Lite frågor ang motor+trim TT

Forum / Övrigt / SSR / Lite frågor ang motor+trim TT

Forum / Övrigt / SSR / Lite frågor ang motor+trim TT

  • Författare
    Inlägg
    • november 27, 2008 at 19:40 #19087

      Hejsan, Är ny på klubben och detta är mitt första inlägg 🙂 Har på senaste tiden blivit mer och mer fast i TT träsket.. det hela började för något år sen då jag såg Hotrodders projekt, blev mycket fascinerad (stavning) av dessa Tvåtaktare och dess motorer, sen dess har jag kikat in här och kollat med jämna mellan rum, verka vara ett riktigt trevligt forum med mycket kunskap i gömmorna 😉

      Har ni blivit så fäst vid dessa bilar, motorer och motorsånger att jag bestämt mig för att köpa en TT när jag gått ut gymnasiet, som sker om ett halv år ungefär.

      Jag vill ha en 93 eller 96 TT, mest för jag tycker karosserna är snyggare på dessa än på 92orna, och att dom är 3 cylindriga 😉 Nu är jag inte alls så påläst om dessa bilar, har hört “kortnos” och “långnos” ?

      Vad är skillnaden på dessa ?

      Ända skillnaden vad jag vet är att en av dom har kylaren bakom motorn med en fläkt + stång liggandes över toppen som drivs av en rem, den andra har en liten fläkt framtill samt front monterad kylare ?

      Jag vill givetvis kunna trimma min TT också, vad för olika motorer finns det, och hur mkt klarar dom av ? ( av 3 cylindriga varianten ) tror jag hört nånstans om nån som pressat ur 100 hk ur en maskin ?

      Vilka delar är svaga i dom ? har hört nånstans att veven är klen, sant ?

      vad skulle behöva göras för att få ut en 70,75 kanske till och med 80 hk ur en maskin ? med säkerhet.

      Mycket frågor, jag vet. hoppas jag kommer få mer kött på benen.

      hoppas jag postade i rätt forumsdel ?

      Mvh

      Andersson

        november 27, 2008 at 20:00 #131029

        Välkommen hoppas att du även går men i klubben om du inte redan har det.Nya medlemmar behövs alltid och vi har alltid trevligt ihop.
        Kortnos: 96:a där grill och lyktor sitter i huven 1960-64
        Långnos: 96:a där grill och lyktor sitter i grillen 1965 och uppåt
        Veven är som sagt en akilleshäl med standardlager även staken kan lätt krökas vid högre varvtal (jag vet) XP-Niklas har annars bra vevar för detta
        Hästar över 70 får man nog ha god kunskap och lite tur för att få men visst går de men en motor runt60 gör en lycklig i skälen när man varvar upp och släpper kopplingen då finns det inte mycke som slår den känslan

        Lycka till

        Janne2takt

          november 27, 2008 at 20:35 #131033

          kortnosens nos är kortare än långnosens som är längre,,,,,,,,,,,

            november 30, 2008 at 20:22 #131192

            Gött med lite yngre personer som vill börja med tvåtakts saabar.

            Det finns flera saker som är känsliga i motorn först är främst är det att dom flesta delar är tillverkade för över 40 årsedan och tidens tan har inte alltid varit snäll mot delarna. Men som tur är så finns det flera personer som håller på med ny tillverkning på de viktigaste motor delarna som man behöver vid trimmning.

            Sedan har du rätt i att veven (lagrena) är en av de riktigt känslig del men som sagt det finns nya och bättre delar att köpa idag bara man kan öppna plånboken.

            En motor effekt upptill 70-75 hk är ganska lätt att få och körbarheten hålls på rätt nivå det vill säga att du nästan kan använda den dagligen. Men en effekt över 75 hk så börjar motor bli svår att ställa in till daglig körnin utan är mer anpassad för rally och racing körning.

            Visst man kan få ut en bit över 100 hk ur en saab tvåtakst motor men detta är då en värsting motor som bara går när den själv vill.

              november 30, 2008 at 23:36 #131200

              Jag skulle nog vilja påstå att en trimmningsgrad på 55-60 hästar är rätt så trevligt om man vill ha en bil som går att köra på gata med utan större besvär. Det kan man åstadkomma ur både kortnosmotorn och långnosmotor utan alltför stora ingrepp. Sedan blir det knepigare att komma högre. Dessutom blir motorn inte särskilt snäll att åka på gata med. Den kräver högre varv, eftersom man tappar mycket effekt på låga varv. Prova dig därför fram!
              Pratar vi runt 100 hästar så krävs mycket, mycket kunskap kring uppborrning, filande och dessutom dyra prylar i form av vev, lager, förgasare, koppling, kolvar, tändning mm. Inget som jag rekommenderar till en nybörjare. Kräver dessutom en tjock plånbok 😉
              Jag kan idag inte direkt nämna någon TT-motor på över 100 hästar i bruk. Då får det i så fall bli experiment med turbo och insprutning, vilket har provats.

              Kolla med XP-Niklas! Köp hans Manual!

              Inte många TT-motorer har nått 90-hästarsgränsen av dessa skäl; då är de rena banracers 🙂

                december 1, 2008 at 16:21 #131216

                En bra början är och läsa Xp-manualen !

                  december 4, 2008 at 21:34 #131375

                  Tack för svaren :console:

                  Jo xp manualen borde jag köpa, han verka ju riktigt duktig på dessa motorer :thumbup:

                  Vad är det för skillnad på en kortnos och långnos motor ? Olika kubik ? Vilken är bäst i trimnings synpunkt…

                  Om jag vill komma upp i ca 65-70 hk, vad behöver jag ha då ?

                  typ,

                  Gt vev
                  Trippelförgasare + insug
                  portat
                  planat
                  justerad tändning

                  ?

                  Är värmen ett problem i dessa ochså, så som i 92:orna ? Kanske man borde satsa på en elfläkt med..

                  Mvh

                    december 5, 2008 at 18:50 #131430

                    En regel när det gäller vilken typ av motor man skall välja vid trimmning, är att man skall använda sig av ett så sent motor som möjligt. Jag kör med enkelförgasare och hhar trimmat mitt -65 block till närmare 80 hk men detta rekomenderar jag inte som första steg.

                    Vill man där imot köra med treförgasare så är ett -66 motor att rekomendera.

                    Varför då skall man använda sig av ett så sen motor som möjligt det är lätt Saab gjorde så att de senare motorera har mer matrial i sig och då finns ju mer att fila i också.

                      december 5, 2008 at 19:36 #131435

                      Men Kalle, om motorerna har mer material i sig så ökar ju vikten på den rejsiga bilen och då går den ju saktare istället… 😎

                        december 5, 2008 at 20:52 #131441

                        Kära Johan
                        Moterena hade mer material som man kunde fila bort, alltså blir dom lättare efter filning och bilen går fortare. :racesmile:

                          december 5, 2008 at 22:27 #131449
                          Kalle .P wrote:
                          …närmare 80 hk men detta rekomenderar jag inte som första steg.

                          80hk? 😮 På ett trimmat standard -65:a block, filat till 44mm höjd på avgasporten och obearbetade spolportar och standardkolvar? (Dina uppgifter från annan tråd)

                          Nog för att ni bor närmare havsnivån i “Götelaborg” än vi gör här uppe, men inte kan ni väl ha en syrehalt i atmosfären på kring 30%? :duck:

                            december 5, 2008 at 23:02 #131452

                            Tack för svaren grabbar.

                            Hur är det där med att montera V4 låda ? Mycket jobb ?

                              december 6, 2008 at 06:44 #131461

                              Det du måste skaffa för att byta till v4:a låda är.
                              1) Drivaxlar med stålknutar och då kan du även ha bromsskivor från en v4:a fram. (det går väl att köra med gummiknutarna om man vill men om man ändå gör sig besvär så varför inte fixa det samtidigt?)
                              2) Du måste ta en sprängkåpa från en fyrväxlad TT-låda den treväxlade funkar inte kugg tar i på insidan bla.
                              3) Du måste byta rattstången eller låta göra om den till fyrväxlade spaken annars blir växellägena spegelvända.
                              4) Om du inte får tag i en -64 fyrväxlad låda så är det hydraulisk koppling på den och då måste du flytta över kopplingsmekanismen från den gamla lådan som har vajer (kopplingsarmen från den treväxlade passar).

                              När du har alla grejor är det bara att slå isär lådorna och försöka undvika att kulorna till frihjulet ramlar ur och sedan slå ihop dom till den låda som du vill ha.

                              Här är en bild på just en sådan låda, man ser hålet på ovansidan där kopplingshydrauliken suttit och armen till kopplingsgaffeln som jag flyttat över från gamla lådan sticker ut i framkant.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.