Lite frågor ang motor+trim TT

Forum Övrigt SSR Lite frågor ang motor+trim TT

Detta ämne innehåller 12 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-12-06 06:44.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19087

    andersson__
    Deltagare

    Hejsan, Är ny på klubben och detta är mitt första inlägg 🙂 Har på senaste tiden blivit mer och mer fast i TT träsket.. det hela började för något år sen då jag såg Hotrodders projekt, blev mycket fascinerad (stavning) av dessa Tvåtaktare och dess motorer, sen dess har jag kikat in här och kollat med jämna mellan rum, verka vara ett riktigt trevligt forum med mycket kunskap i gömmorna 😉

    Har ni blivit så fäst vid dessa bilar, motorer och motorsånger att jag bestämt mig för att köpa en TT när jag gått ut gymnasiet, som sker om ett halv år ungefär.

    Jag vill ha en 93 eller 96 TT, mest för jag tycker karosserna är snyggare på dessa än på 92orna, och att dom är 3 cylindriga 😉 Nu är jag inte alls så påläst om dessa bilar, har hört ”kortnos” och ”långnos” ?

    Vad är skillnaden på dessa ?

    Ända skillnaden vad jag vet är att en av dom har kylaren bakom motorn med en fläkt + stång liggandes över toppen som drivs av en rem, den andra har en liten fläkt framtill samt front monterad kylare ?

    Jag vill givetvis kunna trimma min TT också, vad för olika motorer finns det, och hur mkt klarar dom av ? ( av 3 cylindriga varianten ) tror jag hört nånstans om nån som pressat ur 100 hk ur en maskin ?

    Vilka delar är svaga i dom ? har hört nånstans att veven är klen, sant ?

    vad skulle behöva göras för att få ut en 70,75 kanske till och med 80 hk ur en maskin ? med säkerhet.

    Mycket frågor, jag vet. hoppas jag kommer få mer kött på benen.

    hoppas jag postade i rätt forumsdel ?

    Mvh

    Andersson

    #131029

    janne2takt
    Deltagare

    Välkommen hoppas att du även går men i klubben om du inte redan har det.Nya medlemmar behövs alltid och vi har alltid trevligt ihop.
    Kortnos: 96:a där grill och lyktor sitter i huven 1960-64
    Långnos: 96:a där grill och lyktor sitter i grillen 1965 och uppåt
    Veven är som sagt en akilleshäl med standardlager även staken kan lätt krökas vid högre varvtal (jag vet) XP-Niklas har annars bra vevar för detta
    Hästar över 70 får man nog ha god kunskap och lite tur för att få men visst går de men en motor runt60 gör en lycklig i skälen när man varvar upp och släpper kopplingen då finns det inte mycke som slår den känslan

    Lycka till

    #131033

    martin valentin
    Deltagare

    kortnosens nos är kortare än långnosens som är längre,,,,,,,,,,,

    #131192

    kalle .p
    Deltagare

    Gött med lite yngre personer som vill börja med tvåtakts saabar.

    Det finns flera saker som är känsliga i motorn först är främst är det att dom flesta delar är tillverkade för över 40 årsedan och tidens tan har inte alltid varit snäll mot delarna. Men som tur är så finns det flera personer som håller på med ny tillverkning på de viktigaste motor delarna som man behöver vid trimmning.

    Sedan har du rätt i att veven (lagrena) är en av de riktigt känslig del men som sagt det finns nya och bättre delar att köpa idag bara man kan öppna plånboken.

    En motor effekt upptill 70-75 hk är ganska lätt att få och körbarheten hålls på rätt nivå det vill säga att du nästan kan använda den dagligen. Men en effekt över 75 hk så börjar motor bli svår att ställa in till daglig körnin utan är mer anpassad för rally och racing körning.

    Visst man kan få ut en bit över 100 hk ur en saab tvåtakst motor men detta är då en värsting motor som bara går när den själv vill.

    #131200

    Jag skulle nog vilja påstå att en trimmningsgrad på 55-60 hästar är rätt så trevligt om man vill ha en bil som går att köra på gata med utan större besvär. Det kan man åstadkomma ur både kortnosmotorn och långnosmotor utan alltför stora ingrepp. Sedan blir det knepigare att komma högre. Dessutom blir motorn inte särskilt snäll att åka på gata med. Den kräver högre varv, eftersom man tappar mycket effekt på låga varv. Prova dig därför fram!
    Pratar vi runt 100 hästar så krävs mycket, mycket kunskap kring uppborrning, filande och dessutom dyra prylar i form av vev, lager, förgasare, koppling, kolvar, tändning mm. Inget som jag rekommenderar till en nybörjare. Kräver dessutom en tjock plånbok 😉
    Jag kan idag inte direkt nämna någon TT-motor på över 100 hästar i bruk. Då får det i så fall bli experiment med turbo och insprutning, vilket har provats.

    Kolla med XP-Niklas! Köp hans Manual!

    Inte många TT-motorer har nått 90-hästarsgränsen av dessa skäl; då är de rena banracers 🙂

    #131216

    2takt_nicke
    Deltagare

    En bra början är och läsa Xp-manualen !

    #131375

    andersson__
    Deltagare

    Tack för svaren :console:

    Jo xp manualen borde jag köpa, han verka ju riktigt duktig på dessa motorer :thumbup:

    Vad är det för skillnad på en kortnos och långnos motor ? Olika kubik ? Vilken är bäst i trimnings synpunkt…

    Om jag vill komma upp i ca 65-70 hk, vad behöver jag ha då ?

    typ,

    Gt vev
    Trippelförgasare + insug
    portat
    planat
    justerad tändning

    ?

    Är värmen ett problem i dessa ochså, så som i 92:orna ? Kanske man borde satsa på en elfläkt med..

    Mvh

    #131430

    kalle .p
    Deltagare

    En regel när det gäller vilken typ av motor man skall välja vid trimmning, är att man skall använda sig av ett så sent motor som möjligt. Jag kör med enkelförgasare och hhar trimmat mitt -65 block till närmare 80 hk men detta rekomenderar jag inte som första steg.

    Vill man där imot köra med treförgasare så är ett -66 motor att rekomendera.

    Varför då skall man använda sig av ett så sen motor som möjligt det är lätt Saab gjorde så att de senare motorera har mer matrial i sig och då finns ju mer att fila i också.

    #131435

    johan josefsson
    Deltagare

    Men Kalle, om motorerna har mer material i sig så ökar ju vikten på den rejsiga bilen och då går den ju saktare istället… 😎

    #131441

    DanS
    Deltagare

    Kära Johan
    Moterena hade mer material som man kunde fila bort, alltså blir dom lättare efter filning och bilen går fortare. :racesmile:

    #131449

    Dicst
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    …närmare 80 hk men detta rekomenderar jag inte som första steg.

    80hk? 😮 På ett trimmat standard -65:a block, filat till 44mm höjd på avgasporten och obearbetade spolportar och standardkolvar? (Dina uppgifter från annan tråd)

    Nog för att ni bor närmare havsnivån i ”Götelaborg” än vi gör här uppe, men inte kan ni väl ha en syrehalt i atmosfären på kring 30%? :duck:

    #131452

    andersson__
    Deltagare

    Tack för svaren grabbar.

    Hur är det där med att montera V4 låda ? Mycket jobb ?

    #131461

    kaparn
    Deltagare

    Det du måste skaffa för att byta till v4:a låda är.
    1) Drivaxlar med stålknutar och då kan du även ha bromsskivor från en v4:a fram. (det går väl att köra med gummiknutarna om man vill men om man ändå gör sig besvär så varför inte fixa det samtidigt?)
    2) Du måste ta en sprängkåpa från en fyrväxlad TT-låda den treväxlade funkar inte kugg tar i på insidan bla.
    3) Du måste byta rattstången eller låta göra om den till fyrväxlade spaken annars blir växellägena spegelvända.
    4) Om du inte får tag i en -64 fyrväxlad låda så är det hydraulisk koppling på den och då måste du flytta över kopplingsmekanismen från den gamla lådan som har vajer (kopplingsarmen från den treväxlade passar).

    När du har alla grejor är det bara att slå isär lådorna och försöka undvika att kulorna till frihjulet ramlar ur och sedan slå ihop dom till den låda som du vill ha.

    Här är en bild på just en sådan låda, man ser hålet på ovansidan där kopplingshydrauliken suttit och armen till kopplingsgaffeln som jag flyttat över från gamla lådan sticker ut i framkant.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng