- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-09-13 09:00 av .
- FörfattareInlägg
- 11 september, 2002 kl. 22:11 #8843
Martin
DeltagareEtt tjugotal nya bilder ligger nu uppe i bildarkivet.
http://www.saabklubben.com/arkiv/arkiv.shtmlFler är på gång! Feedback är kul…
11 september, 2002 kl. 22:20 #65439petter
DeltagareVisst ska du få feedback Martin! Inte en dag för tidigt eller hur…?
Snyggt som vanligt, om jag nu kollade på rätt bilder? Vilket leder mig in på feedbacken: Jag vet att du har ont om tid att sköta ditt utmärkta arbete med sidan, men går det att på något sätt att datummärka bilderna med publiceringsdatum eller liknande?
Såg till och med att min kära V4 Einar kom med på en av Bengts bilder! Dock inte den snygga siennabruna med krokekerfälgar, utan den i lacken inte fullt lika snygga (nu blir nog Einar sur här) snett bakom. Fina bilder var det med andra ord!
Mvh Petter, som med ny digitalkamera kanske får för sig att posta nån bild nån gång…
12 september, 2002 kl. 09:39 #65440Martin
DeltagareHej Petter
Jag håller absolut med om datum. Jag/Vi har skaffat ett litet ”grafikdatabasprogram” som hanterar bilderna med tanke på att det kommer att bli mycket bilder att hålla reda på.
Just nu går det inte att bara välja datum utan att en komplett tidsangivelse kommer med. Det blir ganska plottrigt. Men informationen finns i varje fall knutet i databasen till varje bild och när jag löst ut det kommer en datumangivelse.Bilderna är välkomna! Tiden från mottagning till publicering kan dock bli lång ibland. Misströsta inte.
12 september, 2002 kl. 10:46 #65441tobbe99
DeltagareHej Martin!
Kul med lite nya bilder. Jag har funderat på en sak bara. Bilden på den silverfärgade V4:an som det står Anders Jensen under, är det en äkta jubileums -75:a? Den som kallas silver? Hör inredningsbilderna som följer, till den bilen? Jag hade för mig att dessa bilar hade samma lejongula inredning som dom Orkidevita. Eller har jag fel? Bilderna på inredningen kanske inte alls hör ihop med bilen.
M.v.h ”Tobbe”12 september, 2002 kl. 11:15 #65442Bengt Åkesson
DeltagareKul med bilder!
Anders J har en fin sida om Silver V4an på:
http://hem.spray.se/anjen/HRU/silver.htm
/B
12 september, 2002 kl. 11:27 #65443Martin
DeltagareHej Tobbe
Alla bilderna med namn 9640x.jpg är på Anders silver 75a.
På sikt kommer en förklarande bildtext på nästan alla bilder.”It´s all a question of time…”
12 september, 2002 kl. 22:40 #65444anders jensen
DeltagareTusan så många fina och intressanta bilder det finns, Martin. Jag fattar inte hur du hinner med allt.
Kanonbra referens när man skall renovera saabar eller bygga modeller i skala 1/43.
Föresten, är det ThumbsPlus som hanterar bilderna eller är ThumbsPlus bara en browser för betraktaren?Kanske iofs inte är rätt tråd för svar men ser också att man diskuterar 96 Silver igen.
När det gäller min fd Silver var det så här:
På våren 1975 kommmer en 63 årig dam in hos SAAB-ANA i Borås och beställer en 96 Silver.
Jag jobbade som mekaniker hos denna ÅF på den tiden och fick bl.a. göra leveransservice på nya bilar.
Gissa vem som gjorde leverans på HRU 367? Korrekt, undertecknad.
Damen behöll bilen fram till dess hon dog och sedan stod den bara kvar i garaget i huset där sonen bodde kvar.
Dottern, som bor i USA, kommer på besök till Sverige varje år och tyckte att dom skulle ju kunna använda
bilen som står där i garaget istället för bilen de brukar hyra. Det går inte så bra att starta upp den.
Batteriet var kass, en del däck tomma på luft och till slut vrider dom även av tändningsnyckeln.
Vi försöker sälja den istället. Sagt och gjort, man åker ner till ÅF och hör sig för.
Med ett leende på läpparna blev dom hänvisade till den där Jensen (min bror Rolf),
för han håller ju på med alla möjliga gamla SAABar (=rishögar). Vi åkte upp och tittade i garaget
och jag blev helt klart intresserad, har ju alltid velat ha en ”silverpil”. När jag tittade i den
blå servicemappen som låg i bilen bestämde jag mej direkt, den här ska jag ha.
Vad som fick mej att bestämma mig? ”Mitt” leveransprotokoll låg fortfarande kvar där i mappen.En leveransservice på 96 Silver innebar lite extra jobb i förhållande till vanliga 96:or.
Dekalen skulle monteras på bagageluckan, lätt, det var ju inga problem.
Men sen skulle Rallystripsen monteras, det var f-n till att hålla tungan rätt i mun
och ofta gick det åt ytterligare en sats stripes (man har ju som tur är lärt sig en del sedan dess
så numera monterar jag på våt yta och kan då lätt korrigera vid snedmontage).Som option erbjöds också, mot mindre pristillägg, lättmetallfälgar (numera kallade fotbollsfälgar)
och läderratt. ”Fotbollarna” hade på den tiden centrumkåpa av plåt som skulle monteras
inifrån och utan något speciellt montageverktyg gick det åt h-e med en hel del kåpor i början.
Vi täljde senare till en träbit som passade och si då gick det bättre.Beträffande inredning i 96 Silver fanns 3 olika. Den ursprungliga helt mörk brun, samma som i Indisk Gul.
Under modellåret byttes först stolar och baksäte ut mot lejongul, samma som i Orchidevit, och slutligen
byttes även klädselsidor till lejongula.Någon ytterligare skillnad från vanliga 96 än stripes och dekal fanns alltså ej på dessa.
Inga metall- eller silverplattor med inskription på intrumentbrädan eller så.
MAO alla 96 -75 med färgkoden för silver är ”äkta” 96 Silver eller jubileumsbilar (25 år)
Jag hoppas att detta medverkar till att skingra lite av den ”mystik” som omgärdat 96 Silvern.Jovisst ja, fick mail från nye stolte ägaren i USA idag, HRU 367, den ”gamla saaben” fick priset ”Best in Class” på
SAAB Owners Convention i USA. Stort Grattis John.Ha det gott
Anders13 september, 2002 kl. 00:01 #65445anonymous
DeltagareToppen! äntligen lite klarhet.
13 september, 2002 kl. 09:00 #65446tobbe99
DeltagareJapp, härlig läsning!!
”Tobbe” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.