatt i gamla klasser och undrar därför. Fanns det inte en sådan klass? Lilla grupp två har jag aldrig hört talas om.

    #385709
    hubbe
    Deltagare

    Vi var några som pratade lite häromdagen, det var en som då pratade om lilla grupp A. Jag är lite dåligt insatt i gamla klasser och undrar därför. Fanns det inte en sådan klass? Lilla grupp två har jag aldrig hört talas om.

    Jag pratade just med B-E Ström, han tror att lilla grupp 2 Saabar var ”Std. B Saabar” som efter Standard B tiden blev borrad från 1500cc till 1600cc. Han gjort detta för många efter Std. B tiden.

    #385711
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Mycket klasser blir det….

    http://www.raceconsulting.se/om-bilklasser/

    /B

    #385712

    Ja många klasser blir det. Grupp A känner jag till men lilla grupp A? Menar B-E Ström att lilla grupp 2 var detsamma som lilla grupp A? Finns det någon som känner till mer om detta, skulle vara intressant om någon som tävlat i den klassen ville berätta.

    #385747
    sonettlll
    Deltagare

    Läs raceconsultings sammanställning, den var utmärkt. Grupp 1 o grupp 2 försvann helt när svenska standard A, standard B o special infördes. V4rorna passade in i standard B, när sedan internationella
    grupp N, grupp A o grupp B infördes, passade v4 i grupp A 1400- 1600cc. Lilla grupp A är alla grupp A upp till 2000cc, lilla grupp 2 existerar inte. Med vänlig hälsning Mats

    #385912
    jorn
    Deltagare

    I lilla grupp A inngikk samma bilar som i StdB, dvs. bilar överstigande 15,0 kg / hk. Se till exempel Svenska bilsortforbundets reglement för Rally och Bil-O 1986-87, sidan 68. På dom påföljande sidorna är alla tillåtna bilar tom 1985 års modell listade. Nyare bilar tilllåts ochså, detta publiserades efter hand. Det var helt klart Saab V4 som var vanligast, Toyota Starlet, Opel Ascona 16 var ochså rätt vanliga. Peugeot 205 kom till på slutet.

    #386030

    Tack för svar, det var altså std B Saabarna som flyttade till lilla grupp A när std B försvann. Men varvade dom verkligen 9000 ? Om så var fallet undrar jag om motorn var ombyggd efter std B tiden? För inte varvade väl en std B så mycket?

    #386033
    roger
    Deltagare

    Lilla Grupp A kom efter Standard B, Det tillkom en del förändringar i slutet av Std B tiden, det klassades in en drevsats Spec 3 med väldigt lång 1.a, en träbit under förgasaren, en plåtbit i utblåset som gjorde att det blev ”dubbelblås”, jag minns inte riktigt vilka delar som blev tillåtna när det blev Lilla Grupp A, men om inte minnet sviker mig så var det fri kamaxel eller iaf slapp man Std B kamaxeln, avgassystemet fick man ha enkelblåsrören som går ut bakom drivaxlarna.

    I början av 80-talet så varvade dom väldigt mycket men så mkt som 9000 tror jag inte det var i verkligheten, det är väl samma som med 165hk i 1815cc med kors och dubbelblås, det var ca 20 mindre i verkligheten.

    Jag har en Matti Pajula motor, 1500cc byggd 1979 för SM och det var före träbitar och plåtbitar i avgasrören, den varvar drygt 7000rpm. 97hk ska den vara bromsad till ”då” men det är nog samma som med all annan effekt från den tiden.

    /Roger

    #386040
    ulf
    Deltagare

    Jag hade en Pajula motor med träkloss o plåtar i avgasrören. Bromsad till 104,7 hk. Tyvärr såld för många år sedan

    #386042
    roger
    Deltagare

    Har du någon koll på vilket år den var byggd? Min motor var ju före träkloss-eran.

    -79 var det inte träkloss, men -84 var det träkloss, vilket år kom dom där grejerna?

    #386088
    ulf
    Deltagare

    Jag köpte den motorn begagnad -84 eller -85. Borde då varit byggd före -84 antar jag.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng